Competències Lingüístiques Essencials: Oral i Escrita

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,36 KB

Comprensió Oral

  • Reconèixer

    • Saber segmentar la cadena acústica en les unitats que la componen: sons, paraules, articles, etc.
    • Reconèixer els fonemes, morfemes i paraules catalanes.
    • Discriminar les diverses oposicions fonològiques catalanes: sorda/sonora, oberta/tancada.
  • Seleccionar

    • Distingir les paraules rellevants d’un discurs (noms, verbs) de les que no ho són (falques, mots crossa).
    • Saber agrupar els diversos elements en unitats superiors i significatives (els sons en mots, els mots en sintagmes).
  • Interpretar

    • 1. Comprendre el contingut del discurs

      • Comprendre la intenció i els propòsits.
      • Comprendre el significat global, el missatge.
      • Comprendre les idees principals.
      • Separar informació rellevant d'irrellevant.
      • Comprendre detalls o idees secundàries.
      • Relacionar idees importants amb les idees secundàries.
      • Entendre les pressuposicions, allò dit explícitament.
    • 2. Comprendre la forma del discurs

      • Comprendre l’estructura i l’organització del discurs.
      • Identificar les paraules que marquen l’estructura del text (inici, final, exemples).
      • Identificar la varietat dialectal i el registre.
      • Copsar el to del discurs: ironia, agressivitat, etc.
      • Notar les característiques acústiques del discurs:
        • Veu: actitud, greu/agut, vocalització.
        • Discurs: ritme, velocitat, entonació.
  • Anticipar

    • Activar tota la informació que tenim d’un tema per comprendre el discurs.
    • Saber preveure el tema, el llenguatge i l’estil.
    • Anticipar el que es dirà a partir del que s’ha dit.
  • Inferir

    • Saber inferir dades de l’emissor: edat, caràcter, sexe, etc.
    • Saber extreure informació del context comunicatiu: situació, rols, tipus de comunicació.
    • Saber interpretar els codis no verbals: mirada, gestos, moviments, etc.
  • Retenir

    • Recordar paraules, frases, idees per poder reinterpretar-les posteriorment.
    • Retenir en la memòria a llarg termini aspectes d’un discurs:
      • Informacions més rellevants: tema, idees bàsiques.
      • Situació i propòsit comunicatiu.
      • Alguns mots especials (rellevants, nous, rars).
    • Utilitzar diferents tipus de memòria (visual, auditiva, etc.) per retenir la informació.

L'Expressió Oral

  • Planificar el discurs

    • Analitzar la situació per preparar la intervenció.
    • Usar suports escrits per preparar la intervenció.
    • Anticipar i preparar el tema.
    • Anticipar i preparar la interacció (to, estil, moment, etc.).
  • Conduir el discurs

    • Conduir el tema

      • Temes adequats per a cada situació.
      • Iniciar/proposar tema.
      • Desenvolupar el tema.
      • Donar per acabat un tema de conversa.
      • Conduir la conversa cap a un tema nou.
      • Saber obrir i tancar el discurs oral.
      • Relacionar un tema nou amb un tema vell.
      • Desviar o eludir un tema de conversa.
  • Conduir la interacció

    • Manifestar que es vol intervenir (gestos, sons, frases).
    • Escollir el moment adequat per intervenir.
    • Utilitzar eficaçment el torn de parla:
      • Aprofitar el temps per dir el que calgui.
      • Cenyir-se a les convencions del tipus de discurs (tema, estructura, etc.).
      • Marcar el començament i el final del torn de parla.
    • Reconèixer quan un interlocutor demana la paraula.
    • Cedir el torn de paraula a un interlocutor en el moment adequat.
  • Negociar el significat

    • Adaptar el grau d’especificació del text.
    • Avaluar la comprensió de l'interlocutor.
    • Usar circumloquis per suplir espais lèxics.
  • Produir el text

    • Facilitar la producció

      • Simplificar l’estructura de la frase.
      • Elidir les paraules irrellevants.
      • Usar frases fetes i fórmules de les rutines.
      • Usar mots crossa, pauses i repeticions.
  • Compensar la producció

    • Autocorregir-se.
    • Precisar i polir el significat del que es vol dir.
    • Repetir i resumir les idees importants.
    • Reformular el que s’ha dit.
  • Corregir la producció

    • Articular amb claredat els sons del discurs.
    • Aplicar les regles gramaticals de la llengua.
  • Aspectes no verbals

    • Controlar la veu: volum, matisos, to.
    • Usar codis no verbals adequats: gestos i moviments.
    • Controlar la mirada: adreçar-la als interlocutors.

Comprensió Lectora

  • El sistema d’escriptura

    • Reconèixer i distingir les diferents lletres de l’alfabet.
    • Pronunciar les lletres de l’alfabet.
    • Saber ordenar-les.
    • Saber com es pronuncien les paraules escrites.
    • Poder desxifrar l’escriptura feta a mà.
  • Paraules i frases

    • Reconèixer paraules i frases i recordar-ne el significat amb rapidesa.
    • Reconèixer que una paraula nova té relació amb una paraula coneguda.
    • Reconèixer la relació entre les diverses formes de la mateixa paraula.
    • Fer servir el context per donar significat a una paraula nova.
    • Escollir el significat correcte d’una paraula segons el context.
    • Saber escollir en un diccionari l’accepció correcta d’una paraula en un context determinat.
    • Saber passar per alt paraules noves que no són importants per entendre el text.
  • Gramàtica i sintaxi

    • Saber controlar la gramàtica de les diferents parts de la frase.
    • Identificar el subjecte, el predicat i la resta de categories de l’oració.
    • Identificar els referents de les anàfores i dels deíctics.
    • Reconèixer les relacions semàntiques entre les diferents parts de la frase.
  • Text i comunicació: el missatge

    • Llegir en veu alta.
    • Entendre el missatge global.
    • Saber buscar i trobar informació específica.
    • Discriminar les idees principals de les secundàries.
    • Comprendre el text en tots els seus detalls.
    • Traducir determinades expressions a altres llengües.
    • Dividir el text en sintagmes o parts significatives.
    • Saber llegir a una velocitat adequada.
    • Poder seguir l’organització d’un text o llibre.
    • Identificar la idea o idees principals.
    • Saber llegir entre línies (comprendre idees no formulades explícitament).

L'Expressió Escrita

  • Aspectes Psicomotrius

    • 1. Posició i moviment corporals

      • Saber agafar l’estri d’escriptura amb precisió.
      • Saber posar el cos de forma apropiada.
      • Saber asseure’s per escriure.
      • Saber moure el braç i disposar-lo adequadament amb el full en blanc.
      • Saber moure el canell de la mà.
      • Saber desplaçar la mà i el braç pel paper amb precisió.
    • 2. Moviment gràfic

      • Reproduir i copiar la forma de la lletra.
      • Distingir el cos de la lletra de l’enllaç.
      • Saber relacionar els alfabets de majúscules i minúscules.
      • Aprendre a respectar la disposició de la lletra: línies rectes, marges, etc.
    • 3. Aspectes psicomotrius

      • Domini de la lateralitat.
      • Superació dels diversos tipus de disgrafies i problemes gràfics.
    • 4. Altres factors

      • Adquirir velocitat suficient d’escriptura.
      • Adquirir ritme cal·ligràfic adequat.
      • Dominar la pressió de les lletres en el paper.
      • Desenvolupar els sentits de la direcció i la proporció.
      • Aprendre diverses formes de disposar i presentar la lletra: majúscula, subratllades, colors, etc.
  • Aspectes Cognitius

    • Situació de comunicació

      • Saber analitzar els elements de la situació de comunicació (emissor, receptor, tema, etc.).
      • Ser capaç de formular amb poques paraules l’objectiu d’una comunicació escrita.
      • Dibuixar el perfil del lector del text.
    • Fer plans

      • 1. Generar idees
        • Saber activar i desactivar el procés de generació.
        • Adonar-se de quan la generació s’ha esgotat i cal tancar el procés.
        • Utilitzar suports escrits per ajudar en el procés.
        • Utilitzar amb potència plena el subprocés:
          • No valorar les idees generades.
          • Saber aïllar-se dels condicionaments generals de la redacció per generar idees més lliures.
          • Generar idees per a objectius específics.
        • Compartir amb altres la generació d’idees:
          • Donar idees als altres i aprofitar les idees dels altres.
          • Generar idees noves a partir de les idees dels altres.
      • 2. Organitzar idees
        • Saber activar/desactivar el procés d’organització.
        • Utilitzar suports escrits per ajudar en el procés.
        • Aplicar tècniques d’organització d’idees.

Entradas relacionadas: