Climes d'Espanya: Continental, Subtropical i Mediterrani Sec
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 5,18 KB
Varietat Seca del Clima Mediterrani
- Localització: Sud d’Alacant, part de Múrcia i Almeria.
- Clima: Sec amb pluges escasses i irregulars (menys de 400 mm anuals). Índex d’aridesa elevat i dèficit hídric notable.
- Als trams costaners més àrids hi ha climes esteparis i desèrtics, amb pluges escasses i irregulars.
- Temperatures: Estius calorosos i hiverns suaus.
Clima Continental o d’Interior
Característiques Generals
- S’estén per gairebé tota Castella-la Manxa i la Comunitat de Madrid i, en general, el centre peninsular.
- Precipitacions: Escasses durant tot l’any (325-550 mm anuals). Plou més a l’hivern i a la primavera (amb nevades ocasionals per la influència de l’aire polar) i també a la tardor (per influència de les precipitacions mediterrànies).
- Sequedat extrema a l’estiu, tot i que hi pot haver episodis de tempestes.
- Temperatures: Hiverns molt freds, amb bancs de boira freqüents i extensos, i estius molt calorosos.
- Oscil·lació tèrmica molt gran.
Els Rius i els Paisatges del Clima Continental
- Rius: Tenen un cabal irregular, amb crescudes en èpoques de pluja o de desglaç i estiatges a l’estiu.
- Vegetació: Predominen alzinars i pinedes als vessants de les muntanyes, i els arbustos a les planes. Són més densos a les zones de major humitat i formen estepes seques i espinoses als sectors més àrids.
- Ús del sòl: Les terres amb aquest clima s’han dedicat tradicionalment al cultiu de cereal de secà i a la cria de bestiar de llana (ovelles).
Varietats del Clima Continental o d’Interior
- Varietat d’hiverns llargs i freds amb estius curts i secs:
- Localització: Meseta Nord, envoltada de relleus molt alts.
- Característiques: Durant el llarg hivern, la temperatura mínima diària durant més de 100 dies està per sota dels 3°C. Els estius són curts (juliol i agost), amb pocs episodis de calor. Precipitacions escasses i estiu sec.
- Varietat de muntanya interior:
- Localització: Sistema Ibèric, Sistema Central i Muntanyes de Toledo.
- Característiques: Precipitacions entre 400 i 1000 mm anuals. Hiverns llargs i molt freds, amb glaçades d’octubre a maig. Estius curts, frescos i força secs.
- Varietat de precipitacions escasses i domini del cerç:
- Localització: Gran part de la Depressió de l’Ebre, terres de La Rioja, sud de Navarra, gran part d’Aragó, sud de Lleida i comarques interiors de Tarragona.
- Característiques: Clima sec semblant al de la Meseta Nord, amb precipitacions mínimes al desert dels Monegres. Importància del cerç, vent sec del nord-oest, que produeix hiverns molt freds.
El Clima Subtropical de les Illes Canàries
- Localització: Les Canàries es troben situades a l’Atlàntic, prop del Tròpic de Càncer i de les costes africanes.
- L’Anticicló de les Açores hi és molt proper, i per això el seu clima és tropical sec.
- Precipitacions: Escasses, més abundants a l’hivern i mínimes a l’estiu.
- Temperatures: Càlides durant tot l’any (mitjana de 17°C).
La Vegetació del Clima Subtropical Canari
La vegetació és escassa i adaptada a la forta aridesa. Malgrat això, hi ha gran quantitat d’espècies endèmiques.
Degut als vents, als corrents marins i al pendent dels relleus, la vegetació es presenta esglaonada en diferents pisos altitudinals:
- Per sota dels 400 m (Matollar costaner): Adaptat a la sequera i als terrenys salats, amb espècies com la tabaiba i el cardó. Per damunt, hi creixen boscos de savines, palmeres i dragos.
- Entre els 600 i 1200 m (Muntanya verda): Bosc de laurisilva.
- A major altitud: Trobem el pi canari.
- Per sobre els 2000 m: Matollar de cim.
- A partir dels 2600 m: Violes del Teide.
Varietats del Clima Subtropical Canari
- Varietat de costa (fins als 600 m):
- Clima subdesèrtic i estepari.
- Temperatures anuals sempre suaus (mitjana de 18-21°C).
- Precipitacions inferiors a 350 mm anuals (menys de 150 mm a Lanzarote i Fuerteventura: clima desèrtic).
- Varietat de muntanyes mitjanes (600 a 1500 m):
- Només es dona a les illes muntanyoses amb altituds afectades pel “mar de núvols”.
- Precipitacions entre 500 i 1000 mm anuals.
- Temperatures fresques (13-16°C de mitjana anual).
- Varietat de cims (1500 a 3700 m):
- Temperatura mitjana anual inferior a 12°C.
- A l’hivern són freqüents les glaçades, amb precipitacions a l’entorn dels 500 mm anuals.
- És característica la forta insolació (moltes hores de sol a l’any).