Classificació i Anàlisi dels Gèneres Radiofònics

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,77 KB

Gèneres Esportius a la Ràdio

Informatiu Esportiu

Seria el mateix format que el magazine, però centrat exclusivament en temes esportius.

Carrusel Esportiu (Roda de Connexions)

  • Inventat per Bobby Deglané a Espanya.
  • El seu nom prové de la forma en què està estructurat: una roda de connexions que es produeixen de forma periòdica al llarg d’una estona.
  • És l’estrella de la programació dels caps de setmana a les principals emissores generalistes.
  • Pot durar fins a 4 hores.
  • Constantment, els col·laboradors demanen pas a l’emissora per intervenir. Està planificat perquè tothom pugui intervenir, però és susceptible a canvis.
  • No es limiten a tenir un professional, sinó un a cada estadi.

Magazine Esportiu

S’estructura igual que un informatiu. A les emissores generalistes, se sol emetre a mitjanit i és un gènere esportiu clau.

Retransmissions Esportives

  • Tenen un lloc molt destacat en la programació, sobretot les de futbol.
  • Són molt cares i, de vegades, estan lligades a canals de televisió.

Locució Esportiva: Tècniques i Estil

  • Els locutors manipulen constantment la seva veu mitjançant combinacions de tons greus i aguts.
  • Per fer èmfasi en determinades paraules, s’allarguen les vocals.
  • Les manipulacions vocals varien depenent del caire dels esdeveniments.
  • Intenten oferir imatges constants d’allò que està succeint.
  • En principi, els locutors haurien de ser imparcials, encara que sovint no ho són.

Gèneres Musicals

El rellotge de programació utilitzat en aquests gèneres es coneix com a Hot Clock.

Radiofórmula Musical

  • Tota la radiofórmula ha de tenir un guió detallat per al locutor.
  • S’ha de preparar molt bé; si no, es pot fer el ridícul.
  • Forma part de les graelles de ràdios especialitzades o ràdios mixtes.
  • Estructura bàsica: música-veu-música.
  • Mínim de 5 cançons per mitja hora de programa.
  • També hi pot haver participació dels oients.

Musical Especialitzat

És un programa que es basa en un estil concret de música (un mini-magazine).

  • Aporta informació sobre concerts, últimes novetats, premis, biografies de grups, concursos, entrevistes, etc.
  • Tenen una cabuda horària a les emissores generalistes.
  • Normalment forma part de les graelles de les ràdios generalistes.
  • Es dóna més informació i context que a la radiofórmula.

Magazine Musical

  • Forma part de les emissores generalistes, sobretot els caps de setmana o de matinada.
  • Exemple: Ràdio 3 té bons magazines.
  • És un format més ampli on es parla de l’actualitat musical i de les noves tendències.

Locució en Gèneres Musicals

La locució varia i està determinada pel tipus de format que s’explota. No es pot parlar de denominadors comuns.

Depenent del tipus de música, de l’hora i del target (públic objectiu), la locució serà molt diferent.

Gèneres d’Entreteniment

Magazine d’Entreteniment

Normalment conduïts per dones. Presenta tres característiques principals:

  1. Notorietat del conductor: Són grans figures mediàtiques.
  2. Temes variats: Inclouen espais de cuina, salut, astrologia, meteorologia, etc.
  3. Audiència heterogènia: Estan destinats a un públic divers.

Programes d’Humor

  • Incrementen cada vegada més la seva presència a la ràdio. Tot va enfocat a fer riure.
  • Cal diferenciar entre un magazine en clau d’humor i un programa d’humor pur.
  • El guió és completament tancat.
  • Els presentadors canvien molt el seu timbre de veu.
  • Són programes molt cars, ja que es necessiten molt bons guionistes.

Concurs Radiofònic

  • Ha anat perdent posicions, ja que és un gènere més adaptat a la televisió.
  • Actualment, els concursos s’inclouen sovint dins dels magazines.

Locució en Gèneres d’Entreteniment

  • La locució radiofònica ha de ser el més natural possible.
  • L’objectiu és generar una il·lusió de complicitat entre el conductor i els oients, fent que percebin una relació d’amistat i proximitat.
  • Aquesta sensació es veu reforçada per les xarxes socials (Facebook, Twitter, etc.), on els oients poden interactuar directament.
  • És imprescindible generar aquesta sensació de complicitat per fidelitzar l'audiència.

Entradas relacionadas: