Codis Elaborats i Restringits de Bernstein
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,17 KB
Codis Elaborats i Restringits: Teoria de Bernstein
Codi Elaborat
Característiques del codi elaborat:
- Alt contingut simbòlic del lèxic: Les paraules remeten a continguts abstractes i universals.
- Precisió gramatical i sintàctica: Ús de conjuncions i proposicions subordinades (les preposicions indiquen relacions lògiques).
- Ús de connectors i marcadors discursius: En primer lloc, a continuació, després, és a dir… que afavoreixen el pensament reflexiu i el discurs narratiu.
- Nivell alt de generalització: Ús de pronoms impersonals ("es pot afirmar..."). És una forma d'universalitzar el discurs i desvincular-lo de l'anècdota.
- Èmfasi en implicacions lògiques.
- Seqüències egocèntriques: Impressions o punts de vista personals que són verbalitzats de forma explícita on es posa en relleu la individualitat de l'interlocutor (jo penso, la meva impressió és...). Discurs autocentrat.
- Les implicacions emocionals estan en un segon lloc.
- Significacions explícites: La significació del discurs és àmplia i interpretable, i per això, és conscient que ha de posar-se en el lloc del receptor. El receptor no ha de recórrer als elements contextuals per comprendre el missatge.
- Discurs de baixa predictibilitat.
- Ús de formes interrogatives: La pregunta indueix al pensament reflexiu.
Codi Restringit
Característiques del codi restringit:
- Simbolisme elemental del lèxic: Les paraules remeten a realitats concretes i perceptives.
- Ús de frases gramaticalment simples, curtes.
- Ús simple i repetitiu de conjuncions.
- Baix nivell de generalització: Ús freqüent de pronoms personals.
- Discurs ric en anècdotes i analogies.
- Èmfasi en implicacions afectives.
- Seqüències sociomètriques: Frases formulades com a qüestions implícites que asseguren la relació verbal amb l'altre i contribueixen a l'intercanvi d'informació (és natural, no?, Te n'adones?, No m'ho puc creure!...).
- Significacions implícites: El discurs té una significació concreta i no permet gaire interpretació. El missatge és difícil d'entendre si es desconeix el context.
- Discurs d'alta predictibilitat.
- Ús de formes imperatives, exclamatives.
Conflicte entre Codis i Sistema Educatiu
Aquests codis poden entrar en coherència o conflicte amb el codi escolar. El sistema educatiu té un codi elaborat amb una forta tendència a la generalització i la formalització d'estructures. Els infants de classe baixa tenen un dèficit en el seu llenguatge (lligat a experiències concretes, contextos locals, estructures socials que no entren en coherència amb el sistema escolar) i han de fer un esforç suplementari per captar els codis elaborats i traduir-los a la seva forma de parlar.
La teoria dels codis sociolingüístics suposa diferències en els termes de selecció i integració de significats dins un context determinat. Aquests principis remeten a relacions socials i a tipus de pràctiques, i no a capacitats intel·lectuals. Segons Bernstein, els alumnes de classes mitjanes aprenen aviat a manejar els dos tipus de codis segons el context, mentre que els alumnes de classes baixes només aprenen els restringits. Així, l'escola utilitza i afavoreix l'adquisició dels codis elaborats, induint, de forma anticipada, al fracàs escolar de les classes populars.
Obstacles per a Infants amb Codi Restringit
- Probablement reben respostes limitades a qüestions que plantegen a casa, i és probable que estiguin poc informats i siguin menys curiosos sobre el món en general.
- Trobaran difícil respondre al llenguatge no emocional i abstracte emprat a l'ensenyament, així com la invocació dels principis generals de la disciplina escolar.
- Probablement, gran part del que diu el professor és incomprensible a causa de les diferències respecte a les formes d'ús a què estan acostumats. Ho poden intentar superar traduint el llenguatge del professor al que els resulta familiar, però poden no aconseguir captar el mateix que el professor intenta comunicar.
- Encara que tinguin poques dificultats amb l'aprenentatge rutinari o "d'ensinistrament", podrien tenir dificultats per captar diferències conceptuals que impliquin generalitzacions i abstraccions.
Conclusió
L'estimulació del llenguatge dins l'àmbit familiar es projecta en qüestions de tanta transcendència per al funcionament social i cognitiu com la capacitat de planificació i reflexió, i la capacitat per pensar sobre les coses de forma descontextualitzada. Aquestes conclusions són d'interès per a l'educació, ja que quan examinem el problema de la iniquitat socioeducativa, es deixa al descobert el factor sociolingüístic (omès al principi), i ens fa veure que el problema del fracàs escolar està mediatitzat per elements d'ordre social i cultural que operen dins l'interior de l'escola i no en l'alumne.