Competència Lectora: Clau per a l'Aprenentatge i la Participació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,5 KB

PISA 2009:

La competència lectora és comprendre, utilitzar, reflexionar i comprometre’s amb textos escrits per assolir els propis objectius, desenvolupar el coneixement i potencial personals, i participar en la societat.


Elements clau d’aquesta definició: lector, textos i finalitats de la lectura.

Lector: genera el significat del text activant destreses i coneixements. Construeix el significat del text.

Textos escrits: impresos, manuscrits o electrònics, tenen formes i trets diferents, funcions distintes, i una manera pròpia de ser abordats.

Finalitats de la lectura: condicionen la manera com el lector s’enfronta al text i activa destreses i estratègies de construcció del significat.

Implica una concepció constructivista de la lectura.

1) Condicionants de la lectura: situació, objectius, gèneres


PISA usa el terme “situació” per definir els contextos i usos per als quals l’autor elabora el text. Llegim (comprenem i usem textos escrits i hi reflexionem) per assolir els propis objectius, desenvolupar el coneixement i participar en la societat.

Concepció activa (usuari actiu, implicat, agent principal) que implica l’ús d’estratègies d’aproximació al text.

Situacions de lectura (PISA – MECR Marc Europeu de Referència per a les Llengües):

  • 1. Personal: per satisfer interessos personals i mantenir o desenvolupar relacions amb altres individus. (Ficció, informatius, correspondència tradicional i electrònica, blocs tipus diari).
  • 2. Públic: activitats i interessos de la societat en general: informatius, documentació oficial, anuncis.
  • 3. Educatiu: textos amb finalitat instructiva (programes o llibres instructius, de text). Llegir per aprendre.


4. Professional: textos destinats a l’activitat professional. Llegir per fer.


2) El compromís individual amb la lectura


Aquest és un altre factor clau de la competència lectora: un lector interessat en la lectura interactua amb els textos de manera autònoma, i està motivat intrínsecament per llegir. Aquest aspecte, doncs, s’ha de treballar sostingudament a l’escola. Segons PISA 2009, el compromís amb la lectura es manifesta en tres aspectes:

  • a) Interès per la lectura.
  • b) Autonomia per interactuar amb textos. Aquest lector controla i dirigeix la seva activitat lectora i les seves decisions d’acord amb els objectius, de manera que aquests objectius s’acompleixin.
  • c) Valor que es dóna a la lectura en la interacció social.

El foment del compromís amb la lectura en el context escolar depèn de dos factors (PISA 2009):

  • a) La rellevància de les pràctiques lectores.
  • b) El suport a l’autonomia dels lectors, cosa que aconsella negociar les decisions sobre què llegir i compartir-ne el control.

El compromís amb la lectura a l’escola suposa saber difondre els valors de la lectura i també fomentar l’autonomia de l’alumne lector en relació tant a l’educació literària com a la resta de matèries.

Entradas relacionadas: