Cézanne: Els Jugadors de Cartes, Estil Postimpressionista
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,95 KB
Els Jugadors de Cartes
1. Informació General
a) Títol: Els jugadors de cartes. b) Autor: Paul Cézanne (Aix-en-Provence, 1839 - 1906). c) Cronologia: 1893. d) Escola o país/Localització: Musée d’Orsay. e) Estil: Postimpressionista.
2. Temàtica
a) Atributs: Escena costumista o de gènere. b) Fonts literàries: No aplicable.
3. Descripció i Anàlisi Tècnica
a) Elements de suport: Tela. b) Elements tècnics: Oli sobre tela (tècnica pictòrica humida on l’artista dissol els colors en un oli i l’aplica sobre fusta o tela).
4. Elements Formals i Compositius
a) Forma: Oberta o pictòrica. b) Composició:
- Composició tancada o centrípeta (tots els elements convergeixen cap al centre del quadre).
- Composició unitària.
- Composició superficial.
c) Perspectiva: Geomètrica + aèria. d) Línia de l’horitzó: Mig. e) Asimetria: L’ampolla actua com un aparent eix de simetria, però no ho és. Les meitats resultants són desiguals: el personatge de l'esquerra surt sencer i el de la dreta tallat (falsa simetria). f) Geometria: Es fan servir figures geomètriques en algunes parts i en la conformació de les figures. g) Llum: El que queda més il·luminat són les cartes de l'home de l'esquerra. Es pot dir que la llum ve just del davant, com veiem en el reflex que fa en l'ampolla de vidre. h) Cromatisme: Hi ha predomini dels colors càlids (ataronjats, ocres, marrons). Els colors de la roba dels dos personatges contrasten al portar un els pantalons marrons i la jaqueta groga i l'altre els pantalons grocs i la jaqueta marró.
5. Antecedents i Influències Posteriors
L’autor està influït pels clàssics, com Poussin o Courbet. Les seves experimentacions amb la forma i el color el van fer mereixedor d’un gran nombre d’artistes de les primeres avantguardes. La seva manera de representar la realitat per mitjà de formes geomètriques el van portar a ser considerat un precursor del cubisme. També va influir en altres moviments com el Fauvisme i l’Expressionisme.
6. Relacions amb Obres Similars de l’Autor o de l’Escola
L’autor té altres obres com “Roques al bosc” (1893) o “La muntanya Sainte-Victorie (1890-1894).
7. Diferències amb Altres Solucions Coetànies
Comparació amb El crit: en “Els jugadors” Cézanne presenta l’enfrontament seré de dos personatges i en “El crit” també hi ha un enfrontament (l’home s’enfronta amb si mateix). També ho serien les 4 versions del mateix quadre.
8. Funció i Significat de l’Obra
En aquesta època els quadres es feien per vendre. No s'acostumaven a pintar per un encàrrec previ, sinó que l'autor pintava el que volia per després vendre-ho. Hi ha funció estètica i també experimental, en la reducció dels objectes a figures geomètriques. Es volia trobar un nou llenguatge artístic.
9. Context Històric i Artístic
El quadre va ser pintat a la segona meitat del s.XIX, a l’època de la industrialització, on hi van haver molts canvis (culturals, socials, polítics, econòmics...). Fins el 1870 Regnava Napoleó III, que va intentar crear un nou imperi, la qual cosa va provocar una guerra entre França i Prússia. Napoleó va fracassar i es va proclamar la tercera i definitiva República francesa l’any 1870. A nivell social, la religió cada vegada perdia més importància i el canvi de mentalitat de la societat sumat a la introducció de les noves tecnologies, els nous materials, la invenció de la fotografia, etc., influencia la creació d'un nou art que ja no buscarà el realisme sinó que donarà més importància al color.