Comissió d'Atenció a la Diversitat i Pla d'Acció Tutorial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB

Comissió d'Atenció a la Diversitat

Hi participen docents, mestres d'educació especial, orientador/a del centre, professorat de pedagogia terapèutica, mestres de reforç, professorat de l'aula d'acollida, professionals de la USEE, el/la psicopedagog/a de l'equip d'assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i els/les coordinadors/es o representants dels diferents equips docents o cicles, segons l'etapa educativa.

És l'espai institucional en què es planifiquen les mesures de centre per atendre la diversitat de l'alumnat, es fa el seguiment d'aquestes mesures, es revisen i es promouen canvis per millorar els resultats.

Correspon a:

  • Concretar els criteris i prioritats
  • Organitzar i fer un seguiment dels recursos de què disposa el centre
  • Fer el seguiment de l'evolució dels/de les alumnes amb necessitats educatives
  • Proposar plans individualitzats i planificar actuacions

Mesures d'Atenció a la Diversitat

Des de l'àmbit organitzatiu: agrupament de l'alumnat, distribució dels horaris, priorització de recursos.

Des de l'àmbit curricular: programes de reforç, ampliació, immersió lingüística, adaptacions grupals, plans individuals.

Des de l'àmbit metodològic: treball per competències, per àmbits interdisciplinars, per programacions multinivell, per aprenentatge cooperatiu, per projectes.

Des de l'acció tutorial: l'educació afectivo-emocional, l'educació en valors, la convivència.

Des de les pràctiques avaluatives: diversificació d'instruments d'avaluació, flexibilització de la permanència al nivell, cicle o etapa, modificació de criteris d'avaluació.

Pla d'Acció Tutorial (PAT)

L'acció tutorial té per finalitat contribuir, en col·laboració amb les famílies, al desenvolupament personal i social de l'alumnat en els aspectes intel·lectuals, emocionals i socials.

Per garantir l'acció tutorial, el centre ha de definir una estructura organitzativa que faciliti:

  • La planificació i coordinació de les diverses actuacions tutorials.
  • El seguiment del desenvolupament de cada alumne/a.
  • Els mecanismes de relació i cooperació amb les famílies.

És important entendre la tutoria com a mesura ordinària d'atenció a la diversitat i de foment de la cultura inclusiva entre l'alumnat. Així, s'ha de potenciar la presència de l'educació en valors des de l'acció tutorial per a la millora de la convivència i el respecte a la diferència.

Dins de l'acció tutorial, hem de planificar l'acollida de l'alumnat i les seves famílies. En aquest sentit, el PAT ha de contemplar un pla d'acollida.

Alumnat amb DI (Dificultats d'Aprenentatge):

Més temps d'atenció tutoritzada, objectius:

  • Que el/la tutor/a sigui un referent significatiu per a l'alumne/a.
  • Conèixer millor les fortaleses i les necessitats educatives per poder ajustar millor els suports.
  • Ajudar a anticipar, contextualitzar i donar sentit a allò que s'aprèn a l'escola.
  • Facilitar l'organització i els hàbits de treball.
  • Afavorir l'autoestima, l'autonomia i la competència social.
  • Coordinar les informacions i l'acció educativa dels diferents professionals.

Entradas relacionadas: