Comerç i Transport a Espanya i Catalunya: Polítiques i Situació

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

Comerç: Definició i Característiques

El comerç és l'intercanvi en què persones ofereixen productes i altres compren, creant un mercat. Existeixen mercats concrets i abstractes, com ara les fires de mostres.

Les seves característiques principals són:

  • Concentració de la demanda en zones urbanes i industrials.
  • La gran demanda genera especialització.
  • Es comercialitza tota mena de productes.
  • És una activitat global.
  • Creació d'estudis per a una major eficiència.
  • Figura de l'intermediari.
  • Grans empreses comercials que dominen una gran part del procés de comercialització del producte.

Creixement del Sector Comercial

El creixement del sector comercial s'explica per dos factors clau: la liberalització del mercat (eliminació de barreres al lliure comerç, acords i supressions d'aranzels, paper de l'Organització Mundial del Comerç, creació de xarxes de mercaderies materials i immaterials) i les noves tecnologies (la tecnologia de la comunicació i la informació ha permès tenir més coneixement dels mercats i poder comprar i vendre a temps real).

Funcions del Transport

Les funcions del transport són diverses:

  • Ofereixen un servei que respon a la necessitat o al desig de desplaçament de les persones.
  • Satisfan les necessitats econòmiques del mercat, que ha d'utilitzar diferents transports per diferents raons.
  • Contribueixen a integrar els diferents grups socials i a la difusió de les idees, tècniques i cultures.

Política Europea del Transport

La política europea del transport inclou la creació d'un eix ferroviari d'alta velocitat al sud-oest (AVE Màlaga-Berlín), l'eix multimodal Espanya/Portugal amb la resta d'Europa, l'eix ferroviari de mercaderies Sines-Madrid-París, i la interoperabilitat de la xarxa ferroviària d'alta velocitat a la Península Ibèrica.

Política Espanyola del Transport

La política espanyola del transport, reflectida en el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport de 2005, aposta per:

  • El ferrocarril (majoritàriament AVE), que ha d'estendre l'amplada de la via europea i corregir la xarxa radial.
  • Completar la xarxa d'alta capacitat a les carreteres.
  • Consolidar els ports com a nodes intermodals del transport de mercaderies.
  • Integrar els aeroports amb altres modes de transport.

Situació del Transport a Espanya

Transport Terrestre a Espanya

La xarxa de carreteres té el protagonisme indiscutible. Presenta una elevada congestió del trànsit en zones especialment poblades (com Barcelona), una demanda constant de noves vies i un gran impacte ambiental. La xarxa d'alta velocitat canalitza els itineraris d'interès general i connecta els fluxos de trànsit interregionals i internacionals. Hi ha trams interiors amb poc trànsit, però a les àrees més urbanitzades, industrials o turístiques hi ha una sobrecàrrega enorme. Els modes més utilitzats són l'automòbil i el camió.

Transport Ferroviari a Espanya

La xarxa ferroviària presenta unes infraestructures obsoletes, la qual cosa genera diferents problemes, com ara l'amplada de la via espanyola, que és diferent a la d'Europa, molts trams són només de via única, i el mal estat d'algunes infraestructures (per exemple, la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà, que està igual que fa 100 anys). S'aposta per un transport de mercaderies en ferrocarril i per les facilitats de ruptura de càrrega.

Transport Marítim a Espanya

El transport marítim permet transportar grans volums a llargues distàncies. El que més volum de transport genera són els líquids a doll (productes petroliers a ports propers a refineries o centrals tèrmiques), els sòlids a granel (carbó, minerals, ciment...) i la mercaderia general, que genera grans moviments de contenidors.

Transport Fluvial a Espanya

El transport fluvial només és significatiu als cursos baixos del Guadalquivir i l'Ebre. No és gaire important a nivell global.

Transport Aeri a Espanya

El transport aeri presenta una xarxa estructurada i densa d'aeroports. Principalment transporta passatgers, però el transport de mercaderies és creixent. Un hub és un aeroport de referència; Madrid és un hub en decadència. Alguns dels aeroports amb més flux de vols són els de les illes, els d'Alacant o Màlaga (per la seva proximitat a zones turístiques com Marbella i Benidorm) i els de Barcelona i Madrid.

El Transport a Catalunya

Transport Terrestre a Catalunya

Les carreteres segueixen un model radial amb el centre a Barcelona, excepte l'eix transversal. El transport públic, especialment el ferroviari, és l'únic que pot donar resposta a un país tan poblat com Catalunya. L'arribada del tren d'alta velocitat suposa una gran connexió per a Catalunya amb Espanya i amb Europa.

Transport Marítim a Catalunya

El port de Barcelona és el més important, tant per a passatgers com per a mercaderies. El port de Tarragona també és molt important i hi destaquen els pantalans d'hidrocarburs. Pel que fa als ports de vessant turística, destaca per exemple el de Palamós.

Transport Aeri a Catalunya

Catalunya disposa de 5 aeroports, 7 aeròdroms i 500 heliports. El més important és l'Aeroport del Prat de Llobregat a Barcelona. Altres aeroports són el de Girona-Costa Brava (dedicat bàsicament al turisme), el de Reus, el de Sabadell i el de Lleida-Alguaire.

Entradas relacionadas: