Classificació de l'Educació: Formal, No Formal i Informal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB
Classificació de les Ciències
1. Ciències Formals o Axiomàtiques
Com la lògica i les matemàtiques, donen suport a les ciències empíriques com a eines o instruments. No tenen contacte directe amb la realitat.
2. Ciències Empíriques
Aquestes ciències es relacionen amb la realitat i obtenen informació d'ella.
a. Ciències Naturals
Busquen explicar les causes dels fenòmens naturals. Exemples: Física, Química, Biologia, Geologia.
b. Ciències Socials o Humanes
Intenten comprendre la realitat social, on els esdeveniments no sempre tenen una causa definida. Exemples: Psicologia, Sociologia, Educació, Antropologia.
- Morfològiques
- Funcionals
- Tecnològiques
- Formals
Dicotomies de Formalitat – Informalitat (J.Mª Quintana, Sociologia de la Educación, 1977)
Característica | Educació Formal | Educació Informal |
---|---|---|
Actitud | Intencional | No intencional |
Activitat | Conscient | Inconscient |
Propòsits | Formatius | A vegades deformadora |
Realització | Sistemàtica | No sistemàtica |
Durada | Limitada | Contínua |
Agents | Docents professionals (mestres i pares). | Diferents actors socials (premsa, oci...). |
Agències Educatives (J.L. Castillejo, Teoria de la Educación, 1982)
a. Agències Educatives Formals
Tenen com a objectiu promoure l'educació.
- Sistema educatiu formal o escolar.
- Família.
- Institucions formatives (incideixen en àmbits no reconeguts pel sistema formal).
b. Agències Educatives Informals
No tenen una intencionalitat educativa explícita.
- Mitjans de comunicació
- Relacions interpersonals
- Relacions laborals i professionals
Educació Formal i Informal (Scribner i Cole, 1982)
Educació Formal
En un sentit ampli de formalitat:
- Transmissió cultural deliberada i organitzada.
- Selecció de coneixements de la vida quotidiana i adaptació a un context i normes específiques.
- Responsabilitat del grup social en conjunt.
Tipus d'Educació Formal:
- Educació Formal Escolar
- Educació Formal Extraescolar
Educació Informal
- Es produeix de manera simultània a les activitats habituals dels adults.
- Té lloc principalment en família i, per tant, és particularista.
Definicions addicionals (Coombs i Ahmed)
- Educació informal: procés que dura tota la vida, on cada persona adquireix i acumula coneixements, capacitats, actituds i formes de discernir a través de les experiències diàries i el contacte amb el seu entorn.
- Educació no formal: tota activitat educativa organitzada i sistematitzada realitzada fora de l'estructura del sistema formal, per impartir certs tipus d'aprenentatge a grups de la població, ja siguin adults o nens.
- Educació formal: el sistema educatiu altament institucionalitzat, cronològicament graduat i jeràrquicament estructurat que abasta des de l'escola primària fins a la universitat.
Bullying
L'abús escolar i tota forma de maltractament físic, verbal o psicològic reiterat al llarg del temps entre escolars. Abans prevalent entre els 12 i 15 anys, ara s'ha ampliat fins als 7 anys.
Indicadors de Bullying:
- Aïllament
- Rendiment escolar baix
- Tristor
- Pèrdua de gana
És important crear situacions que fomentin l'autoestima dels infants, que siguin interessants, atractives i divertides, tenint en compte els aspectes emocionals.