Casa del Poeta Tràgic de Pompeia: Anàlisi d'una Domus Romana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,32 KB
Casa del Poeta Tràgic de Pompeia
- Autor: Desconegut
- Cronologia: Segle I a.C.
- Estil: Romà pompeià
- Tipologia: Domus, mosaic (opus tessellatum) i pintura al fresc d’estil il·lusionista o quart estil
- Materials: Pedra
- Tècnica: Pintura al fresc, mosaic (opus tessellatum)
- Localització: Pompeia (Itàlia)
Anàlisi Formal
Domus
La Casa del Poeta Tràgic tenia dos pisos, però només es conserva part de la planta baixa. A banda i banda de l'entrada s'obrien dos grans espais comunicats amb l'exterior, les tabernae, que el propietari, un comerciant, utilitzava com a botigues per vendre les seves mercaderies.
L'accés a l'interior es feia a través d'un passadís estret que conduïa a l'atrium, un dels espais articuladors de l'estructura de l'habitatge. En aquest espai destacava l'obertura en el sostre anomenada compluvium, que es corresponia a terra amb una pila rectangular anomenada impluvium, encarregada de recollir l'aigua de la pluja. Al voltant de l'atri s'obrien diverses habitacions per a convidats o familiars.
L'altre espai central de l'edifici és el peristilum, al voltant del qual es disposaven les estances privades de la casa: a l'esquerra, les habitacions de la família i una entrada secundària; a la dreta, la cuina i un gran menjador. Envoltat de columnes, hi ha una petita piscina, a l'extrem esquerre de la qual es troba el lararium, on es veneraven els déus de la casa.
L'atri i el peristil es comunicaven a través d'un passadís i de la sala més gran de la casa, el tablinum, on l'amo rebia els seus clients. És important destacar l'absència de finestres a les habitacions, fet que alguns relacionen amb el concepte d'intimitat familiar dels romans i altres amb la protecció de béns. També cal remarcar l'escassa presència de mobles, fet que explica la rica decoració pictòrica i musivària. Les dependències del servei se situaven on quedaven espais lliures, com la cuina, el bany i les latrines.
Pintura
Aquesta pintura utilitza una gamma cromàtica reduïda. Al centre, Ifigènia és sostinguda per Ulisses i Diomedes per ser portada al sacrifici, mentre l'endeví Calcant mira l'escena a la dreta. A l'esquerra, Agamèmnon es cobreix el cap en senyal de duel i desesperació, ja que no vol veure la immolació de la seva filla.
En un segon pla, darrere d'Agamèmnon, apareix la deessa Artemisa com una xoana (escultura de fusta de l'època arcaica) sobre una columna. A la dreta, es representa Artemisa com la Diana caçadora romana, portant arc i fletxes. A l'esquerra, porta una cérvola que substitueix Ifigènia a l'altar del sacrifici.
Mosaic
En aquesta casa destaquen dos mosaics realitzats amb la tècnica de l'opus tessellatum (tècnica en la qual les teseles són sempre de la mateixa mida i estan disposades de forma horitzontal i vertical, creant un disseny en forma de reixa). El primer, situat al tablinum, és el que dóna nom a la casa. El segon mostra un gos lligat amb una cadena i estava situat al passadís de l'entrada, com en la majoria de les cases pompeianes.