Competència Lectora PISA 2009: Guia Completa d'Accés, Comprensió i Reflexió

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,93 KB

Competència Lectora PISA 2009: Aspectes Clau

Accés i Obtenció d'Informació

Aquest aspecte implica la selecció de dades i l'accés al lloc on es troba la informació. En el text imprès, això inclou l'ús d'índexs, títols, subtítols, gràfics, etc. En el text electrònic, es fa mitjançant cercadors, navegació, enllaços i menús. Un cop s'ha accedit a la informació, el lector l'ha de seleccionar segons els seus objectius de cerca.

Comprensió General i Interpretació

Aquesta competència implica prendre el text com un tot, des d'una perspectiva general. El lector desenvolupa una comprensió global quan és capaç d'identificar el tema, la finalitat, l'estructura del text, etc. Les activitats PISA per desenvolupar-la inclouen:

  • Posar títol a un text.
  • Elaborar una conclusió.
  • Identificar els fragments principals del text.
  • Fer un esquema del text.
  • Trobar la idea principal.

La comprensió global i la interpretació necessiten operacions d'integració i d'interpretació. Integrar implica comprendre la coherència del text i construir-ne el significat a partir de la reunió de diverses idees, trobar semblances i diferències, i establir relacions jeràrquiques entre elements. Interpretar és el procés d'elaboració del significat a partir d'alguna cosa que no s'ha esmentat explícitament, inferint relacions no explícites entre elements.

Reflexió i Valoració: Contingut i Forma del Text

Les finalitats de la lectura exigeixen normalment que el lector relacioni informació nova amb coneixements previs i el seu propi punt de vista. El coneixement no consisteix a emmagatzemar informació, sinó a usar-la de manera activa per modificar els nostres esquemes conceptuals i la nostra visió del món (Aprenentatge segons Piaget). A PISA, per avaluar aquesta competència, es demana als lectors que contrastin el contingut del text amb les seves idees i creences o amb altres fonts. Alguns exercicis són:

  • Aportar dades o arguments externs al text.
  • Avaluar la rellevància de dades.

Quant a la reflexió sobre la forma del text, s'espera que el lector sigui capaç d'observar el text i valorar-ne la qualitat i la rellevància. S'avalua amb exercicis com:

  • Avaluar la utilitat d'un text concret per a una finalitat determinada.
  • Valorar l'ús que un autor fa de trets textuals concrets.
  • Comentar l'estil d'un autor i identificar-ne la finalitat o l'actitud.

La lectura crítica és encara més necessària en l'hipertext, a causa de les característiques que hem esmentat anteriorment.

Localització i Selecció d'Informació: Objectius i Pertinença

En contextos d'aprenentatge, aquest aspecte de la competència lectora constitueix una de les diverses destreses requerides per a construir coneixements. El seu aprenentatge es fonamenta en la mesura que la lectura, des de totes les àrees, sigui un instrument d'aprenentatge dins de metodologies actives, com ara el treball per projectes.

Per cercar informació cal saber per a què, on i amb quins recursos. Assolir les destreses necessàries per treballar aquest aspecte és l'objectiu de l'alfabetització informacional. En l'àmbit educatiu, els alumnes duen a terme activitats dins de tasques relacionades amb l'aprenentatge i requereixen que aprenguin alhora a cercar informació. Són contextos afavoridors: projectes d'investigació, treballs d'investigació.

La cerca d'informació en textos digitals és fonamental i diferent de la dels textos impresos. Una bona cerca és una navegació efectiva, amb capacitat de no distreure's amb pàgines irrellevants, de control del temps, exploració mínima de pàgines, i saber per què es llegeix el que es llegeix, etc.

Entradas relacionadas: