Claudio Naranjo: Transformació de l'Educació i Psicologia Humanística
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 18,42 KB
1. Què pensa Claudio Naranjo que és necessari per canviar el curs de la història? Ell creu en una transformació radical de l'educació.
2. Què ha de transcendir l’educació? Claudio Naranjo espera poder promoure interès en una educació inspirada en el
propòsit de transcendir la ment patriarcal.
3. En què consisteix la psicologia transpersonal? Aquesta psicologia integra ment, cos i esperit. L’esperit és un nou ítem que s'inclou
dins de la branca de la psicologia.
4. En què es centra? La psicologia transpersonal es centra en l’estudi de la consciència. Vol atribuir un
significat a les dimensions espirituals de la psique.
5. Què significa transpersonal? El terme transpersonal significa "més enllà" o "a través" del personal. Amb això ens referim a experiències, processos o bé esdeveniments que transcendeixen l'habitual sensació d'identitat. Ens permet experimentar una realitat més gran i més
significativa.
6. Què és l’eneagrama? Quan parlem d’eneagrama, imaginem un “mapa de la personalitat”. Una tipologia útil com a camí d’autoconeixement i, per tant, de creixement personal. Tal com indica el seu nom en grec, significa “figura de 9 costats”, per això, el símbol de l’eneagrama és una estrella de nou puntes dins d’un cercle. Aquest cercle vol representar el món, i cada punta, diferents maneres amb les quals pot ser percebut.
7. Segons la teoria de l’eneagrama de la personalitat, quins nou tipus de personalitat diferents existeixen?
El sistema de l'Eneagrama descriu nou tipus de personalitat diferents i les seves interrelacions, associades a aquesta figura. La idea bàsica és que hi ha nou tipus o personalitats arquetípiques amb les seves estratègies bàsiques per tractar els seus assumptes, i que aquestes personalitats, segons estiguin frustrades o en un estat proactiu, s'integren o desintegren unes en unes altres.
8. Quines nou passions bàsiques existeixen?
1 - IRA: Es veu en persones més aviat perfeccionistes. En conseqüència, també en la recerca de la perfecció. Poden tenir ira interior que intenten no exterioritzar, ja que no la consideren una qualitat perfecta.
2 - ORGULL: L’atenció d’aquestes persones es centralitza en altres i en les necessitats
que tenen. Pensen en com ajudar-los.
3 - VANITAT: Són persones amb un perfil majoritàriament treballador, efectiu i individualistes.
4 - ENVEJA: Són persones amb uns interessos artístics profunds i una sensibilitat molt
especial i particular.
5 - AVARÍCIA: En canvi, aquestes són persones observadores i objectives, amb
interessos científics de gran profunditat.
6 - POR: Persones amb gran afinitat a les normes i la moral, solen ser molt fidels i
lleials.
7 - GULA: Atrets pel plaer i plens d'alegria i ganes de gaudir.
8 - LUJURIA: Són persones amb àmbit justicier. Líders nats que posseeixen molta autoconfiança.
9 - MANDRA: Persones pacificadores i mediadores.
9. Què significa en Claudio Naranjo el concepte de “ment patriarcal”? Quan parlem de ment patriarcal, és una ment represora i amb tendència masculina. És el contrari a la llibertat. L’autor creu que és dels motius pels quals les societats democràtiques han arribat a una situació de crisi i de repressió dels més febles. Claudio Naranjo creu que cadascú ha de fer una evolució, aposta per transformar el sentit i les formes de l'educació, per sortir de les trampes de la societat patriarcal i de l'ego patriarcal.
10. Com s’expressa en Claudio Naranjo la imatge de l’heroi? Ho fa respecte a una reflexió sobre el mite de l'heroi. Ho veu com una metàfora d'una
metamorfosi personal, destacant presentacions no literàries del conte de l'heroi i documents bíblics, mitològics i populars. Reflecteix els profunds significats que transmeten i mostren el paral·lelisme entre les etapes en el viatge de l'heroi i les del "viatge interior" de l'individu en el camí de la seva evolució psicoespiritual.
11. En què consisteix la teràpia Gestalt? Consisteix en una psicoteràpia. Té l’objectiu de sobreposar-se a certs símptomes, permetre arribar a ser més complet i creativament viu i alliberar-se dels bloquejos i assumptes inconclusos que disminueixen la satisfacció òptima, l'autorealització i el creixement. Claudio Naranjo la va treballar amb els seus pacients, amb la creença que l'ésser humà té una capacitat innata per a autoregular-se mitjançant una
intel·ligència emocional i un autoconeixement, més que intel·lectualment.
Video Claudio Naranjo
1. Segons Claudio Naranjo, què perseguim amb la meditació? Déixem anar el nostre jo ordinari. És com fluir manifestant el que hi ha
dins de nosaltres, sense reprimir-ho.
2. Què representa el déu Apolo? Representa el déu de la neutralitat. Quan parlem de neutralitat, és que no és pasional, no s'involucra. Un déu desapegat. Per això encerta quan dispara als monstres. Al ser algú qui controla les emocions, té millor capacitat de
control i encert. Diu que Apolo no sembla d'aquest món.
3. I Dionís? És el déu de l'embriaguesa. Se submergeix en el que passa, confiat que la vida es sana a si mateixa i ens diu que no hem de ser tan represius, com la cultura manga. Hem de tenir fe en l'animal interior. Per simbolitzar això, explica que la tomba de Dionís estava en l'oracle d'Apolo.
4. Què fa el cervell quan no hi ha pensament? Consumeix més sang. Això demostra que està actiu i es regenerant. És la clau física que hi ha darrere de la meditació. Està millorant el seu estat de salut. S'activen parts més profundes, ens oblidem de la nostra pròpia
ment i del nostre propi cos, per dedicar-nos a no fer res, ni pensar ni estirar, exercici... En això consisteix la meditació.
5. Què aconseguim quan arribem a aquest estat? Aconseguim aquietar la ment i observar-la. El no fer, porta a observar, activant l'atenció i ens permet conèixer la ment més enllà dels productes de la ment.
6. Quines frases pronuncia en la meditació guiada? “Deixa caure el cos”, “ara deixa caure també la ment” “una vegada han deixat caure
la ment, què queda? El que queda és consciència pura. Sense pensaments, totalment relaxada.
7. Què li passa a la gent neuròtica? Segons Claudio Naranjo, la gent neuròtica ha perdut la capacitat de gaudir de la vida, ja que estan ansiosos, inquietes, temeroses... qui ha perdut aquesta capacitat, no pot obrir la porta del cel.
1. Què es planteja la psicologia humanística? Aquesta psicologia, la humanística, es planteja el fet d'elaborar una teoria sobre la conducta humana amb l’objectiu que les persones es desenvolupin i augmentin la seva consciència i el seu balanç.
2. Quin és el seu objectiu? Aquesta es centra en les oportunitats de millora i el concepte d’equilibri i salut psicològica. I el seu objectiu és arribar al màxim potencial humà (l’autorealització).
3. Preguntes dels vídeos de Claudio Naranjo.
a) Segons Claudio Naranjo, què no és un fi de l'educació i què idea perdura? La felicitat no és un fi de l'educació i encara perdura la idea que l'educació significa sacrifici i que costarà (“la lletra amb sang entra”), l'educació és un sinònim de sacrifici.
b) Què costa molt segons Claudio Naranjo i què seria millor? Costa molt, segons Claudio Naranjo, sanar a les persones que tenen problemes o trastorns mentals. Seria millor fer treball a través de l'educació.
c) Què no hi ha en l'educació? No hi ha un treball per poder gestionar bé les emocions, quan és necessari treballar amb els nens per poder controlar les seves emocions.
d) Quina és la causa de la crisi de l'educació? La causa és que el professor està fent el que entén com el seu treball, mentre l'alumne presenta una actitud de resistència davant d'ell o ella.
e) Què hauria de fomentar i fer l'educació? Hauria de fomentar el desig d'aprendre.
f) Què passa amb el que s'aprèn pressionat? El que passa amb el que s'aprèn pressionat és que s'obliden molt més de pressa.
g) Des d'on s'hauria d'educar? S'hauria d'exercir a partir de l'amor.
h) Què hauria de conseguir la persona? La persona hauria de conseguir estimar per empatia als altres evitant el narcisisme i tenint la capacitat per respectar la resta.
4. Què vol analitzar Maslow? Maslow vol analitzar les motivacions de les persones, elaborant-ne una teoria sobre això.
5. Què farà segons Maslow que una persona sigui sana i feliç? El que fa que una persona sigui feliç i sana és el fet de tenir satisfetes les seves necessitats.
6. Què motiva a les persones? El que motiva a les persones és la recerca de l’equilibri entre la necessitat i la seva pròpia satisfacció.
7. Quines necessitats són deficitàries i exemples? Les necessitats deficitàries són aquelles que són pròpies de tots els humans (i en alguns casos dels animals). Satisfer aquestes necessitats ens permet evitar la malaltia física i psíquica. Exemples de necessitats deficitàries són: fisiològiques (menjar, beure, etc.), de protecció, d’afecte i acceptació, de valoració.
8. Les necessitats de creixement van lligades a… l’autorealització, ens permet autorrealitzar-nos amb total plenitud.
9. Quina relació es dóna entre les diferents necessitats? La relació que es dóna és que estan ordenades de forma jeràrquica, és a dir que hi ha unes que s’han de satisfer abans de les altres. Una persona no es queda aturada quan satisfà una necessitat, sinó que desitja fer la següent necessitat.
10. Quines necessitats són compartides pels éssers humans i els animals? Les necessitats fisiològiques són les que els humans compartim amb els animals i, òbviament, són imprescindibles per a la supervivència.
11. Què ens permeten les necessitats de creixement? Les necessitats de creixement ens permeten autorrealitzar-nos amb total plenitud.
12. En les necessitats físiques el mecanisme de funcionament és… El mecanisme de funcionament en les necessitats físiques és homeostàtic, que vol dir de recerca d’un equilibri.
13. Explica-ho amb un exemple. Un exemple és quan tinc gana i vaig a la nevera a buscar menjar, quan ja no tinc gana i estic tip, aquesta necessitat desapareix.
14. Quins aspectes considera fonamentals per autorealitzar-se? Tenir satisfetes totes les necessitats bàsiques, ja que a partir d’això, la persona ja està preparada per autorealitzar-se.
15. Com es defineixen les necessitats d’autorealització? Es defineixen com a la realització de les seves possibilitats, capacitats i talent propi. També es defineixen com el coneixement i l’acceptació plena de la pròpia naturalesa.
16. Enumera exemples de motivacions i autorealització. → Ser més creatiu → Ser més bon ésser humà → Ser millor fent alguna cosa → Conèixer cada cop més els altres
17. Segons Maslow, què busquen les persones? Maslow creu que les persones busquen, com a objectiu principal i fonamental, la recerca de l’autorealització.
18. Quin model de persona proposa? Proposa el model de “persona autorealitzada”, el qual és un model ideal.
19. Enumera les característiques de la persona autorealitzada.
- Està satisfeta. Té gratificades suficientment les seves necessitats deficitàries o bàsiques.
- S’accepta a si mateixa (no hi ha sentiments de vergonya o de culpabilitat).
- Té una percepció clara i eficient de la realitat.
- Es mostra oberta a les experiències.
- És espontània i expressiva. Es comporta amb naturalitat i senzillesa.
20. Com seria una persona autorealitzada? Es podria dir que una persona autorealitzada és aquella que arriba a un alt grau de maduresa i equilibri, que a més, li permet anar aprenent contínuament sobre la seva forma de ser.
21. Quins valors s’amaguen darrere de la persona autorealitzada? Una persona autorealitzada gaudeix més sovint de les experiències cim. Perfecció, compliment, simplicitat, justícia, bellesa, bondat, felicitat, joc…
22. Què són les experiències cim? Les experiències cim són fets concrets, situacions viscudes, que marquen la manera de ser d’una persona i el fet de comprendre el món.
23. Exemples d’experiències cim. Exemples d’experiències cim serien: un viatge, la paternitat, moments d'extrema felicitat i plenitud que marquen un abans i un després que augmenten el coneixement de la realitat i el propi coneixement (l’autoconeixement).
24. Quines són les característiques de les experiències cim?
- És una experiència global. És a dir, el subjecte hi perd una possible perspectiva utilitària per copsar la realitat com una totalitat.
- És una experiència sempre bona i desitjable. Perfecta, completa i no necessita de res més.
- Aporta una percepció diferent de la realitat. Per exemple, per Maslow, l’amor no desfigura els objectes o les persones, sinó que ens en dóna la dimensió més certa.
- Comporta una pèrdua de les nocions d’espai i temps. Enfront de les experiències habituals que situem en un context de lloc i temps que coneixem.
- Suposa una superació de moltes contraposicions i conflictes. Ja no tendim a classificar les coses simplement amb una etiqueta, sinó que en percebem la complexitat.
25. Quins canvis provoca l’experiència cim?
- Produeix efectes terapèutics i pot fer desaparèixer símptomes neuròtics.
- Canvia l’autoconcepte.
- Pot variar el concepte i les relacions amb altres persones.
- Pot modificar la nostra concepció del món.
- Pot facilitar la nostra creativitat, expressivitat, espontaneïtat.
- Recordem l’experiència com un esdeveniment important i desitjable i intentem repetir-la.
- Augmenta la sensació que val la pena viure la vida encara que habitualment sigui gris o insatisfactòria, perquè (amb l’experiència cim) s’ha d'adquirir consciència de l’existència de la bellesa, la veritat, la plenitud, la bondat, la diversió, etc.
26. Com es diu el llibre de Rogers? La seva obra més coneguda s’anomena “El procés de convertir-se en persona”.
27. Quines preguntes ha de plantejar-se el psicòleg? → “Quin és el meu propòsit en la vida?” → “Per què m’estic esforçant?” → “Quins són els meus objectius?”
28. Què va respondre Kierkegaard a aquestes preguntes? Kierkegaard va respondre que l’objectiu de la vida d’una persona era ser la persona que realment és.
29. Què observa Rogers en aquest sentit? Rogers, en aquest sentit, observa que les persones no són sempre allò que realment són, sinó que segueixen altres camins.
30. Quines són les conductes de les persones que són realment elles mateixes? Les conductes de les persones que són realment elles mateixes són:
- Deixar d’utilitzar màscares.
- Deixar de sentir els “has de...”
- Deixar de satisfer expectatives imposades.
- Deixar d’esforçar-se per agradar als altres.
- Començar a autoorientar-se.
- Començar a ser un procés.
31. Què significa cada etapa del procés?
Deixar d’utilitzar màscares → significa deixar d’aparentar una cosa que no ets, Rogers afirma que passem molt temps disfressant la nostra personalitat vertadera.
Deixar de sentir els “has de...” → les nostres conductes estan marcades per normes (pares, sistema, etc.), i és que fem les coses ja que ens han dit que ho hem de fer així i no perquè realment vulguem fer-les o creiem que és la millor manera de fer-les.
Deixar de satisfer expectatives imposades → tendim a fer allò que fan els altres, la societat pretén que les persones seguim uns patrons. Les persones viuen d’acord amb valors que els altres han fixat però que potser no són gens significatius.
Deixar d’esforçar-se per agradar als altres → un munt de persones han sigut educades intentant sempre agradar a la resta i amb la por de rebre crítiques. Aquestes conductes poden portar a que les persones es comportin de manera totalment oposada al que realment volen fer. Les persones realment lliures s’accepten a elles mateixes i no modifiquen la seva manera de ser o les seves accions per tal d’agradar als altres.
Començar a autoorientar-se → les persones adquireixen autonomia i aprenen a escollir els seus propis objectius. Decideixen els seus objectius, el grau d’importància, etc.
Començar a ser un procés → les persones s’accepten a si mateixes i comencen a notar que comencen una etapa constant de canvi. No s’esforcen per a arribar a conclusions o estats definitius.
Començar a acceptar la seva complexitat → l’experiència d’aquests canvis implica la pròpia complexitat. Éssers contradictoris.
Començar a obrir-se a l’experiència → “Ser la persona que realment som”. Acceptació dels propis sentiments i emocions és una etapa en la que descobrim molts sentiments que no sabíem que teníem. Es té una actitud oberta.