Components i Tipus d'Arguments: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,25 KB
Components i Tipus d'Arguments
Components de l'argument
- (C) Conclusió: És la proposició o conclusió que l’argument vol defensar.
- (D) Dades: Són els elements justificatoris que aportem com a base de l’afirmació.
- (G) Garantia: Allò que dona informació sobre el pas de les dades a la conclusió.
- (R) Suport: Són les afirmacions que doten d’autoritat a les garanties.
- (E) Excepció: Presenta les condicions que podrien fer falsa la pretensió.
- (M) Qualificador modal: És l’element que vincula l’argument amb la conclusió i es fa servir per a anunciar el grau de compromís que es té amb la pretensió.
Tipus d'arguments
- Argument d'autoritat: Consisteix a utilitzar l'opinió d'una persona important, de prestigi reconegut o digna de ser escoltada.
- Argument del model: Es presenta una persona o comportament com a model que cal imitar.
- Argument del benefici: S'al·lega els beneficis que es derivaran d'una actuació determinada.
- Argument del malbaratament: Es defensa una actuació determinada per no malbaratar els recursos o els esforços que ja s'hi han esmerçat.
- Arguments de causa i conseqüència: Són els que es basen en una relació de causalitat; s’hi presenten les causes d'un fet o l'efecte que provoca.
- L'exemple: Es pot utilitzar per a fonamentar amb més concreció un argument utilitzat. Però també es pot usar la descripció d'un cas concret o d'una experiència personal com a exemple que es vol generalitzar i estendre a uns altres casos.
- Argument per comparació: Enfronta dos objectes o més per avaluar-los entre si.
- Argument de justícia: Consisteix a identificar la situació objecte de l'argumentació amb unes altres situacions similars. Es pretén que allò que s'accepta sense problemes en una situació determinada, siga també acceptat sense reticències en una altra de semblant.
- Apel·lar a la quantitat: És un recurs argumentatiu que consisteix a fer referència al gran nombre de persones que donen suport a la idea, al gran nombre de vegades que un fet s'esdevé, a l'antiguitat d'un producte.
- Apel·lar a la qualitat: Es destaca el caràcter únic i irrepetible d'un fet. La publicitat utilitza aquest recurs quan destaca una característica única en el producte publicitat o quan simula que són pocs o molt especials els consumidors que l'utilitzen (eslògans del tipus "sigues diferent", "original").
- Ús de dades, xifres i estadístiques: Les opinions són sempre discutibles, però els fets es consideren inqüestionables. Per això, un recurs eficaç per a convèncer és presentar com a fets inqüestionables determinades informacions.
- El dilema: Apareix quan s'ha de triar entre dues opcions (p o q). Si p ens mena a un resultat r i q ens mena a un resultat s, caldrà triar entre r o s. El dilema esdevé irresoluble quan qualsevol de les eleccions és inacceptable.