Ciències Socials a l'Educació Infantil: Moralitat, Política i Economia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB
Aplicació de Ciències Socials a l'Educació Infantil
Moralitat: La Base de la Presa de Decisions
Els éssers humans raonem, i és la moralitat la que condiciona la presa de decisions. La moral és el conjunt de normes, creences, valors i costums que ens dirigeixen en la conducta de les persones en societat.
Kohlberg: Sis estadis del desenvolupament moral
Estadi Preconvencional
Per a l'infant no existeix una convenció clara del bé i el mal. El que és bo es premia i el que és dolent es castiga. No entén les normes, però les respecta.
Egocentrisme
Els agents externs condicionen o determinen les seves decisions.
Individualisme
Pren les decisions segons el seu benefici. No pensa en el col·lectiu, només en les conseqüències per a ell.
Estadi Convencional
L'infant entén què és el bé i el mal. L'entorn marca les decisions.
Gregarisme
Es fan les coses amb l'objectiu de ser acceptats pel grup. Està bé el que digui el grup. Es pot creure més al grup que als mestres o pares.
Comunitarisme
Segueixen les normes perquè proporcionen un bé comú. Hi ha una responsabilitat d'autonomia moral (criteri propi) i consciència de l'interès grupal, amb un compromís personal amb el grup.
Estadi Postconvencional
La persona comprèn què és bo i dolent.
Relativisme
Considera totes les opinions acceptables, tot és relatiu. Opinió pròpia per damunt de les altres.
Universalisme
Reconeix l'existència de valors ètics i morals universals que estan per damunt de les normes i obligacions legals. Les decisions estan condicionades per fer el bé.
Política: Gestió i Organització Social
La política és la ciència social que té com a objecte d'estudi la manera com es governen els éssers humans a si mateixos, és a dir, com gestionen les institucions o grups socials creats per organitzar-se col·lectivament.
Què estudia la política en relació amb el desenvolupament infantil?
Segons Kohlberg, és important explicar els avantatges dels sistemes autoritaris en l'educació infantil.
- Els comportaments humans en la presa de decisions.
- Analitzar les raons que tenen les persones per triar una o altra acció.
- Els judicis morals condicionen la nostra manera d'actuar i socialitzar-nos.
Estadis del pensament polític en la infància
Pensament intuïtiu (abans dels 7 anys)
Confón fets reals i fantàstics. No entén el conflicte. Aquesta etapa és la base del pensament polític.
Realisme primitiu (7-9 anys)
Existeix un món polític independent. L'escola pot ajudar a entendre diferents funcions.
Construcció de l'ordre polític (10-11 anys)
Entén el conflicte i que s'ha de resoldre de forma política, i que hi ha gent per fer-ho.
Pensament ideològic
Té clara la seva ideologia. Entén el conflicte i té una opinió pròpia.
Economia: Intercanvi, Valor i Organització Social
Quan parlem d'economia, fem referència als diners, que és el més visual en el tema econòmic. És important introduir el concepte d'intercanvi i valor, el qual costa d'entendre. Per comprendre el perquè del valor de les coses, cal entendre els models de producció.
Conceptes econòmics clau segons Kohlberg
Segons Kohlberg, aquests són conceptes importants per entendre el funcionament de l'economia i com la població es divideix en classes socials, així com conèixer les necessitats socials:
- El benefici o guany.
- Entendre els processos de producció (el valor de les coses).
- El banc i les seves funcions.
- L'estalvi o l'ús responsable dels diners.
- La propietat.
- L'organització social (estratificació social i desigualtats econòmiques).