Col·lectius d'Intervenció en Inserció Sociolaboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,14 KB

La inserció sociolaboral en diferents col·lectius

Col·lectius d'intervenció

  • Col·lectius amb major desavantatge:
    • Joves
    • Persones majors de 45 anys
    • Dones
    • Persones amb discapacitat
  • Col·lectius molt vulnerables:
    • Persones amb risc d'exclusió social

Nivells d'empleabilitat

  • Es poden establir tres nivells:
    • Persones en situació d'atur cíclic: tenir un nivell mitjà d'empleabilitat
    • Persones en situació de vulnerabilitat social: un nivell d'empleabilitat baix i que mostren dificultats per accedir a un lloc de treball
    • Persones en situació d'exclusió social: empleabilitat baixa o nul·la, presenten altes dificultats de tipus personal, social, familiar, econòmic, etc.

Pautes per analitzar els col·lectius

  • Presentació de la situació laboral del col·lectiu
  • Descripció del grup
  • Necessitats específiques
  • Propostes d'intervenció o accions necessàries
  • Mesures de suport i recursos específics
  • Cas pràctic

Menors i joves

Els menors i joves s'entén per atur juvenil aquell que es dóna dels 16 als 25 anys.

El mercat laboral

  • Dificultats:
    • Precarietat
    • Categoria professional inferior
  • Consequències:
    • Retard en l'emancipació

Empleabilitat i perfil del col·lectiu

  • Joves amb titulacions superiors o mitges:
    • Èxit precoç: altes expectatives, itineraris de formació amb èxit i sense ruptures
    • Aproximació entre altes expectatives de millora social i professionals i fites reals
  • Joves amb qualificació mitjana o baixa:
    • Trajectòria obrera
  • Joves sense qualificació:
    • Trajectòria de transició en precarietat
  • Joves sense títols ni capacitació especial:
    • Trajectòria desestructurada

Necessitats del col·lectiu

Necessitats d'orientació
  • Les persones joves són davant de la difícil tasca de triar una sortida professional (estudiar o treballar).
  • Es detecta la necessitat d'orientació que pot ser en l'àmbit acadèmic o professional.
Necessitats de formació
  • Podem diferenciar entre:
    • Necessitats d'una formació bàsica: no s'hagi completat l'educació obligatòria amb èxit.
    • Necessitats d'una formació professional: proporcioni tasques i hàbits de treball per poder afrontar una feina específica.
    • Necessitats d'una formació en competències transversals: la capacitat d'adaptació a l'entorn de treball, iniciativa, resolució de conflictes, comunicació, etc.
Necessitats d'adquisició d'experiències laborals
  • Per accedir al lloc de treball es valora l'experiència prèvia, però les persones joves no en tenen cap.
Necessitats de millora de les actituds laborals
  • En els aspectes motivacionals i actitudinals es pot detectar una falta d'interessos professionals, això es tradueix en la poca predisposició per la recerca de feina, assumir pocs compromisos, escassa disponibilitat, baixa motivació, etc.

Propostes d'intervenció

Detecció de necessitats
  • L'objectiu de les primeres entrevistes és conèixer cada jove, per anar marcant els punts forts i febles.
Orientació professional
  • El procés és:
    • Definir el problema i establir un pla d'acció.
    • Autoconeixement.
    • Valoració de diferents alternatives.
    • Presa de decisions.
Inserció en l'àmbit formatiu o laboral
  • Actuacions en l'àmbit formatiu: formació professional per a l'ocupació, educació de persones adultes i formació reglada.
  • Actuacions en l'àmbit laboral: buscar feina (ofertes de treball) i mantenir la feina.
El seguiment
  • Haurem de dur a terme actuacions de seguiment individual per veure el procés d'intervenció.

Mesures de suport i recursos propis

  • Estratègia d'Emprenedoria i Empleo Jove 2013 – 2016
  • Programa de Garantia Juvenil

Persones desocupades més grans de 45 anys i de llarga durada

Empleabilitat i perfil del col·lectiu

Col·lectius d'aturats més grans de 45 anys
  • Característiques:
    • Son persones que han estat treballant durant molts anys a la mateixa empresa.
    • El seu nivell de formació i estudis sol ser baix.
    • Està format majoritàriament per homes:
      • Homes casats i tenen fills al seu càrrec.
      • Dones, a més, afegir-hi la discriminació de gènere.
Aturats de llarga durada
  • El col·lectiu d'aturats de llarga durada està format per les persones que fa més d'un any que busquen feina.
  • Procés:
    • Fase 1: condicionaments previs: pèrdua del lloc de treball.
    • Fase 2: evolució de l'atur: rebuig del mercat laboral.
    • Fase 3: cap a l'atur crònic: la situació empitjora (baixa autoestima, etc.).
    • Fase 4: situació final, atur crònic i de llarga durada més de 2 anys.

Factors d'empleabilitat

  • Baixa autoestima
  • Sensació de fracàs
  • Atribució eterna a les causes de l'atur
  • Motivació alta enfocada a la seva experiència
  • Disponibilitat alta
  • Baix nivell d'estudis
  • Desconeixement de les tècniques de recerca de feina
  • Formació professional escassa

Necessitats d'aquest col·lectiu

Necessitats d'orientació i informació
  • Quan és la primera vegada que es troben amb la necessitat de buscar feina, genera molta desorientació, que es veu incrementada pels canvis que es produeixen al mercat laboral i presenten la necessitat d'un servei que els ajudi a localitzar els recursos disponibles.
Necessitats de formació
  • La introducció de noves tecnologies als llocs de treball crea la necessitat de reciclatge (formació continuada).

Entradas relacionadas: