Ciències cognitives: percepció, consciència i aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,87 KB

Ciències cognitives: intenten explicar i comprendre els mecanismes de la ment humana.

  • Lingüística: com a formació de conceptes
  • Antropologia: influència sociocultural per l'aprenentatge de l'home
  • Filosofia: processos mentals
  • Neurociència: funcionament del cervell i la seva conducta
  • Intel·ligència artificial: metàfora de l'ordinador
  • Psicologia cognitiva: com percebem, aprenem, recordem i actuem.

Estímul: tota energia física mecànica tèrmica química o electromagnètica que excita o activa un receptor sensorial

Sentit: canals d'informació pels quals els éssers vius percebem l'estat del nostre propi cos

Sensació: consisteix a detectar alguna cosa a través dels sentits i dels receptors de sensació interns, sense que encara hagi estat elaborada o tingui un significat

Percepció: procés constructiu pel qual organitzem les sensacions i captem conjunts o formes dotades de significat. No és una mera suma d'estímuls sinó que el cervell transforma quasi instantàniament els missatges sensorials i percepcions conscients. És un procés constructiu, d'informació i de selecció. I consta de 4 fases: detecció, transducció, transmissió, processament d'informació.

Factors que influeixen en la percepció: factors externs (característiques dels estímuls que condicionen la nostra capacitat perceptiva): intensitat, repartició, grandària, novetat... Factors interns (característiques individuals): atenció, motius, interessos i valors, característiques de l'observador, cultura.

Escola de la Gestalt (Max Wertheimer i Wolfgang Köhler): defensen la naturalesa total del procés perceptiu (el tot és més gran que la suma de les parts). Diuen que les persones organitzen els estímuls sensorials que arriben a la ment a través dels sentits en experiències significatives. El coneixement i l'experiència són importants per a la percepció perquè ajuden a donar sentit a la informació sensorial. Lleis: proximitat, semblança, continuïtat, contrast, tancament.

Ment: conjunt dels processos mentals. És una activitat

Consciència: experiència subjectiva del coneixement d'un mateix i de la realitat. Els psicòlegs consideren la consciència com el fet de ser conscient d'un mateix i de l'ambient. Inclou sensacions, pensaments, records i sentiments.

Drogues psicoactives: substàncies que actuen sobre el sistema nerviós central i afecten la percepció, els sentiments i la conducta. Classificació segons la dependència que produeixen:

  • Fàrmacs de pau: l'abús d'aquesta pau es paga amb addicció.
  • Fàrmacs d'energia: no addictius però nocives, molta tensió.
  • Fàrmacs visionaris: proporcionen viatges.

Segons els seus efectes en el sistema nerviós central:

  • Depressors del sistema nerviós central (alcohol, fàrmacs sedants, fàrmacs tranquil·litzants, opiàcis)
  • Estimulants del SNC (anfetamines)
  • Substàncies visionàries (MDMA, marihuana i haixix, substàncies psicodèliques)

Unitat 5

Aprenentatge: canvi de la conducta a causa de l'experiència. Gràcies a aquest s'adquireixen coneixements i formes de conducta. Bona part del nostre comportament és après.

Patrons innats de conducta: reflex (resposta innata, automàtica i involuntària que es produeix com a reacció a estímuls específics)

EI: estímul que provoca de manera reflexa una resposta

RI: resposta automàtica a un estímul

EC: estímul al qual s'apren a donar resposta mitjançant associacions repetides amb un EI

RC: resposta apresa a un EC.

Condicionament clàssic: es produeix un aprenentatge de les relacions entre estímuls

Experiments de Pavlov: recerques de les relacions entre estímuls i reaccions glandulars. Experiment del gos i la campana: abans de presentar el menjar, els gossos feia sonar una campana. Al principi, els gossos només segregaven sucs gàstrics quan veien el menjar. Després de repetir-se de manera constant la seqüència "so de la campana-presentació del menjar", els gossos van començar a segregar sucs gàstrics quan sentien la campana abans de veure el menjar. Pavlov va demostrar que no tots els reflexos són innats, sinó que mitjançant els mecanismes d'associació es poden establir reflexos nous als estímuls.

Menjar - estímul incondicionat (EI): provocava salivació sense un entrenament previ

To campana al principi - estímul neutre (EN): abans del condicionament no provoca salivació, però una vegada que l'associem amb el menjar (EI) es converteix en estímul condicionat (EC)

Salivació - resposta incondicionada (RI) i la produïda per un so o una llum, resposta condicionada (RC)

Extinció de la conducta: es produeix si l'EC apareix sense l'EI, quan es trenca l'associació que hi havia entre els dos.

Condicionament operant o instrumental: aprendre conseqüències de la conducta).

Reflexos: conductes innates i la seva funció és adaptativa, ja que proveeixen de respostes ràpides i automàtiques davant d'un estímul natural

Pautes de fixés d'acció: conjunt de comportaments que s'executen seguint un ordre instintiu com a resposta a un determinat estímul natural

Entradas relacionadas: