Competències Lingüístiques Essencials: Oral i Escrita
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB
Comprensió Oral
Reconèixer
- Saber segmentar la cadena acústica en les unitats que la componen: sons, paraules, articles, etc.
- Reconèixer els fonemes, morfemes i paraules catalanes.
- Discriminar les diverses oposicions fonològiques catalanes: sorda/sonora, oberta/tancada.
Seleccionar
- Distingir les paraules rellevants d’un discurs (noms, verbs) de les que no ho són (falques, mots crossa).
- Saber agrupar els diversos elements en unitats superiors i significatives (els sons en mots, els mots en sintagmes).
Interpretar
1. Comprendre el contingut del discurs
- Comprendre la intenció i els propòsits.
- Comprendre el significat global, el missatge.
- Comprendre les idees principals.
- Separar informació rellevant d'irrellevant.
- Comprendre detalls o idees secundàries.
- Relacionar idees importants amb les idees secundàries.
- Entendre les pressuposicions, allò dit explícitament.
2. Comprendre la forma del discurs
- Comprendre l’estructura i l’organització del discurs.
- Identificar les paraules que marquen l’estructura del text (inici, final, exemples).
- Identificar la varietat dialectal i el registre.
- Copsar el to del discurs: ironia, agressivitat, etc.
- Notar les característiques acústiques del discurs:
- Veu: actitud, greu/agut, vocalització.
- Discurs: ritme, velocitat, entonació.
Anticipar
- Activar tota la informació que tenim d’un tema per comprendre el discurs.
- Saber preveure el tema, el llenguatge i l’estil.
- Anticipar el que es dirà a partir del que s’ha dit.
Inferir
- Saber inferir dades de l’emissor: edat, caràcter, sexe, etc.
- Saber extreure informació del context comunicatiu: situació, rols, tipus de comunicació.
- Saber interpretar els codis no verbals: mirada, gestos, moviments, etc.
Retenir
- Recordar paraules, frases, idees per poder reinterpretar-les posteriorment.
- Retenir en la memòria a llarg termini aspectes d’un discurs:
- Informacions més rellevants: tema, idees bàsiques.
- Situació i propòsit comunicatiu.
- Alguns mots especials (rellevants, nous, rars).
- Utilitzar diferents tipus de memòria (visual, auditiva, etc.) per retenir la informació.
L'Expressió Oral
Planificar el discurs
- Analitzar la situació per preparar la intervenció.
- Usar suports escrits per preparar la intervenció.
- Anticipar i preparar el tema.
- Anticipar i preparar la interacció (to, estil, moment, etc.).
Conduir el discurs
Conduir el tema
- Temes adequats per a cada situació.
- Iniciar/proposar tema.
- Desenvolupar el tema.
- Donar per acabat un tema de conversa.
- Conduir la conversa cap a un tema nou.
- Saber obrir i tancar el discurs oral.
- Relacionar un tema nou amb un tema vell.
- Desviar o eludir un tema de conversa.
Conduir la interacció
- Manifestar que es vol intervenir (gestos, sons, frases).
- Escollir el moment adequat per intervenir.
- Utilitzar eficaçment el torn de parla:
- Aprofitar el temps per dir el que calgui.
- Cenyir-se a les convencions del tipus de discurs (tema, estructura, etc.).
- Marcar el començament i el final del torn de parla.
- Reconèixer quan un interlocutor demana la paraula.
- Cedir el torn de paraula a un interlocutor en el moment adequat.
Negociar el significat
- Adaptar el grau d’especificació del text.
- Avaluar la comprensió de l'interlocutor.
- Usar circumloquis per suplir espais lèxics.
Produir el text
Facilitar la producció
- Simplificar l’estructura de la frase.
- Elidir les paraules irrellevants.
- Usar frases fetes i fórmules de les rutines.
- Usar mots crossa, pauses i repeticions.
Compensar la producció
- Autocorregir-se.
- Precisar i polir el significat del que es vol dir.
- Repetir i resumir les idees importants.
- Reformular el que s’ha dit.
Corregir la producció
- Articular amb claredat els sons del discurs.
- Aplicar les regles gramaticals de la llengua.
Aspectes no verbals
- Controlar la veu: volum, matisos, to.
- Usar codis no verbals adequats: gestos i moviments.
- Controlar la mirada: adreçar-la als interlocutors.
Comprensió Lectora
El sistema d’escriptura
- Reconèixer i distingir les diferents lletres de l’alfabet.
- Pronunciar les lletres de l’alfabet.
- Saber ordenar-les.
- Saber com es pronuncien les paraules escrites.
- Poder desxifrar l’escriptura feta a mà.
Paraules i frases
- Reconèixer paraules i frases i recordar-ne el significat amb rapidesa.
- Reconèixer que una paraula nova té relació amb una paraula coneguda.
- Reconèixer la relació entre les diverses formes de la mateixa paraula.
- Fer servir el context per donar significat a una paraula nova.
- Escollir el significat correcte d’una paraula segons el context.
- Saber escollir en un diccionari l’accepció correcta d’una paraula en un context determinat.
- Saber passar per alt paraules noves que no són importants per entendre el text.
Gramàtica i sintaxi
- Saber controlar la gramàtica de les diferents parts de la frase.
- Identificar el subjecte, el predicat i la resta de categories de l’oració.
- Identificar els referents de les anàfores i dels deíctics.
- Reconèixer les relacions semàntiques entre les diferents parts de la frase.
Text i comunicació: el missatge
- Llegir en veu alta.
- Entendre el missatge global.
- Saber buscar i trobar informació específica.
- Discriminar les idees principals de les secundàries.
- Comprendre el text en tots els seus detalls.
- Traducir determinades expressions a altres llengües.
- Dividir el text en sintagmes o parts significatives.
- Saber llegir a una velocitat adequada.
- Poder seguir l’organització d’un text o llibre.
- Identificar la idea o idees principals.
- Saber llegir entre línies (comprendre idees no formulades explícitament).
L'Expressió Escrita
Aspectes Psicomotrius
1. Posició i moviment corporals
- Saber agafar l’estri d’escriptura amb precisió.
- Saber posar el cos de forma apropiada.
- Saber asseure’s per escriure.
- Saber moure el braç i disposar-lo adequadament amb el full en blanc.
- Saber moure el canell de la mà.
- Saber desplaçar la mà i el braç pel paper amb precisió.
2. Moviment gràfic
- Reproduir i copiar la forma de la lletra.
- Distingir el cos de la lletra de l’enllaç.
- Saber relacionar els alfabets de majúscules i minúscules.
- Aprendre a respectar la disposició de la lletra: línies rectes, marges, etc.
3. Aspectes psicomotrius
- Domini de la lateralitat.
- Superació dels diversos tipus de disgrafies i problemes gràfics.
4. Altres factors
- Adquirir velocitat suficient d’escriptura.
- Adquirir ritme cal·ligràfic adequat.
- Dominar la pressió de les lletres en el paper.
- Desenvolupar els sentits de la direcció i la proporció.
- Aprendre diverses formes de disposar i presentar la lletra: majúscula, subratllades, colors, etc.
Aspectes Cognitius
Situació de comunicació
- Saber analitzar els elements de la situació de comunicació (emissor, receptor, tema, etc.).
- Ser capaç de formular amb poques paraules l’objectiu d’una comunicació escrita.
- Dibuixar el perfil del lector del text.
Fer plans
1. Generar idees
- Saber activar i desactivar el procés de generació.
- Adonar-se de quan la generació s’ha esgotat i cal tancar el procés.
- Utilitzar suports escrits per ajudar en el procés.
- Utilitzar amb potència plena el subprocés:
- No valorar les idees generades.
- Saber aïllar-se dels condicionaments generals de la redacció per generar idees més lliures.
- Generar idees per a objectius específics.
- Compartir amb altres la generació d’idees:
- Donar idees als altres i aprofitar les idees dels altres.
- Generar idees noves a partir de les idees dels altres.
2. Organitzar idees
- Saber activar/desactivar el procés d’organització.
- Utilitzar suports escrits per ajudar en el procés.
- Aplicar tècniques d’organització d’idees.