Competències i principis ètics de l'educador infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,21 KB

Competències

Competències personals: Si la persona és competent en la realització de certes activitats.

  • Responsabilitat: Complir amb les obligacions que li corresponen. Mostra una actitud responsable en totes les tasques que se li necessiten.
  • Implicació: Vol que la seva feina o projectes siguin un èxit, per tant, mostra una participació activa en aquest mostrant sempre compromís.
  • Autonomia i iniciativa: Pren decisions amb rapidesa i encertades. Bona capacitat d'autogestió en situacions conflictives.

Competències professionals: S'adquireixen amb el pas del temps, a mida que es va guanyant experiència.

  • Programació: A partir de les directrius de la proposta pedagògica del centre, s'elaboren activitats educatives.
  • Desenvolupament d'activitats: Mitjançant dels recursos que disposem i de les estratègies metodològiques per aconseguir els objectius proposats al principi.
  • Avaluació: S'avaluen els resultats de les activitats utilitzant una taula amb instruments avaluables prèviament establerts.
  • Coneixement de la normativa: Totes les activitats realitzades han d'estar sota control de la normativa.
  • Entrevistes i reunions: Haure de saber moure's bé en el maneig de les entrevistes amb les famílies.
  • Coneixements dels processos de creixement i desenvolupament infantil: Capacitat de detectar incidents per tal d'intervenir-hi.

Competències socials: Capacitat de comunicació amb les altres persones dins de l'àmbit de l'educació infantil.

  • Habilitats socials: Bona comunicació amb les famílies i l'equip de treball.
  • Capacitat empàtica: Entendre els infants per formar cohesió de grup i un vincle i una relació per tal de fer-los implicar-se en activitats i aprenentatges.
  • Habilitats de resolució de conflictes: Saber portar i controlar disputes entre nens o persones adultes.

Comportament ètic

Principis bàsics que ha de tenir l'educador infantil:

  • Intimitat i confidencialitat: Mantenir les dades de cada infant en privat, sense fer-les públiques sense autorització.
  • Responsabilitat i competència: Aplicar tots els coneixements al servei del treball.
  • Relacions professionals: No utilitzar-les en benefici propi.
  • Respecte als drets humans: Si detectem un cas d'abús, maltractament, etc., denunciar-ho.
  • Contribuir en l'estudi, reflexió, anàlisi i investigació sobre els continguts de la seva professió.
  • Respecte al camp professional: Respecte als altres professors.
  • Respecte a la diversitat cultural: Prevenir desigualtats socials i fomentar la diversitat cultural. Si es produeixen, denunciar-les.
  • Principis d'identitats: Respecte pels principis d'identitat de l'institució educativa i socioeducativa en què presta els seus serveis.

El treball en equip

Hi ha una sèrie de principis que els professionals del centre hi participen:

  • Tot l'equip cap a un objectiu comú.
  • Aquest objectiu, per la seva consecució, es necessita l'aportament d'aptituds.
  • Segons un mètode preestablert, els components hauran de realitzar tasques.

Perquè funcioni el treball en equip caldrà:

  • PLANIFICACIÓ: Organització de quina feina hi ha, qui la fa, quan, etc. Cada persona sap què ha de fer de manera coordinada.
  • COMUNICACIÓ: Important que sigui fluïda per tal de crear un bon ambient de treball, cohesió entre els membres, compromisos socials, facilitarà la presa de decisions, etc.

La perspectiva de gènere a l'educació infantil

És l'educació infantil una feina per a dones?

Tradicionalment, ha sigut considerada una tasca de cura i assistència associades a les dones. Les activitats realitzades per a dones han estat considerades secundàries i l'educació en una d'elles, per tant, molts homes no volen fer-ho. Per últim, és una tasca molt relacionada amb la maternitat.

Actituds

Tendencies a comportar-nos davant de determinades situacions. Algunes d'aquestes actituds desitjables per l'educador són:

  • Respecte: Tenir respecte cap a tots els infants per igual, sense discriminacions.
  • Tracte afectuós: Així afavorim la cohesió en el grup i l'adaptació.
  • Actitud entusiasta: Tenir una bona actitud a de classe per transmetre-la als infants.
  • Actitud tolerant: Els infants han d'anar formant-se de forma gradual, construint el seu propi comportament.
  • Comportament estable: A partir de les seves actuacions, fomentar la seva confiança.
  • Actualització de coneixements: Mantenir actualitzats els coneixements científics relatius a la seva vida i continuar la seva formació al llarg de la seva vida.
  • Actitud oberta crítica: Participació i autocrítica. Ha d'adoptar una actitud crítica davant actuacions inadequades.

Entradas relacionadas: