Competències, Sabers i Criteris d'Avaluació: Guia per a Educadors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,7 KB
Què són les Competències Específiques?
Les competències específiques són els aprenentatges que els infants han de desenvolupar en situacions i contextos dins del seu entorn per resoldre els diferents reptes de vida que se'ls presenten. Els infants aprenen a través d’experiències i situacions on poden posar en pràctica diferents coneixements.
Exemple: Aprenen a reconèixer i expressar les seves emocions i necessitats, cosa que els ajuda a sentir-se més segurs i feliços.
Què són els Sabers?
Els sabers són els coneixements i habilitats que els infants adquireixen a través d’experiències que tenen sentit per a ells i que poden aplicar a la seva vida.
Exemple: Descobreixen com les seves accions poden canviar la natura, com quan planten una llavor i veuen com creix.
Què són els Criteris d'Avaluació?
Els criteris d'avaluació són els referents que indiquen el grau de desenvolupament i aprenentatge dels infants, en situacions i reptes, als quals es refereixen les competències de l’etapa en un moment determinat del procés d’aprenentatge.
Exemple detallat:
- Eix 1: Un infant que creix amb autonomia i confiança.
- Competència específica: Viure les emocions, expressant i reconeixent sentiments i necessitats, per anar creixent en benestar emocional i seguretat afectiva.
- Criteri d’avaluació: Expressar progressivament les necessitats i els desitjos derivats de les pròpies emocions, adquirint confiança i seguretat afectiva i emocional.
Com es Relacionen Competències, Sabers i Criteris?
La relació entre aquests elements és fonamental per a l'aprenentatge:
- Les competències són l’objectiu final: el que volem que els infants siguin capaços de fer.
- Els sabers són els coneixements i habilitats necessàries per aconseguir aquestes competències.
- Els criteris d’avaluació ens ajuden a valorar si els infants han desenvolupat les competències mitjançant l’aplicació dels sabers en situacions concretes.
Exemple pràctic:
La competència és: desenvolupar el sentit del tacte, l’olfacte i l’oïda mitjançant l’experimentació sensorial. Els sabers són: diferents textures, olors i sons.
I el criteri d’avaluació: L’infant mostra interès i participa activament en activitats sensorials, aprofitant les seves fortaleses individuals.
Estructura dels Criteris d'Avaluació
Els criteris d’avaluació es construeixen combinant tres elements principals:
Acció + Saber + Condició
Aquesta fórmula es desglossa de la següent manera:
- L'Acció: És el que fa l’infant (p. ex., al nostre grup, l'acció seria començar a ordenar els objectes).
- El Saber: És el coneixement que està utilitzant per fer-ho (p. ex., al nostre grup, seria ordenar objectes per les seves textures).
- La Condició: És en quin context o moment ho fa (p. ex., al nostre grup, el criteri complet seria: Començar a ordenar els objectes per les seves textures en escoltar la música de tancament).
Exemple d'aplicació:
Per a un dels objectius que tenim al grup (“ordenar i classificar objectes amb diferents tactes per tenir una iniciativa d'ordenació”), el criteri d’avaluació és: “Comença a ordenar els objectes per les seves textures en escoltar la música de tancament”.