Clima i Relleu a Espanya i Catalunya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,69 KB
Climes i Paisatges a Espanya
Relleu a Espanya
- Clima oceànic o atlàntic: Humitat alta durant tot l'any. Monts de Lleó, Serralada Cantàbrica, Vall d'Aran.
- De muntanya oceànica: Altitud del relleu amb descens de temperatura, precipitacions abundants i nevades. Massís Galaic, Serralada Cantàbrica, Pirineus, Vall d'Aran.
- De transició: Entre climes oceànics i de l'interior. Influència atlàntica però amb estius secs i hiverns freds. Zones de Castella i Lleó, La Rioja, Navarra i zones d'Aragó i Catalunya.
Clima Mediterrani
- D'influència atlàntica: Pluges, estius calorosos, precipitacions que procedeixen del mar Mediterrani. Estius càlids i secs, hiverns amb pluges.
- Varietat seca: Clima sec, alts índexs d'aridesa.
Espanya Humida i Seca
- Espanya humida o verda: Zona cantàbrica, nord occidental, pluges abundants, més de 700 ml de precipitacions anuals.
- Espanya seca: Clima àrid, des de la Meseta Llaonesa fins a la depressió del Guadalquivir, 400 ml anuals, períodes de sequera.
Relleu a Catalunya
- Predomini de muntanya. Terres planes de poca extensió.
Pirineus
- Serralades paral·leles que formen el Pirineu axial i el Prepirineu.
- S'estenen d'oest a est fins al Cap de Creus.
- El cim més alt és la Pica d'Estats.
- Els Pirineus no són un obstacle per a les telecomunicacions.
Serralades de la Costa
- Muntanyes que formen una doble serralada: Serralada Prelitoral (des dels Pirineus fins a la Vall de l'Ebre) i Serralada Litoral (més baixa i curta).
- Tan a prop del mar que formen cales i penya-segats.
- Entre la Prelitoral i la Litoral es forma la Depressió Prelitoral, un vas natural.
Depressió Central
- Plana més gran de Catalunya entre el Pirineu i la Serralada Prelitoral.
- Té forma de llac.
- Pendents cap a Lleida, sense obstacles, planes extenses.
Planes Costaneres
- Empordà, desembocadura de l'Ebre.
- Des de Portbou fins a la Sénia: aigües amb temperatures elevades i tranquil·les, amb poques espècies.
- Costes altes (litoral nord de Catalunya) i baixes (de Blanes cap avall).
Xarxa Hidrogràfica
- Degut al relleu de Catalunya, la xarxa hidrogràfica és complexa.
- Els rius desemboquen al vessant mediterrani i atlàntic.
- Xarxa Pirineus-Ebre: Neixen al Pirineu occidental i desemboquen al Mediterrani a través de l'Ebre. Cabals elevats. S'utilitzen per a la producció d'energia elèctrica (Segre, Noguera Pallaresa).
- Xarxa Pirineus-Mediterrani: Neixen al Pirineu oriental i desemboquen al Mediterrani (Llobregat, Ter, Fluvià).
- Xarxa Serralades Litoral-Mediterrani: Neixen a la Serralada Litoral i desemboquen al Mediterrani. Recorregut curt i molt desnivell (Besòs, Foix, Francolí).
- Garona: Neix a la Vall d'Aran i desemboca a l'Atlàntic.
Regions Fisiogràfiques de Catalunya
Catalunya Seca
- Poques pluges, estius calorosos, freds temperats, vegetació adaptada, molts boscos d'alzines.
- Dues zones: franja litoral i zona interior.
- Cinc regions:
- Regió Tramuntana: Des de la Serra d'Albera fins a les Gavarres.
- Litoral Mediterrani i Serralades: Des de les Gavarres fins a la Sénia. Muntanyes mitjanes, rius i rierols, clima sec i calorós. Regió més plujosa.
- Altiplà Central: Depressió Central des dels Pirineus fins a la Serralada Central. Clima amb més oscil·lacions, menys pluges, pinedes i matolls.
- Prepirineus al sud del Pirineu: Temperatures fredes a l'hivern i elevades a l'estiu. Pi blanc, roures, alzines, pi negre. La població es concentra a les valls.
- Continental: Terres més internes i planeres de Catalunya. Clima amb estius calorosos i hiverns freds, pluges escasses, població a la vora dels rius.
Catalunya Humida
- Més pluges, vegetació de roures i coníferes.
- Dues regions:
- Oriental: Terres entre el Prepirineu i la Serralada Litoral. Moltes precipitacions, boscos densos i extensos, poblament dispers.
- Alt Pirineu: Massissos més elevats, paisatge alpí o subalpí, clima fred i humit, vegetació de roures, avets i pi negre. Poc poblades, han crescut degut als esports d'hivern.