Casos Pràctics d'Integració Social: Autonomia i Suport

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,36 KB

Cas Pràctic 1: Jofre (26 anys, DI Lleu)

Introducció i Justificació

  • Vol independitzar-se, però la família no ho veu clar.
  • Participa en una entitat de lleure i orientació laboral.

Valoració Inicial

  • Té habilitats bàsiques, però poca experiència.
  • La família sobreprotectora és la principal barrera.
  • Eines: observació, entrevista familiar, Pla Personalitzat d'Autonomia (PPA).

Objectius

  • General: Afavorir l'autonomia personal i social.
  • Específics:
    • Gestionar compres i pressupost.
    • Aprendre cuina i neteja.
    • Millorar la presa de decisions.

Activitats

  • Tallers de gestió domèstica.
  • Simulació de decisions (role-playing).
  • Entrenament en transport públic.
  • Durada: 6 mesos, 2 sessions per setmana.

Metodologia

  • Pràctica vivencial i reforç positiu.
  • Ús de materials visuals (quadres, pictogrames).
  • Suport tècnic adaptat a l'evolució.

Avaluació

  • Instruments: observació, registres i autoinforme.
  • Indicadors: grau d'autonomia, presa de decisions i satisfacció.
  • Avaluació mensual.

Seguiment i Conclusions

  • Seguiment quinzenal.
  • Reajustar el pla segons l'evolució.
  • Promoure un entorn que afavoreixi el seu creixement.

Cas Pràctic 2: Ester (DI Severa i Trastorns del Llenguatge)

Introducció i Justificació

  • Viu amb una família molt protectora; no ha estat en contextos inclusius.
  • Assisteix recentment a un centre de dia.

Valoració Inicial

  • Molta dependència, poca iniciativa.
  • La família desconeix com fomentar l'autonomia.
  • Eines: observació domiciliària, entrevista familiar.
  • Obstacles: entorn tancat, manca d'estimulació externa.

Objectius

  • General: Millorar la participació en rutines domèstiques.
  • Específics:
    • Participar en el parament i recollida de la taula.
    • Realitzar higiene bàsica (mans).
    • Utilitzar pictogrames per seguir ordres simples.

Activitats

  • Rutines visuals i estructurades (hàbits a casa).
  • Ús de pictogrames i seqüències visuals.
  • Joc simbòlic adaptat.
  • Temporalització: 4 mesos, 3 sessions per setmana.

Metodologia

  • Reforç positiu i modelatge.
  • Comunicació Augmentativa i Alternativa (CAA).
  • Materials sensorials adaptats.
  • Coordinació estreta amb la família.

Avaluació

  • Instruments: fitxes de seguiment, registre de conducta.
  • Indicadors: participació, comprensió, iniciativa.
  • Revisions mensuals.

Seguiment i Conclusions

  • Seguiment setmanal.
  • Adaptació progressiva segons la resposta.
  • Objectiu: augmentar la qualitat de vida mitjançant la participació activa.

Cas Pràctic 3: Pere (38 anys, Discapacitat Física Adquirida)

Introducció i Justificació

  • Lesió medul·lar per accident, que requereix l'ús de cadira de rodes.
  • Cognitivament bé, emocionalment estable, però amb insomni.
  • Vol recuperar l'autonomia i una vida activa.
  • Teoria base: empoderament, model biopsicosocial, promoció de l'autonomia i participació comunitària.

Valoració Inicial

  • Viu amb el pare, amb suports puntuals.
  • Les barreres arquitectòniques i socials limiten la seva autonomia.
  • Eines: valoració funcional, entrevistes, escales d'autonomia.
  • Obstacles: entorn poc adaptat, insomni, reducció de l'activitat.

Objectius

  • General: Recuperar l'autonomia i la participació comunitària.
  • Específics:
    • Adaptar l'habitatge.
    • Establir rutines saludables (son, activitat física).
    • Participar en activitats d'oci inclusives.

Activitats

  • Assessorament per adaptar l'habitatge (amb tècnics especialitzats).
  • Rutines per regular el son i l'activació física.
  • Accés i suport a activitats esportives adaptades.
  • Temporalització: 3 mesos, amb seguiment setmanal.

Metodologia

  • Equip interdisciplinari (integrador/a social, terapeuta ocupacional, fisioterapeuta).
  • Promoció de l'autoeficàcia i ús d'ajudes tècniques (cadira de rodes, domòtica).
  • Intervenció centrada en les capacitats i interessos.

Avaluació

  • Instruments: escales d'autonomia, qüestionaris de qualitat de vida.
  • Indicadors: participació, hàbits saludables, adaptacions implementades.
  • Avaluació quinzenal.

Seguiment i Conclusions

  • Seguiment quinzenal, amb ajustaments segons l'evolució.
  • Importància d'un enfocament integral (físic, social i emocional).
  • Objectiu: promoure una vida activa, funcional i satisfactòria.

Entradas relacionadas: