Components Essencials del Motor d'Automòbil: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,25 KB

La Culata del Motor: Funció i Components Clau

La culata tanca la part superior del bloc de cilindres. Entre ambdós hi ha la junta de la culata.

A la cambra de combustió podem trobar diversos orificis:

  • On es situen les vàlvules d'admissió i escapament. A la part superior hi ha la tapa de balancins, on es troben els mecanismes que accionen les vàlvules.
  • On s'acobla la bugia per a l'encesa en la combustió.

Fora de la cambra de combustió trobem:

  • Conductes que permeten el pas d'aigua en motors refrigerats per aquest sistema.
  • Orificis per on passen els perns que subjecten la culata al bloc.

El Bloc Motor: Estructura Central del Motor

El bloc motor és una peça robusta situada a la part central del motor. Presenta uns buits on estan situats els cilindres juntament amb les camises.

Pels cilindres circulen els pistons, que estan units al cigonyal mitjançant les bieles.

Al bloc hi ha altres orificis per on circula aigua del circuit de refrigeració, oli per lubricar les vàlvules i orificis roscats on s'acoblen els perns de la culata.

La Camisa del Cilindre: Tipus i Característiques

Les camises estan construïdes generalment amb ferro fos, amb una secció perfectament circular i un interior molt ben polit. Poden ser:

  • Desmuntables: Es construeixen com un cilindre fi i després s'introdueixen al bloc motor.
  • Fixes o embegudes: Quan s'han mecanitzat directament al bloc motor.
  • Humides: Quan estan en contacte amb el líquid refrigerant del motor.
  • Seques: Quan estan en contacte solament amb el bloc motor.

El Pistó: Funció i Components Essencials

Es tracta d'un èmbol que recorre la longitud del cilindre. Està unit a la biela mitjançant el boló.

Cal que sigui construït amb un aliatge lleuger, però que sigui capaç de suportar pressions, temperatures, velocitats i acceleracions molt grans.

Les parts del pistó són:

  • Cap del pistó: Part superior, pot estar mecanitzada per produir turbulències que milloren el rendiment.
  • Zona de segments: Zona lateral on hi ha ranures quadrades on s'allotgen els segments, que poden ser de dos a cinc.
  • Faldilla: Zona lateral que ajuda a mantenir la direcció del pistó i a transmetre calor a les parets i a l'oli del càrter.

Els Segments del Pistó: Funcions Clau

Les funcions dels segments o aros són:

  • Segellar la unió pistó-cilindre per evitar la pèrdua de gasos d'explosió. Aquesta acció és realitzada principalment pel primer i segon segment.
  • Recollir la pel·lícula d'oli i distribuir-la uniformement per la paret del cilindre. Aquesta acció és realitzada principalment pel tercer segment i el segon; entre ells es crea una pel·lícula d'oli que també ajuda a evitar fugues de gasos.
  • Dissipació de calor: Ajuden a transmetre la temperatura del pistó cap a la paret del cilindre i així poder refrigerar-lo. La transmissió de calor és més important en el primer segment i va disminuint progressivament (55%, 30%, 15%).

La Biela: Transmissió de Força al Cigonyal

La biela és l'element encarregat de transmetre la pressió dels gasos que actuen sobre el pistó al cigonyal.

Parts de la biela:

  • Peu: És la part on la biela s'uneix al pistó mitjançant el boló.
  • Cos: És la part més rígida, que dóna consistència al sistema.
  • Cap: És la part que entra en contacte amb el colze del cigonyal. Està dividit en dues parts per poder unir-se al cigonyal. Per reduir friccions, hi ha coixinets de boles o agulles.

Cada pistó té la seva biela.

El Cigonyal: Conversió de Moviment i Equilibri

El cigonyal està format per un eix amb manovelles que, conjuntament amb la biela, transforma el moviment de vaivé del pistó en rotatiu.

  • Manovella: A cada manovella s'hi subjecta una biela que gira de forma excèntrica.
  • Contrapès: Per poder girar a gran velocitat sense vibracions, el cigonyal porta contrapesos per equilibrar el sistema.
  • Bancada: El cigonyal va recolzat a la bancada, que va integrada a la part inferior del bloc.

El Càrter del Motor: Dipòsit d'Oli i Protecció

El càrter està situat a la part inferior del motor, tancant el bloc. Fa la funció de dipòsit d'oli alhora que evita l'entrada de pols i brutícia de l'exterior i protegeix les peces del motor.

  • Junta del càrter: Està subjecte al bloc mitjançant perns i entre ells hi ha una junta que evita les fugues d'oli.
  • Nivell d'oli: Al tap podem trobar la vareta per mesurar el nivell de l'oli i a la part més baixa un tap roscat que serveix per buidar l'oli.

Entradas relacionadas: