El Color en el Disseny: Models, Expressió i Harmonia Visual
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB
Elements Formals: El Color i la Percepció Visual
El color és un element complex; hem de tenir en compte la seva percepció. Té un element expressiu i de significació.
Espais i Models de Color
La preocupació per la fidelitat de la percepció del color i la necessitat d'un procediment de captació i d'assegurament del color ens porta a la necessitat dels perfils de color.
La mediació del color, objectiva/no objectiva, es fa sobre la base dels models de color:
Models de Color Principals
- RGB: Un model que dóna la referència del color en valors digitals, de 0 a 255. No et dóna el color en si, sinó un valor digital.
- CMYK: Les tintes de les màquines d'impressió generen perfils de color per poder reproduir diferents colors.
- To, Saturació i Lluminositat: En aquest cas, el valor del color es dóna per uns valors alfanumèrics.
- Models Catalogats: A les impremtes hi ha un catàleg de color molt estandarditzat, com el Pantone o el Trumatch (catàlegs).
- CIE Lab: És lluminositat i coordenades A i B dins del que diríem que és el perfil de color. Aquest perfil presenta unes coordenades A i B, i cadascuna d'elles té un percentatge de lluminositat.
L'Expressió Formal del Color
El color s'utilitza amb unes intencions concretes, per exemple com a element d'estímul o com a codi.
Color Denotatiu
- Color Icònic: Cadascun dels objectes té el seu color natural.
- Color Saturat: Exaltació de la realitat; comença a perdre les tonalitats.
- Color Fantasiós: Saturació màxima; l'objecte perd el color.
Color Connotatiu
- Color Psicològic: Creació d'un clima; utilització dels colors càlids o freds per provocar una sensació en qui ho veu.
- Color Simbòlic: Codificació més o menys clara del color, no establerta però que s'insinua.
- Color Esquemàtic: Codificació coneguda i identificada.
- Color Emblemàtic: Motivat per la tradició.
- Color Senyalètic: Escrit en un codi.
Comportaments del Color: Llum vs. Pigment
Quan parlem dels comportaments del color, distingim si són colors llum (que dóna la totalitat i és el blanc) o pigment (que és una mescla sostractiva i es van traient pigments al color fins arribar al negre).
L'Ús del Color: Cerca d'Equilibris
Els colors poden utilitzar-se de dues maneres:
- Harmonia: És equilibri estàtic. És molt fàcil combinar colors d'aquesta forma, però el problema és que té un baix element comunicatiu. Utilitzem l'harmonia quan s'usen colors propers en el cercle cromàtic. Són colors propers, colors comuns, colors de mescla. Tots els colors foscos tendeixen a harmonitzar, ja que contenen negre.
- Contrast: És equilibri dinàmic. Són colors llunyans en el cercle cromàtic; és molt més difícil combinar-los, però tenen un gran poder comunicatiu. Són colors oposats.