Components i Funcionament del Motor de Dos Temps (2T)

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,38 KB

Elements del Motor de Dos Temps (2T)

El Cilindre i les Llumeneres

Cilindre

Serveix de guia al pistó. Es recolza sobre el càrter central anterior i es tanca amb la culata. En el cilindre es troben les llumeneres.

Tipus de Cilindre

  • Cilindre amb Refrigeració per Aire (BRA): Porta un aletejat per obtenir una bona refrigeració.
  • Cilindre amb Refrigeració Líquida (BRL): No necessita aletejat. El bloc ha de tenir buits per on circuli el refrigerant.
  • Cilindre Integrat (CI): Es mecanitza directament sobre el bloc. Si el cilindre es desgasta, s'ha de tornar a mecanitzar.
  • Cilindre Complementari (CS): Cilindre complementari en el buit del bloc. Es pot fabricar amb millors propietats antidesgast. Es munta a pressió, per interferència de fred, etc.

Les Llumeneres

Són orificis encarregats de fer l'ompliment, l'escapament i la distribució. Hi ha tres tipus:

  • Llumeneres d'admissió.
  • Llumeneres de càrrega.
  • Llumeneres d'escapament.

Culata i Cambres de Combustió

Culata

Tanca el cilindre per la part superior. Allotja la cambra de combustió, la bugia i l'injector, si n'hi ha.

Tipus de Cambra de Combustió

  • Cambra de Combustió Esfèrica (CCE): Menor superfície i, per tant, menors pèrdues de calor. Ofereix bon rendiment. A les cantonades hi ha punts freds que dificulten la combustió.
  • Cambra de Combustió amb Fons Bombat i Zona Squish (CCFBC): La zona squish impedeix l'aparició de punts freds. A les cantonades s'hi crea una circulació contínua de gasos.
  • Cambra de Combustió Discoïdal (CCD): Produeix bona turbulència. Té major superfície.
  • Cambra de Combustió Semiesfèrica (CCS): Tancada pels laterals per evitar punts freds.

Cigonyal i Càrter

Cigonyal

S'encarrega de transformar el moviment alternatiu en rotatiu. Es diferencia del de 4T perquè és desmuntable. Els contrapesos poden ser circulars o en forma de destral. Es divideix en dues parts que s'anomenen semicigonyals, que s'uneixen a través de l'eix d'enllaç. Es fabriquen amb materials resistents com ara acer, níquel, etc.

Càrter

És l'encarregat de fer el motor estanc per la part inferior, suportar el cigonyal i fer la precompressió.

Està constituït per dos semicarters, que units formen el càrter central. En una part d'aquest càrter és on es crea la cambra de precompressió i s'allotja el cigonyal.

Pistó, Segments i Biela

Junta de Culata

Realitza l'estanquitat entre el cilindre i la culata. En motors de refrigeració líquida (RL), ha de fer hermètic el circuit. Poden ser com les de 4T o juntes tòriques elàstiques. Alguns motors no en tenen.

Pistó

En el motor 2T adquireix gran importància perquè s'encarrega de:

  • La compressió i la precompressió.
  • L'admissió i l'escapament.
  • Controlar la distribució.
  • Transformar l'energia calorífica en mecànica.
  • Evacuar la calor.

Parts del Pistó

  • Cap: Zona superior on es produeix l'empenta de la pressió. Sol tenir forma plana o una mica bombada. Pot tenir un deflector que ajuda els gasos a dirigir-se a zones adequades. El cap sol dur una fletxa que indica la posició de muntatge.
  • Falda: Serveix de guia al pistó i obre i tanca les llumeneres.

Segments

El motor 2T sol dur dos segments de compressió. En alguns casos, només un per reduir la fricció.

Biela

Té la mateixa funció que en un 4T. Es fabrica d'una sola peça quan el cigonyal és desmuntable. La unió als bulons del pistó i del cigonyal es fa amb rodaments d'agulles.

Inconvenients del Motor 2T

  • Menor Rendiment: En l'escombratge, els gasos frescos empenyen els cremats per desallotjar-los, perdent gasos frescos per l'escapament. Això també afecta la precompressió.
  • Major Contaminació: Es llancen hidrocarburs molt contaminants, sumat al lubricant de la mescla que no es crema per complet. Amb les noves normes, si no se solucionen els problemes dels HC, el 2T podria desaparèixer.

Verificacions i Manteniment

Verificacions Generals

  • Càrter: Substituir retenidors, substituir juntes, realitzar subjeccions amb el parell de força del fabricant.
  • Cilindre: Comprovar planitud, ovalació, conicitat. Neteja d'aletes de refrigeració, neteja del carbonet i encamisat o rectificació.
  • Culata: Es pot acumular carbonet. Neteja d'aletes. Verificacions similars a les del cilindre.
  • Pistó: Com en el 4T, però amb especial atenció al carbonet.
  • Segments: Hi pot haver carbonet, que es pot eliminar amb pinzell. Comprovar la correcta posició.
  • Biela: L'alineació és primordial en el 2T, ja que una mala alineació pot produir gripades. Comprovació de l'amplitud axial de la biela i mesura del desgast.

Entradas relacionadas: