Ciència escolar: objectius i metodologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,5 KB
CIÈNCIA ESCOLAR
Objectius:
- Prendre consciència de la necessitat de contribuir a la formació d'una cultura científica de la ciutadania des de l'inici de l'escolaritat, en un món complex i en transformació.
- Aproximar-se a la ciència escolar com a activitat que ensenya/ajuda a: pensar, fer, parlar.
Àmbit de coneixement del medi:
Proporcionar a l’alumnat els coneixements i les eines per ubicar-se en l’entorn on viu, per aprendre a habitar-lo, a respectar-lo i a millorar-lo.
Cal formular-se preguntes i utilitzar estratègies de cerca que permetin fer previsions, treure conclusions i justificar actuacions.
Entendre la realitat que els envolta i saber interpretar-la. Han de comprendre situacions i problemes socials rellevants.
Desenvolupar una mirada crítica i un compromís personal en la defensa del medi ambient, la conservació del patrimoni natural i la cerca d’una societat més justa.
Proposta actual de quina ciència cal ensenyar:
Una ciència que ajudi als alumnes a desenvolupar una comprensió més coherent, sistemàtica, flexible i principalment crítica del món i a prendre decisions fonamentades en relació amb els fenòmens naturals i als canvis introduïts a través de l’activitat humana.
Els continguts del medi natural procedeixen de diverses disciplines científiques, com són la biologia, la física, la geologia i la química, així com la tecnologia.
Aquests coneixements han de permetre a l’alumnat d’educació primària: fer-se preguntes sobre fets i fenòmens del món natural i els efectes de l’activitat humana sobre el medi, elaborar explicacions racionals que tinguin en compte les observacions i orientin la seva actuació.
Habilitats i estratègies per:
- Buscar respostes o solucions a problemes de tipus científic o tecnològic, a partir del plantejament de preguntes i hipòtesis investigables.
- Dissenyar, en equip, processos per donar-hi resposta, recollir dades i organitzar-les, identificar regularitats i elaborar conclusions a partir de les evidències obtingudes.
- Construir models i prototips.
- Descriure i justificar –oralment, gràficament i per escrit– el procés dut a terme i els resultats obtinguts.
Quina ciència ensenyar?
L'objectiu no és formar "petits científics".
L'objectiu és formar ciutadans i ciutadanes responsables, crítics, capaços d'analitzar i actuar posant en joc una forma de veure el món: la ciència.
Comporta:
- Aprendre a investigar el món que ens envolta.
- Aprendre a donar-hi sentit utilitzant les idees científiques.
La ciència és: una activitat humana caracteritzada per:
- Actuar en funció d’un objectiu: Interpretar el món per poder intervenir-hi.
- Emetre judicis sobre les actuacions: argumentant la correspondència entre els fets del model i els models.
- Crear representacions que expliquin els fets del món: Generar models que integren experiments, instruments, analogies, llenguatge...
Com es construeix el coneixement científic?
La comunitat científica quan construeix coneixement científic:
- PENSA: A través de representacions o models.
- FA: Aplica el mètode científic i busca dades, proves que validin les seves hipòtesis.
- COMUNICA: Explica, contrasta, argumenta.