Cinesiologia: Estudi del Moviment Humà

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

Cinesiologia: La Ciència del Moviment

La cinesiologia és la ciència que estudia el moviment del cos humà o dels seus segments en relació amb les forces mecàniques que el produeixen. Analitza les funcions de l'aparell locomotor en l'esport, l'art i la medicina. Es basa en tres àrees de coneixement:

  • Anatomia: Estudi de la forma i l'estructura del cos humà.
  • Biomecànica: Aplicació dels principis físics per estudiar les forces mecàniques del cos humà des del punt de vista del moviment.
  • Fisiologia: Estudi biològic de les funcions d'un organisme viu.

Objectius de la Cinesiologia

Adquirir coneixements analítics articulars i musculars del moviment fisiològic del cos humà, del gest fisiològic, de la postura fisiològica, dels canvis de posició fisiològics i de la marxa humana.

Biomecànica: Principis Mecànics en Sistemes Biològics

La biomecànica és l'aplicació dels principis de la mecànica a l'estudi dels sistemes biològics. En els éssers humans, analitza el moviment, l'equilibri, les deformacions del cos i les forces que hi actuen des d'un punt de vista fisiològic i patològic.

Objectius de la Biomecànica

Els objectius varien segons l'àrea d'aplicació: educació física, biomecànica ocupacional, esport d'alta competició, reeducació física, etc.

Cinemàtica: Descripció del Moviment

La cinemàtica és la part de la mecànica que descriu el moviment d'un cos o segment sense considerar les forces que el produeixen. És una anàlisi matemàtica del moviment. Hi ha dos tipus principals de moviment:

  • Translació: Moviment lineal on totes les parts del cos rígid es mouen en paral·lel i en la mateixa direcció.
  • Rotació: Moviment on totes les parts del cos es mouen en una trajectòria circular al voltant d'un eix.

Osteocinemàtica i Artrocinemàtica

  • Osteocinemàtica: Descriu el moviment de l'os respecte als diferents plans espacials.
  • Eix de Rotació: Els ossos giren al voltant d'una articulació en un pla perpendicular a un eix de rotació.
  • Artrocinemàtica: Descriu el moviment entre les superfícies articulars de les articulacions (plana, còncava i convexa).

Cinètica: Forces que Provoquen el Moviment

La cinètica estudia les forces que provoquen el moviment:

  • Estàtica: Estudia les forces i les condicions perquè un cos o sistema estigui en equilibri.
  • Dinàmica: S'ocupa del moviment. Relaciona les forces que actuen sobre un cos i el moviment resultant (forces internes i externes, com ara les musculars o les que no pertanyen a l'aparell locomotor).

Posició Anatòmica i Plans Anatòmics

Posició Anatòmica: Bipedestació, mirada a l'infinit, peus junts pels talons i separats per les puntes, braços estirats, palmells de les mans endavant i dits en extensió.

Pla: Superfície delimitada per la unió de tres punts en l'espai. Plans reals o imaginaris sobre els quals es realitza el moviment.

  • Pla Sagital (Anteroposterior): Traçat verticalment de davant a darrere. Moviments de flexió (braç endavant) i extensió (braç enrere). Divideix el cos en dreta i esquerra.
  • Pla Frontal (Lateral): Vertical de dreta a esquerra. Moviments d'abducció (cap a fora) i adducció (cap a dins).
  • Pla Transversal (Horitzontal): Traçat horitzontalment per la cintura. Moviments de rotació interna i externa.

Eixos: Línies perpendiculars als plans al voltant de les quals es realitzen els moviments.

Dinàmica i Forces

Dinàmica: Descripció de l'efecte de les forces sobre un cos (kg).

  • Força Interna:
    • Activa: Múscul.
    • Passiva: Tensió de les estructures internes, com els lligaments.
  • Força Externa:
    • Forces de gravetat.
    • Forces de resistència (aigua, peses).
    • Forces del terra sobre el cos.

Les forces es representen mitjançant vectors que indiquen magnitud, direcció, sentit, punt d'aplicació i angles d'inserció.

El moment de força és el resultat de multiplicar la força pel braç de palanca.

Tipus d'Activitat Muscular

  • Isomètrica: No hi ha moviment, però sí tensió sense variació de la longitud del múscul. El moment de força és igual al moment de resistència (moment intern = moment extern).
  • Isotònica: El moment de força i el moment de resistència són de magnituds diferents; hi ha variació en la longitud del múscul durant la contracció (escurçament o allargament).
    • Concèntrica: El moment de força és més gran que el moment de resistència. La inserció muscular s'acosta al lloc d'origen, i el segment mòbil es desplaça en el mateix sentit que la força muscular.
    • Excèntrica: El moment de força és menor que el moment de resistència. La inserció muscular s'allunya del lloc d'origen, i el segment mòbil es desplaça en el mateix sentit que la resistència.
  • Isocinètica: Contracció màxima amb velocitat i resistència constants durant tot el recorregut.

Entradas relacionadas: