Comparativa Descartes i Plató: Epistemologia, Ontologia i Antropologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,64 KB
Comparativa Filosòfica: Descartes vs. Plató
Epistemologia, Teoria del Coneixement i Gnoseologia
René Descartes
- Mètode: Conjunt de regles certes i fàcils que fan impossible prendre per cert allò fals. Consta de 4 etapes: evidència, anàlisi, síntesi i enumeració.
- Tipus de Ciències: Distinció entre ciències empíriques (menys fiables perquè depenen dels sentits) i formals (més evidents i certes perquè depenen del raonament).
- Model de Coneixement: Les matemàtiques i la geometria com a model per avançar en el coneixement a partir d'evidències.
- Tipus d'Idees: Distinció de les idees en 3 tipus:
- Innates: Evidents, presents en la raó.
- Adventícies: Provenen de l'experiència.
- Factícies: Provenen de la imaginació.
Plató
- Dualisme Epistemològic: Distinció entre Opinió (Doxa) i Saber (Episteme). L'ànima (raó) pot captar el Món de les Idees i el cos el Món Sensible a través dels sentits.
- Idealisme: Totes les idees són eternes, immutables i perfectes. Són l'essència de les coses, l'autèntica realitat.
- Doctrina de les Matemàtiques: Les matemàtiques tenen un paper introductori en la Dialèctica (ciència suprema).
- Doctrina de la Reminiscència: Conèixer és recordar (anamnesi).
- Ús de Mites: Utilització de mites per explicar el procés d'aprenentatge i educació (Paideia).
Ontologia: La Naturalesa de la Realitat
René Descartes
Hi ha 3 Substàncies, demostrades a partir del Dubte Metòdic:
- Res Cogitans (Ànima o Esperit): Es descobreix per evidència: Cogito ergo sum (Penso, així doncs, existeixo).
- Res Infinita (Déu): Es descobreix per l'argument ontològic (si jo, que sóc finit i imperfecte, tinc nocions d'infinitud i perfecció, és perquè alguna cosa superior garanteix la seva existència). Si Déu és perfecte, no pot ser enganyador (refutació del Dubte Hiperbòlic o hipòtesi del Geni Maligne) respecte a les matemàtiques i el Món Físic.
- Res Extensa (Món Físic i Cos Humà): El món com a rellotge de corda, regit per les lleis que descobreix la ciència.
Plató
- Dualisme Ontològic: Hi ha dos mons:
- El Món Sensible (còpia del Món Intel·ligible).
- El Món de les Idees (l'autèntica realitat).
- Explicació de la Realitat: S'explica a través de mites (p. ex., el Mite de la Caverna).
- Concepte de Déu: Plató entén Déu com un Demiurg, un artesà de l'univers, que ha ordenat el món introduint-hi l'ordre i l'harmonia (que coneixem a través de la música i les matemàtiques), buscant el Bé, la Idea Suprema.
Antropologia: L'Ésser Humà
René Descartes
- Dualisme Antropològic: Distinció entre Cos (Res Extensa, mortal) i Ànima/Esperit (Res Cogitans, indivisible i immortal).
- Unió Cos-Ànima: Estan units a través de la Glàndula Pineal (situada al cervell). Així, l'ànima immaterial pot controlar el cos material.
- Ètica i Passions: La raó de l'esperit ha de controlar les passions (que no són bones ni dolentes, sinó pròpies del cos), i les ha de dirigir bé. (Tractat de les Passions i Cartes sobre la Moral).
Plató
- Dualisme Antropològic: Distinció entre cos (mortal) i ànima. L'ànima té 3 parts, de les quals una és immortal.
- Unió Cos-Ànima: Estan units per un càstig dels Déus (explicació religiosa i mística). Cal purgar les passions del cos per purificar l'ànima (Kátharsis) a través de la virtut (Areté).
- Estructura de l'Ànima: El Mite del Carro Alat explica com l'ànima racional (l'auriga) ha de conduir els dos cavalls de les passions (bones i dolentes).