Classificació dels Jocs: Tipus, Etapes i Característiques Essencials
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,34 KB
Segons l'etapa evolutiva
- De 0 a 2 anys: etapa d'experimentació i descobriment.
- De 2 a 6 anys: joc simbòlic i d'imitació.
- De 6 a 9 anys: joc socialitzador. Comencen a acceptar certes regles, fomentant la comunicació i la capacitat d'adaptació.
- De 9 a 14 anys: jocs organitzats i reglats.
Segons l'espai
- Jocs d'interior: tenen lloc en espais coberts.
- Jocs d'exterior: tenen lloc en espais oberts.
Segons la finalitat i les característiques
- De presentació: per conèixer els noms del grup, trencar el gel i crear un ambient de participació i distensió.
- De cooperació/col·laboració: basats en la interacció, on desapareixen les individualitats i no hi ha ni guanyadors ni perdedors.
- De competició/oposició: es competeix per un objectiu comú o individual, i hi ha guanyadors i perdedors.
- De col·laboració-oposició: hi ha guanyadors i perdedors, però es necessita la participació dels companys per arribar a l'objectiu final.
Segons l'origen
- Jocs tradicionals: han perdurat al llarg del temps en una determinada cultura i es transmeten oralment a través de generacions.
- Jocs populars: tipus de jocs tradicionals propis d'una zona concreta.
- Jocs interculturals: jocs tradicionals o populars d'altres cultures.
Segons l'aspecte que desenvolupen
- Jocs psicomotrius: ajuden al coneixement de les possibilitats corporals, exercitant habilitats motrius.
- Jocs cognitius: ajuden al desenvolupament a nivell intel·lectual.
- Jocs socials: faciliten la relació entre els participants.
- Jocs afectiu-emocionals: permeten prendre consciència de certes situacions personals i dominar-les.
Segons el paper de l'educador
- Joc lliure: joc espontani que no té una finalitat concreta més enllà del propi plaer de jugar. L'educador té un paper de control sense participació directa.
- Joc presenciat: l'educador té un paper d'observador i intervé en moments molt puntuals (proporciona materials, espais, suggereix noves possibilitats de reacció...).
- Joc dirigit: l'educador ha de motivar la participació, ha de tenir una finalitat educativa i ha d'estar adequat a l'edat i les característiques dels participants.
Segons l'estructura (Piera Parlebas)
Piera Parlebas fonamenta la seva obra en l'estudi del joc esportiu (situació motriu d'enfrontament codificat).
- Jocs esportius institucionals: gaudeixen del reconeixement institucional (federacions, comitès de competició, etc.), com els esports.
- Jocs esportius no institucionals / Jocs esportius tradicionals: jocs esportius que, tot i tenir un sistema complex de regles, no gaudeixen d'un reconeixement institucional.
- Quasi-jocs esportius: pràctiques lúdiques que no estan sotmeses a normes exteriors rigoroses i no obeeixen a un veritable sistema de regles.