Casa del Poeta Tràgic i Retrat Eqüestre de Marc Aureli: Anàlisi

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,15 KB

Preguntes sobre la Casa del Poeta Tràgic

  1. Quin esdeveniment tràgic va destruir Pompeia l'any 79 dC?

    L'erupció d'un volcà.

  2. Quins tipus d'habitatges hi havia a l'antiga Roma?

    Insulae, Villae, Domus.

  3. Què eren les tabernae i el peristylum?

    Tabernae: Habitació d'una casa que el propietari llogava per posar una botiga.

    Peristylum: Jardí envoltat d'un pòrtic sostingut per columnes.

  4. On es trobava la inscripció Cave canem i què significa?

    A l'entrada d'una casa romana. Significa 'Compte amb el gos'.

  5. Per què aquesta domus rep el nom de Casa del Poeta Tràgic?

    Es deu a un mosaic que representa un preparador decorant una escena d'una obra de teatre.

  6. Què representa la pintura del pòrtic del peristil? Enumera els estils pictòrics romans.

    El sacrifici d'Ifigènia amb escenes mitològiques.

    Estils: Incrustació, Arquitectònic, Ornamental, Il·lusionista.

  7. Esmenta el tema, la tècnica de la pintura, el tipus de mosaic, la funció i la ubicació dins la casa.

    El mític sacrifici d'Ifigènia, episodi de la guerra de Troia. Pintura al fresc o pintura al peristil, tècnica opus tessellatum.

  8. Quin escriptor grec es va inspirar en el mite d'Ifigènia?

    Eurípides explica aquesta història en les seves dues tragèdies: Ifigènia a Àulida i Ifigènia a Tàurida.

  9. Quina influència posterior suposen aquest tipus de domus romanes?

    La civilització grega.

Fitxa Tècnica del Retrat Eqüestre de Marc Aureli

  1. Títol:

    Retrat eqüestre de l'emperador romà Marc Aureli August

  2. Autor:

    Desconegut

  3. Cronologia:

    Segle II dC

  4. Material:

    Bronze daurat

  5. Tècnica:

    Fosa a la cera perduda

  6. Estil:

    Romà alt imperial

  7. Tema:

    Retrat

  8. Localització actual:

    Museus Capitolins, Roma

Context Històric i Cultural

Durant el Període Imperial, les terres conquerides es van dividir en províncies amb una sòlida estructura social, jurídica, política i comercial. L'art va ser un instrument bàsic de demostració de poder, i es van construir edificis públics i privats a totes les ciutats romanitzades. Es van establir tipologies de representació imperial. L'emperador Marc Aureli, de la dinastia Antonina, era un home d'ideals humanitaris i molt conscient dels beneficis d'una convivència pacífica i enriquidora. Se li atribueix un text, les Meditacions, un conjunt de reflexions i consells.

Anàlisi Formal

És una escultura exempta realitzada en bronze daurat, fabricada a partir de diversos motlles soldats i completada amb detalls fets a base d'incisions o batuts. És una obra pensada per ser vista des de múltiples punts de vista (multifacial). Cal destacar els abundants rinxols de la barba i el cabell, que contrasten amb les suaus faccions del rostre, que presenta un gran realisme. No vesteix armadura, porta una túnica curta i mantell de general, el paludamentum.

Realisme. Auge del retrat.

Models Plàstics

Antecedents: Escultura etrusca i grega.

Influències posteriors: El Renaixement.

Estil

Romà Imperial. Noves tipologies: amfiteatres, termes, arcs de triomf, ponts, aqüeductes.

Arc de mig punt, volta de canó, volta d'aresta, columna de Marc Aureli.

Anàlisi Conceptual

Es tracta de la figura eqüestre (muntada a cavall) de l'emperador romà Marc Aureli, que posa de manifest tota la seva grandesa i poder. Ha estat interpretat com una manifestació de clemència. L'emperador es manifesta d'aquesta manera com un general invencible. Però el fet d'anar vestit de civil i desarmat humanitza el personatge, més enllà de l'exaltació del poder de l'emperador.

Funció: Propagandística i commemorativa.

Entradas relacionadas: