Ciència escolar: objectius i metodologia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,5 KB

CIÈNCIA ESCOLAR

Objectius:

  • Prendre consciència de la necessitat de contribuir a la formació d'una cultura científica de la ciutadania des de l'inici de l'escolaritat, en un món complex i en transformació.
  • Aproximar-se a la ciència escolar com a activitat que ensenya/ajuda a: pensar, fer, parlar.

Àmbit de coneixement del medi:

Proporcionar a l’alumnat els coneixements i les eines per ubicar-se en l’entorn on viu, per aprendre a habitar-lo, a respectar-lo i a millorar-lo.

Cal formular-se preguntes i utilitzar estratègies de cerca que permetin fer previsions, treure conclusions i justificar actuacions.

Entendre la realitat que els envolta i saber interpretar-la. Han de comprendre situacions i problemes socials rellevants.

Desenvolupar una mirada crítica i un compromís personal en la defensa del medi ambient, la conservació del patrimoni natural i la cerca d’una societat més justa.

Proposta actual de quina ciència cal ensenyar:

Una ciència que ajudi als alumnes a desenvolupar una comprensió més coherent, sistemàtica, flexible i principalment crítica del món i a prendre decisions fonamentades en relació amb els fenòmens naturals i als canvis introduïts a través de l’activitat humana.

Els continguts del medi natural procedeixen de diverses disciplines científiques, com són la biologia, la física, la geologia i la química, així com la tecnologia.

Aquests coneixements han de permetre a l’alumnat d’educació primària: fer-se preguntes sobre fets i fenòmens del món natural i els efectes de l’activitat humana sobre el medi, elaborar explicacions racionals que tinguin en compte les observacions i orientin la seva actuació.

Habilitats i estratègies per:

  • Buscar respostes o solucions a problemes de tipus científic o tecnològic, a partir del plantejament de preguntes i hipòtesis investigables.
  • Dissenyar, en equip, processos per donar-hi resposta, recollir dades i organitzar-les, identificar regularitats i elaborar conclusions a partir de les evidències obtingudes.
  • Construir models i prototips.
  • Descriure i justificar –oralment, gràficament i per escrit– el procés dut a terme i els resultats obtinguts.

Quina ciència ensenyar?

L'objectiu no és formar "petits científics".

L'objectiu és formar ciutadans i ciutadanes responsables, crítics, capaços d'analitzar i actuar posant en joc una forma de veure el món: la ciència.

Comporta:

  • Aprendre a investigar el món que ens envolta.
  • Aprendre a donar-hi sentit utilitzant les idees científiques.

La ciència és: una activitat humana caracteritzada per:

  • Actuar en funció d’un objectiu: Interpretar el món per poder intervenir-hi.
  • Emetre judicis sobre les actuacions: argumentant la correspondència entre els fets del model i els models.
  • Crear representacions que expliquin els fets del món: Generar models que integren experiments, instruments, analogies, llenguatge...

Com es construeix el coneixement científic?

La comunitat científica quan construeix coneixement científic:

  • PENSA: A través de representacions o models.
  • FA: Aplica el mètode científic i busca dades, proves que validin les seves hipòtesis.
  • COMUNICA: Explica, contrasta, argumenta.

Entradas relacionadas: