Classificació i Anàlisi dels Gèneres Radiofònics
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,77 KB
Gèneres Esportius a la Ràdio
Informatiu Esportiu
Seria el mateix format que el magazine, però centrat exclusivament en temes esportius.
Carrusel Esportiu (Roda de Connexions)
- Inventat per Bobby Deglané a Espanya.
- El seu nom prové de la forma en què està estructurat: una roda de connexions que es produeixen de forma periòdica al llarg d’una estona.
- És l’estrella de la programació dels caps de setmana a les principals emissores generalistes.
- Pot durar fins a 4 hores.
- Constantment, els col·laboradors demanen pas a l’emissora per intervenir. Està planificat perquè tothom pugui intervenir, però és susceptible a canvis.
- No es limiten a tenir un professional, sinó un a cada estadi.
Magazine Esportiu
S’estructura igual que un informatiu. A les emissores generalistes, se sol emetre a mitjanit i és un gènere esportiu clau.
Retransmissions Esportives
- Tenen un lloc molt destacat en la programació, sobretot les de futbol.
- Són molt cares i, de vegades, estan lligades a canals de televisió.
Locució Esportiva: Tècniques i Estil
- Els locutors manipulen constantment la seva veu mitjançant combinacions de tons greus i aguts.
- Per fer èmfasi en determinades paraules, s’allarguen les vocals.
- Les manipulacions vocals varien depenent del caire dels esdeveniments.
- Intenten oferir imatges constants d’allò que està succeint.
- En principi, els locutors haurien de ser imparcials, encara que sovint no ho són.
Gèneres Musicals
El rellotge de programació utilitzat en aquests gèneres es coneix com a Hot Clock.
Radiofórmula Musical
- Tota la radiofórmula ha de tenir un guió detallat per al locutor.
- S’ha de preparar molt bé; si no, es pot fer el ridícul.
- Forma part de les graelles de ràdios especialitzades o ràdios mixtes.
- Estructura bàsica: música-veu-música.
- Mínim de 5 cançons per mitja hora de programa.
- També hi pot haver participació dels oients.
Musical Especialitzat
És un programa que es basa en un estil concret de música (un mini-magazine).
- Aporta informació sobre concerts, últimes novetats, premis, biografies de grups, concursos, entrevistes, etc.
- Tenen una cabuda horària a les emissores generalistes.
- Normalment forma part de les graelles de les ràdios generalistes.
- Es dóna més informació i context que a la radiofórmula.
Magazine Musical
- Forma part de les emissores generalistes, sobretot els caps de setmana o de matinada.
- Exemple: Ràdio 3 té bons magazines.
- És un format més ampli on es parla de l’actualitat musical i de les noves tendències.
Locució en Gèneres Musicals
La locució varia i està determinada pel tipus de format que s’explota. No es pot parlar de denominadors comuns.
Depenent del tipus de música, de l’hora i del target (públic objectiu), la locució serà molt diferent.
Gèneres d’Entreteniment
Magazine d’Entreteniment
Normalment conduïts per dones. Presenta tres característiques principals:
- Notorietat del conductor: Són grans figures mediàtiques.
- Temes variats: Inclouen espais de cuina, salut, astrologia, meteorologia, etc.
- Audiència heterogènia: Estan destinats a un públic divers.
Programes d’Humor
- Incrementen cada vegada més la seva presència a la ràdio. Tot va enfocat a fer riure.
- Cal diferenciar entre un magazine en clau d’humor i un programa d’humor pur.
- El guió és completament tancat.
- Els presentadors canvien molt el seu timbre de veu.
- Són programes molt cars, ja que es necessiten molt bons guionistes.
Concurs Radiofònic
- Ha anat perdent posicions, ja que és un gènere més adaptat a la televisió.
- Actualment, els concursos s’inclouen sovint dins dels magazines.
Locució en Gèneres d’Entreteniment
- La locució radiofònica ha de ser el més natural possible.
- L’objectiu és generar una il·lusió de complicitat entre el conductor i els oients, fent que percebin una relació d’amistat i proximitat.
- Aquesta sensació es veu reforçada per les xarxes socials (Facebook, Twitter, etc.), on els oients poden interactuar directament.
- És imprescindible generar aquesta sensació de complicitat per fidelitzar l'audiència.