Classificació i Tipus de Mecanismes: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,97 KB
Classificació dels Mecanismes
La majoria de màquines tenen mecanismes de transmissió formats per òrgans mòbils que generalment transmeten i modifiquen la força i el moviment des de l'element motriu fins als components que executen el treball propi de la màquina.
1. Tipus de Transmissió del Moviment
Segons el tipus de transmissió del moviment, podem distingir quatre tipus de mecanismes:
- De transmissió directa.
- Rodes de fricció.
- Per engranatges.
- Mitjançant elements flexibles: transmissió per corretja i transmissió per cadena.
2. Tipus de Transformació del Moviment
Segons el tipus de transformació del moviment, podem distingir cinc tipus principals de mecanismes:
- De biela-manovella.
- Lleves i excèntriques.
- De cremallera.
- Cargol o vis sense fi.
- Creu de Malta.
3. Altres Tipus de Mecanismes
Elements dels Mecanismes de Transmissió Directa
Quan es necessita efectuar una transmissió de moviment directa, s'acostuma a treballar amb eixos, arbres o acoblaments. Un eix és un suport fix, normalment de forma cilíndrica, que serveix perquè un altre element, com una roda o una politja, pugui girar al seu voltant. Un arbre de transmissió és una barra, normalment cilíndrica, que gira i transmet un moviment circular. L'acoblament és l'element que permet unir dos arbres o dos eixos. És el cas, per exemple, de l'eix de sortida d'un motor elèctric amb l'eix d'entrada d'una reductora.
Un dels acoblaments més coneguts és la junta universal o de Cardan, que s'utilitza en els automòbils per a transmetre el moviment de la caixa de canvi a l'eix de les rodes.
Les Rodes de Fricció
Quan els eixos entre els quals s'ha de transmetre el moviment són molt pròxims entre si, es fan servir les rodes de fricció o els engranatges.
Les rodes de fricció són dues rodes amb la llanda totalment llisa que estan en contacte directe l'una amb l'altra per a transmetre el moviment; en girar una roda, comunica el moviment a l'altra per contacte directe. Aquest sistema de transmissió només és recomanable per a transmetre moviment i petits esforços, ja que les rodes poden lliscar o patinar entre si molt fàcilment encara que siguin de materials diferents. Si per a evitar que patinin cal augmentar la pressió entre les dues rodes, els eixos que les suporten pateixen un esforç que els pot arribar a deformar.
Els Engranatges
Un engranatge és un mecanisme format com a mínim per dues rodes dentades, construïdes de tal manera que les dents d'una encaixen sense topar en els entrants de l'altra i transmeten el moviment circular i la potència per empenyiment directe. De les dues rodes dentades que encaixen entre si, la que té més dents s'anomena corona, i la que en té menys, pinyó. La que transmet el moviment s'anomena conductora o motriu, i la que el rep, conduïda. Els engranatges són molt útils quan s'ha de transmetre moviment entre dos eixos i la distància entre si és molt reduïda, quan es requereix una velocitat de rotació constant, o quan s'ha de transmetre una gran potència de manera regular i uniforme.
Tipus d'Engranatges
Els engranatges es classifiquen segons la disposició dels seus eixos. Els més importants i utilitzats són els següents:
- Engranatges cilíndrics rectes: els eixos són paral·lels entre si i les dents són paral·leles a l'eix de rotació.
- Engranatges helicoïdals: els eixos són paral·lels o s'encreuen i les dents estan inclinades.
- Engranatges cònics: els eixos es tallen i formen generalment un angle recte. Les dents poden ser rectes o corbes.