Competència Perfecta i Imperfecta: Monopoli i Competència Monopolística

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

Competència Perfecta

La competència perfecta és aquella en la qual tots els subjectes s'intercanvien voluntàriament diners al preu fixat pel mercat com a conseqüència del lliure funcionament de les lleis de l'oferta i la demanda. En aquesta situació, cap empresa no té capacitat suficient sobre el preu, de manera que totes les empreses competeixen en igualtat de condicions. D'altra banda, tots els productes són homogenis, no hi ha diferències en qualitat, disseny o prestacions dels productes. Com el producte no està diferenciat, és fàcil entrar al mercat i aconseguir una quota, però també és fàcil perdre-la. En aquest mercat, tant compradors com venedors tenen la informació sobre els preus dels productes. I, per últim, no hi ha restriccions legals per exercir l'activitat i les intervencions en béns de producció. Són petits els costos d'abandonar o reconduir l'activitat. (Alt grau de concentració) Per exemple: fruiteria, mercat de gominoles, etc.

Mercats de Competència Imperfecta

En els mercats de competència imperfecta, una o més empreses poden influir en el preu en més o menys mesura, de tal manera que com més baix sigui el nombre d'empreses existents, més gran serà la seva capacitat per influir sobre el preu. Per aquest motiu, els models del mercat de competència imperfecta es classifiquen en funció del nombre d'empreses que hi participen. Hi ha barreres d'entrada per a altres productors (legals, tecnològiques, financeres).

Monopoli

El monopoli es caracteritza per l'absència de competència, una única empresa produeix tot el bé i ofereix tot el servei a tot el mercat, per la qual cosa té plena capacitat per influir sobre el preu o la quantitat que cal produir. (Baix grau d'homogeneïtat, alta competència, alt grau de transparència). Per exemple: subministrament d'aigua.

Causes del Monopoli

  • Control d'un factor productiu d'una sola empresa. Per exemple: De Beers controlava totes les mines de diamant del món.
  • Patents: una empresa té dret a explotar un invent durant 20 anys. L'avantatge és que promou l'esforç d'investigació. L'inconvenient és que es crea un monopoli amb preus alts. Les patents són un incentiu perquè les persones segueixin investigant.
  • Monopolis naturals: hi ha casos en què per subministrar tots els béns i serveis es necessita una infraestructura i costos molt elevats, que només tenint tota la quota del mercat es poden recuperar.
  • Superioritat tecnològica. Per exemple: entre 1970-90, Intel tenia una tecnologia molt millor que la dels seus rivals i això li permetia produir amb menys costos. Va aconseguir el poder al mercat.

Regulació del Monopoli

El govern pot actuar de les següents maneres:

  1. Fomentant la competència amb lleis antimonopoli. El 2007 van crear la CNC per evitar que es fusionin empreses.
  2. Regulant els preus dels monopolis naturals. El govern fixa els preus.

Competència Monopolística

En la competència monopolística, moltes empreses ofereixen productes similars amb la mateixa funció. A diferència del mercat de competència perfecta, en aquest cas les empreses confereixen als seus productes una diferenciació específica que fidelitza la seva clientela, per això disposen d'un cert marge de diferenciació sobre el preu. En el producte, tant venedors com compradors tenen la informació sobre els preus als quals es venen. Per últim, no hi ha restriccions legals per exercir l'activitat i les intervencions de béns de producció. Els costos d'abandonament o reconducció són petits. Hi ha competència. Per exemple: mercat de xampú.

Entradas relacionadas: