Competència Escrita: Propòsits, Tipus de Textos i Estratègies d'Ensenyament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 2 KB
Competència Escrita
La definició del currículum de competència escrita es vincula amb 4 propòsits:
- Comunicar-se: notes, correus, cartes, etc.
- Organitzar-se: índexs, planificacions, horaris, etc.
- Aprendre: resums, esquemes, fitxes descriptives, mapes conceptuals, etc.
- Participar en la societat.
Dimensió Literària
La competència 12 té a veure amb la dimensió literària. Es vincula amb crear textos amb recursos literaris per expressar:
- Sentiments: poemes, monòlegs, cartes, diaris personals, etc.
- Realitats: teatre, narracions, memòries, diaris personals, descripcions, etc.
- Ficcions: contes, narracions, novel·les, còmics, etc.
Procés de Composició Escrita
La competència escrita es troba a les competències 8 (planificar), 9 (produir) i 10 (revisar). Tenen a veure amb el procés de composició escrita.
Competència 9: Produir
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari. Escrivim aprofitant situacions comunicatives, no “perquè toca”.
Tipus de Textos
- Narratius
- Descriptius
- Expositius o explicatius
- Instructius
- Retòrics
- Argumentatius
Com Ensenyar la Llengua Escrita?
Primer Camí
Partir de situacions comunicatives reals on hi hagi un propòsit i un destinatari. Caldrà buscar els gèneres textuals.
Segon Camí
Partir d’uns gèneres textuals a treballar i buscar una situació comunicativa que doni sentit a aquell gènere. És la inversa del primer camí.
Aprendre a escriure és aprendre a escriure textos que responen a situacions comunicatives.
Cada centre hauria de tenir una graella com aquesta: (nivell, funció, gèneres textuals, situacions comunicatives).