Coberta allindada o arquitravada imatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,35 KB

DEFINICIONS:


Estela: Monòlit en forma de pilar o làpida destinat generalment a posar-hi una inscripció i que té una funció commemorativa o funerària. Exemple: Estela d’Hammurabi. 

Torrassa: Torre grossa o alta. Exemple: La porta d’Istar està composta per dues torrasses quadrangulars amb merlets que flanquegen un arc de mig punt. 

Merlet: Petit pilar d’obra, de secció quadrangular, que corona una fortalesa, un castell o una torre, disposat a intervals regulars, deixant un espai entremig per a poder tirar contra l’enemic. Exemple: Els trobam en les torrasses de la porta d’Istar. 

Tova: Peça de construcció, de forma semblant a un maó, feta amb argila o amb fang, sovint pastat amb palla, que és assecada al sol. 

Càlam o estil (estilet): Ploma de canya utilitzada en l’antiguetat


Zigurat: Piràmide esglaonada amb rampes laterals i amb un temple a la part superior


Gigunu: Sala situada enmig de la terrassa superior d’un zigurat, destinada al descans de la divinitat en la seva visita a la terra. 

Enterrament sati: Sacrifici de cortesans i criats perquè servissin llur sobirà a l’altra vida


Contrafort: Massís d’obra adossat o conectat a la part exterior d’un murper a contrarestarne la força o per aguantarl’ampenta lateral d’un arc o d’una volta. 

Coberta arquitravada o allindada: coberta basada en elements horitzontals que descansen a la llinda i exerceixen empenyiments verticals sobre els elements de suport,és a dir, sense arcs ni voltes.En les construccions que es fa servir la pedra la coberta arquitravada o allindada no podia cobrir espais gaire amples. EX: temple de la ciutat de Luxor (antiga ciutat de Tebes). (imatge d’una mastaba i indicam la part horitzontal)

Carreus: pedra tallada en forma de paral·lelepípede rectangular i amb caires vius emprada en la construcció de murs i pilars. Ex.Piràmide de Kheops a Gizeh.

Mastaba: tomba de l’antic Egipte consistent en una construcció de planta rectangular i alçat atalussat que dona accés a un pou que condueix a la cambra mortuòria. EX: trobem mastabes a la necròpolis de Saqqara o Gizeh.

Piràmide esglaonada o escalonada: piràmide formada per una superposició de

Mastabes de dimensió decreixent. EX: piràmide escalonada de Djoser a Saqqara


Piràmide encorbada o romboïdal: piràmide de perfil trencat,per evitar-ne l’esfondrament. Es considera que a mitjan construcció van aparèixer esquerdes per culpa de terreny i en van haver de modificar l’angle de construcció,i la seva alçada inicial prevista en 130 metres va quedar en els 105 metres que té en l’actualitat. EX: piràmide romboïdal de Seneferu a Dahshur.

Piràmide llisa:


Piràmide en què els murs tenen aparença de superfície llisa


EX: Piràmide de Kheops a Gizeh



Entradas relacionadas: