Casos Pràctics de Responsabilitat del Transportista sota el Conveni CMR
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,05 KB
Retard en el Lliurament i Termini de Reclamació
En un transport internacional de 5.000 kg de mercaderia, regulat pel Conveni CMR, es produeix un retard que ocasiona uns perjudicis valorats en 2.404,05 euros, que són reclamats al transportista. El transport es va efectuar per 2.737,61 euros i la reclamació es va presentar als vuit mesos d'efectuat el transport, sense que prèviament s'hagués formulat cap reserva pel retard en el lliurament.
Pregunta: Quina quantitat estarà obligat a pagar el transportista?
Ja s’ha passat el termini de reclamació, per tant, ja no es pot fer res.
Indemnització per Pèrdua Total sense Declaració de Valor
Es transporta per carretera i sotmès al Conveni CMR un lot de material electrònic valorat en origen en 15.000 euros, amb un pes net de 100 quilograms que, un cop embalat, és de 140 quilograms. Durant el transport, el vehicle pateix un accident que inutilitza la mercaderia en la seva totalitat. No hi ha declaració de valor.
Pregunta: Quina és la quantitat màxima de la qual serà responsable el transportista?
140 kg x 10,33€/kg = 1.446,20€
Pèrdua de Mercaderia en Vehicles Oberts: Exoneració de Responsabilitat?
En un transport internacional de mercaderies per carretera, sotmès al Conveni CMR, es pacta l'ocupació de vehicles oberts i no proveïts de tendal, i així es fa constar en la carta de port. A l'arribada a la destinació es comprova que falten 16 embalums dels 32 que componien l'enviament. El consignatari reclama al transportista la falta i el transportista al·lega que, segons el que preveu el text del CMR, és causa d'exoneració de responsabilitat l'ocupació de vehicles oberts i no proveïts de tendal quan ha estat expressament pactat i esmentat en la carta de port, com passa en aquest cas.
Pregunta: És vàlida l'al·legació del transportista per eximir de responsabilitat?
No és vàlida, perquè perdre 16"bulto" no pot ser per força major, sinó per robatori o pèrdua. Per tant, el transportista és responsable.
Pèrdua de Mercaderia amb Declaració de Valor en Carta de Port
En una expedició de transport internacional de mercaderies per carretera, realitzada a l'empara del Conveni CMR, es perden 3.900 quilograms de la mercaderia transportada. El valor al lloc de càrrega de la mercaderia perduda era de 30.050,61 euros, i en el lloc de destinació era de 35.000 euros. A la carta de port figura una declaració de valor de 30.000 €.
Pregunta: Quina quantitat haurà d'abonar el transportista en concepte d'indemnització?
La declaració de valor de 30.000 € sempre haurà de pagar la declaració de valor, independentment d'aquest valor.
Lliurament amb Retard i Límits de Responsabilitat
En un transport internacional de mercaderies per carretera, sotmès a les regles del Conveni CMR, figura la recollida de 1.000 kg de mercaderia pel transportista el 22 d'octubre a Pontevedra, per lliurar el 2 de novembre següent a Venècia. El transport es va concertar en un preu total de 2.723 euros, a ports pagats. El transportista lliura la mercaderia amb retard el dia 4 de novembre, d'on deriven per al consignatari uns perjudicis equivalents a 8,33 drets especials de gir per kg, que reclama.
Pregunta: Quin és el límit de responsabilitat del transportista pel retard?
Només haurà de pagar els ports, ja que la mercaderia arriba amb retard, però sí que arribarà; és a dir, només haurà de pagar els 2.723 €.