Coeducació: Guia Completa per a Centres Educatius i Igualtat de Gènere
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,49 KB
Coeducació: Lleis, Objectius i Implementació en Centres Educatius
La coeducació és un pilar fonamental per a la construcció d'una societat més justa i igualitària. A continuació, es detallen les lleis que la regulen, els seus objectius principals i les fases per a la seva implementació efectiva en els centres educatius.
Marc Legal de la Coeducació
- A nivell estatal, la Llei Orgànica 3/2007, del 22 de març, per a la igualtat efectiva d'homes i dones, estableix que les administracions públiques han d'integrar aquesta llei per executar les disposicions normatives. Aquesta llei regula la igualtat efectiva entre homes i dones.
- La Llei autonòmica 11/2016, del 28 de desembre, regula la igualtat en l'activitat professional. El seu objectiu és establir i regular els mecanismes i dispositius, així com les mesures i recursos dirigits a promoure i garantir la igualtat d'oportunitats i la no discriminació per raó de sexe en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies.
Objectius Clau de la Coeducació
- Fer desaparèixer la diferenciació per gènere com a norma que marca el que han de fer els nens i nenes des de ben petits. Evitar que des de la infància es creïn dos camins diferents entre els dos sexes (quan un infant neix, ens preguntem: és nen o nena?).
- Modificar el sistema educatiu, adaptant-lo a les necessitats actuals dels nous models de gènere, ja que el sistema educatiu tradicional es basa en jerarquies i diferencia els gèneres.
Com Impulsar la Coeducació en els Centres Educatius: Fases
1. Constitució i Formació de l'Equip de Treball Coeducador
Per avançar en la coeducació, és fonamental plantejar-ho en el centre i formar un equip de treball. D'aquesta manera, els participants aniran descobrint conjuntament allò que s'ha de canviar. El treball coeducador ha d'estar contemplat en el projecte del centre i ha de tenir uns temps i trobades periòdiques per avançar.
2. Inici de la Investigació i Anàlisi de Resultats
Per realitzar aquesta primera fase, cal tenir una mirada violeta, ja que permet analitzar allò que ha estat davant els nostres ulls, però no en el nostre cervell. Aquesta mirada permetrà detectar aspectes discriminatoris masclistes que es volen corregir. És l'acció necessària per preparar el pla de treball. Es necessita un curs escolar sencer per dur a terme aquesta fase.
Àmbits Clau a Tenir en Compte en la Investigació:
- Espais: Pati, aula, menjador (amb quines joguines juguen, a quin esport, i els jocs).
- Sabers de referència: Contes, llibres de text, els currículums.
- Llenguatge: Ús d'un llenguatge inclusiu.
3. Inici de l'Acció-Transformació i Anàlisi de Resultats
Transformar els aspectes detectats en les fases anteriors i introduir-los lentament, ja que poden aparèixer fortes resistències al canvi. Una vegada introduïts els canvis, cal mantenir-los; i si són negatius, modificar-los.
4. Avaluació Periòdica i Introducció de Correccions
Gràcies a la primera intervenció i a la mirada violeta, es poden detectar les formes discriminatòries sense haver-ho proposat específicament. Si el diagnòstic és favorable, s'avança i es van incloent noves pràctiques. No cal realitzar una avaluació diària, però sí que seria convenient fer-la un parell de setmanes cada trimestre.