Els Clàssics Literaris a l'Escola: Objectius Formatius i Aprenentatge Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,86 KB

COLOMER, T. (2005) “La biblioteca de la humanidad” en Cuadernos de Pedagogía, Monográfico “Bibliotecas escolares” 352, diciembre, 25-28.

Objectius Formatius Plantejats per Teresa Colomer

1. Cita i explica els tres objectius formatius plantejats per Teresa Colomer en relació amb els clàssics literaris.

Portar els clàssics a l’escola respon a tres objectius: afavorir el sentiment de pertinença col·lectiva, aprofitar la reflexió de la humanitat que ha dut a terme sobre si mateixa i assegurar un horitzó de lectures de qualitat. Per aconseguir-ho, és precís consensuar els continguts d’aprenentatge literari i crear referents estables entre generacions.

Formar Societats: El Sentit de Pertinença Sociocultural

Formar societats: el sentit de pertinença sociocultural. Una primera raó per prestar atenció als clàssics es refereix a l’enllaç entre lectors. Es tracta de la capacitat del discurs literari per afavorir la cohesió social i oferir un sentit de pertinència col·lectiva a través de compartir referents lingüístics, artístics i culturals que els permet relacionar-se amb les generacions anteriors i els inscriu en la seva cultura.

Entendre el Món: La Creació d'Esquemes Interpretatius

Entendre el món: la creació d’esquemes interpretatius. Una segona raó es refereix a l’enllaç entre les obres. Es tracta de la seva capacitat per revelar el funcionament de la literatura com a bagatge expressiu de la reflexió humana a la busca de sentit i s’oposa a la tendència actual. La principal finalitat d’accedir a la tradició és donar instruments a les noves generacions per aprofitar la reflexió que la humanitat ha dut a terme sobre si mateixa i sobre el món i que pot trobar-se en els seus poemes i relats.

Atorgar Sentit de Perspectiva: La Construcció Cultural

Atorgar sentit de perspectiva: la construcció cultural. Una tercera raó es refereix a l’enllaç entre nivells culturals. Es tracta de la capacitat dels clàssics per atorgar sentit de jerarquia entre els nivells d’elaboració i significat dels productes culturals.

Continguts dels Textos Clàssics per a l'Aprenentatge Infantil

2. Exposa els continguts que els textos clàssics ofereixen a l'aprenentatge infantil de la literatura.

Apreciar el Funcionament Literari Eficaç

Apreciar el funcionament literari en el seu grau més eficaç. Els inicis més atractius, les imatges més impactants, les intrigues millor resoltes es troben en les obres que autors i lectors tornen una i altra vegada.

Plaer del Reconeixement Intertextual

Obtenir el plaer de reconeixement d’elements literaris en el joc intertextual, un plaer augmentat per la consciència d’assolir un secret compartit col·lectivament. L'autora M. Meek ho denomina: “trobar vells amics en nous llocs”.

Entendre el Joc amb les Obres Literàries Anteriors

Entendre el perquè del joc amb les obres literàries anteriors. Si els autors ofereixen noves versions de les obres conegudes és perquè es proposen alterar el significat original afegint noves perspectives ideològiques i artístiques. Es tracta doncs de fer una lectura entre les dues versions cosa que porta als infants a entendre la multiplicitat del joc de mirades sobre la tradició que regeix l’esdevenir d’una cultura.

Entrar en el Joc Imaginatiu de la Humanitat

Entrar en el joc imaginatiu de la humanitat. Les obres es presten al joc social de “passar-se la paraula”, en el qual els autors poden ajudar-se en els buits que textos anteriors fan per fer les noves històries. És un mecanisme de funcionament molt suggeridor per a la participació creativa de l’escola.

Entradas relacionadas: