Classificació de l'Educació: Formal, No Formal i Informal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB

Classificació de les Ciències

1. Ciències Formals o Axiomàtiques

Com la lògica i les matemàtiques, donen suport a les ciències empíriques com a eines o instruments. No tenen contacte directe amb la realitat.

2. Ciències Empíriques

Aquestes ciències es relacionen amb la realitat i obtenen informació d'ella.

a. Ciències Naturals

Busquen explicar les causes dels fenòmens naturals. Exemples: Física, Química, Biologia, Geologia.

b. Ciències Socials o Humanes

Intenten comprendre la realitat social, on els esdeveniments no sempre tenen una causa definida. Exemples: Psicologia, Sociologia, Educació, Antropologia.

  • Morfològiques
  • Funcionals
  • Tecnològiques
  • Formals

Dicotomies de Formalitat – Informalitat (J.Mª Quintana, Sociologia de la Educación, 1977)

CaracterísticaEducació FormalEducació Informal
ActitudIntencionalNo intencional
ActivitatConscientInconscient
PropòsitsFormatiusA vegades deformadora
RealitzacióSistemàticaNo sistemàtica
DuradaLimitadaContínua
AgentsDocents professionals (mestres i pares).Diferents actors socials (premsa, oci...).

Agències Educatives (J.L. Castillejo, Teoria de la Educación, 1982)

a. Agències Educatives Formals

Tenen com a objectiu promoure l'educació.

  1. Sistema educatiu formal o escolar.
  2. Família.
  3. Institucions formatives (incideixen en àmbits no reconeguts pel sistema formal).

b. Agències Educatives Informals

No tenen una intencionalitat educativa explícita.

  • Mitjans de comunicació
  • Relacions interpersonals
  • Relacions laborals i professionals

Educació Formal i Informal (Scribner i Cole, 1982)

Educació Formal

En un sentit ampli de formalitat:

  • Transmissió cultural deliberada i organitzada.
  • Selecció de coneixements de la vida quotidiana i adaptació a un context i normes específiques.
  • Responsabilitat del grup social en conjunt.

Tipus d'Educació Formal:

  1. Educació Formal Escolar
  2. Educació Formal Extraescolar

Educació Informal

  • Es produeix de manera simultània a les activitats habituals dels adults.
  • Té lloc principalment en família i, per tant, és particularista.

Definicions addicionals (Coombs i Ahmed)

  • Educació informal: procés que dura tota la vida, on cada persona adquireix i acumula coneixements, capacitats, actituds i formes de discernir a través de les experiències diàries i el contacte amb el seu entorn.
  • Educació no formal: tota activitat educativa organitzada i sistematitzada realitzada fora de l'estructura del sistema formal, per impartir certs tipus d'aprenentatge a grups de la població, ja siguin adults o nens.
  • Educació formal: el sistema educatiu altament institucionalitzat, cronològicament graduat i jeràrquicament estructurat que abasta des de l'escola primària fins a la universitat.

Bullying

L'abús escolar i tota forma de maltractament físic, verbal o psicològic reiterat al llarg del temps entre escolars. Abans prevalent entre els 12 i 15 anys, ara s'ha ampliat fins als 7 anys.

Indicadors de Bullying:

  • Aïllament
  • Rendiment escolar baix
  • Tristor
  • Pèrdua de gana

És important crear situacions que fomentin l'autoestima dels infants, que siguin interessants, atractives i divertides, tenint en compte els aspectes emocionals.

Entradas relacionadas: