La Catedral de Rouen de Monet: Anàlisi i Context Impressionista

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,94 KB

Dades Clau de l'Obra

Títol
La Catedral de Rouen
Autor
Claude Monet
Cronologia
1894
Estil
Impressionisme
Suport
Tela
Tècnica
Oli
Dimensions
107 x 73 cm
Localització
Museu d’Orsay, París

Context Històric de l'Impressionisme

  • L’impressionisme neix a França durant l'últim terç del segle XIX.
  • Coincideix amb la Segona Revolució Industrial i el període de la Tercera República Francesa.
  • És un moment de gran desenvolupament cultural i econòmic.
  • L’epicentre de la cultura és París, on es duu a terme una important remodelació urbanística i s'organitzen les exposicions universals.
  • Consolidació de la burgesia com a grup dominant i principal client de l’art.
  • Manet serà el precursor de l'impressionisme.

El Món Artístic i les Noves Influències

  • L'art es troba als salons, grans exposicions organitzades per acadèmies, on només s'exposaven les obres que superaven la selecció oficial.
  • Hi ha grans canvis culturals i científics que influiran sobre els artistes, donant lloc a l’aparició de nous corrents artístics.
  • Entre les innovacions tècniques que hi van influir, destaquen:
    • La fotografia, que capta la realitat amb una fidelitat perfecta, només li faltava el color.
    • La Teoria del Color de Chevreul: La gamma cromàtica deriva d’uns quants colors que es barregen òpticament a la retina.
  • Els pintors reprodueixen els colors tal com els veuen, sense que els importi gaire la tonalitat objectiva de les coses.
  • Els pintors volen captar l’instant fugaç, la impressió d’un moment donat.

Anàlisi Formal de la Sèrie de Rouen

Descripció General de la Sèrie

La sèrie de la Catedral de Rouen està composta per vint teles, i és potser una de les més belles i completes de totes les seves sèries.

L'interès per la captació dels efectes cromàtics que les diferents llums produeixen segons l'hora del dia, la llum, el temps atmosfèric i altres circumstàncies ambientals, el porta a realitzar aquesta sèrie de quadres, on es representa la façana de la Catedral de Rouen amb la llum de les diferents hores del dia.

  • Revela fragments de la façana, però no com si es tractés d'un monument arquitectònic.
  • Els detalls més aviat es dilueixen en una impressió cromàtica general, en una harmonia de llums i ombres conjuminades per delicades sensacions òptiques.
  • L'obra no revela l'objecte sinó que el converteix en quelcom misteriós, gairebé màgic, particularitat que intensifica l'aire medieval que es desprèn de la catedral.

Monet va afegir en el títol una clau per saber quan i com va pintar el monument. Alguns exemples són:

  • A ple sol sobre la façana: Harmonia en blau i or.
  • La Catedral de Rouen, el portal al sol de la tarda;
  • La Catedral de Rouen, el portal vist de front, harmonia marró;
  • La Catedral de Rouen en un dia gris;
  • La Catedral de Rouen durant el sol matinal, harmonia blanca.

Dibuix i Color en l'Impressionisme

  • Hi predomina el color.
  • El dibuix és pràcticament inexistent; les línies dels contorns es difuminen i gairebé desapareixen.
  • La pinzellada és curta i densa, aplicada mitjançant tocs.
  • Renuncia a la representació de les qualitats concretes d'un objecte i només té en compte el color intrínsec de l'objecte, considerant els colors com a fenòmens cromàtics abstractes i immaterials.
  • Hi destaca una àmplia gamma de colors, com el blanc, els càlids grocs i taronges, i alguns freds blau cel i violetes clars.
  • El clarobscur tradicional també desapareix, aplicant la teoria dels colors complementaris, on els blaus contrasten amb els vibrants grocs i ocres de les zones il·luminades pel sol.

La Representació de la Llum

  • Converteix la llum en color.
  • L'atmosfera vaporosa vibra.
  • La llum que arriba a l'edifici és retornada per la pedra de la construcció, creant un interessant joc de reflexos i irradiacions.

Composició de les Obres

  • Ens mostra la catedral com una mena de símbol d'una antiga ciutat.
  • S'engrandeix més en aparèixer al seu costat una petita casa, que d'alguna forma queda empetitida i també protegida pel monument.
  • A vegades sembla que l'ha volgut fer irreconeixible, deformada, embolicada en una espessa boira i, en ocasions, només mostrant-nos una part de l'edifici.

Models i Influències de Claude Monet

Les influències que rep Monet són de l'art japonès que en aquell moment es difonia per París, del qual ell només agafa els principis bàsics. També és influenciat per Delacroix i per artistes paisatgistes com Turner i Constable.

Entradas relacionadas: