El Cartell en Cultura Audiovisual: Història, Anàlisi i Tipologies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Cultura Audiovisual: El Cartell i la Imatge

El Cartell com a Tècnica de Difusió

El cartell és un full, escrit a mà o imprès, representat gràficament en una làmina de paper, cartó o en un altre material, que serveix per informar sobre alguna cosa.

Amb el cartell s'arriba fàcilment i ràpidament al públic, establint una comunicació visual efectiva. S'utilitza en àmbits polítics (eleccions i propaganda) i en àmbits de la publicitat (esdeveniments, espectacles, marxandatge i campanyes publicitàries).

Història del Cartell

Originalment, la litografia va ser inventada el 1798 per Aloys Senefelder. Aquesta tècnica era, al principi, massa lenta i costosa per a la producció de cartells. La majoria dels cartells es produïen en blocs de fusta o gravats de metall amb poc color o disseny.

El procés litogràfic de tres colors de Jules Chéret va obrir una via que va permetre als artistes assolir cada color de l'arc de Sant Martí amb tan sols tres pedres (vermelles, grogues i blaves) impreses en un registre acurat. Encara que el procés era difícil, el resultat oferia una notable intensitat de color i textura. Aquesta capacitat de combinar paraula i imatge en un format tan atractiu i econòmic, finalment va fer del cartell litogràfic una innovació viable i popular.

Anàlisi Comparativa de Fotografies Publicitàries

A continuació, s'analitzen i comparen dues fotografies publicitàries tenint en compte els seus valors formals, estètics i de significat:

  • Valors Formals

    Les dues imatges pertanyen al camp de la publicitat i, per tant, obeeixen a les regles bàsiques de la construcció del missatge publicitari. Els protagonistes són els envasos de dues begudes, mostrades de manera radicalment diferent, tot i que el disseny formal dels anuncis respon a trets similars: preponderància de la imatge, verticalitat i gairebé absència de text (al marge del propi nom de la marca). En la imatge A, la marca està centrada, mentre que en la imatge B, està situada a la capçalera de la fotografia.

  • Valors Estètics

    La imatge A recorre a un disseny gràfic que utilitza la textura de l'aigua per recrear la silueta d'un biberó. Al voltant de la silueta, l'autor ha inclòs diverses bombolles d'aigua per reforçar la idea que el propi biberó és només una bombolla d'aigua, sense cap artifici ni afegit, excepte la pròpia etiqueta de la marca. L'objecte i el fons que l'emmarquen estan dominats per una gamma cromàtica freda que va del blanc al blau cel, fins al blau marí de la marca anunciant. Els colors imiten la gamma cromàtica de l'aigua en una font.

    La imatge B recorre al fotomuntatge d'objectes reals, presentant una mena de bodegó on l'ampolla del producte anunciat se situa en primer pla i centrada al marge de lectura dret. Cromàticament, destaca l'ús exclusiu de la gamma de grisos en tots els objectes, que són més foscos i queden en un segon pla de semipenombra, amb l'excepció del líquid de color taronja que conté l'ampolla, el qual destaca per sobre de tot, lleugerament reflectit en la bola de billar.

  • Significat

    Respecte a la imatge A, estem davant d'una imatge icònica que vol transmetre a l'inconscient de l'espectador les sensacions de puresa, frescor i salubritat que tradicionalment s'associen a l'aigua de brollador i que són les més aptes per als nadons.

    La imatge B vol suggerir un entorn de virilitat associat al consum de la beguda anunciada. Busca un públic masculí que s'identifiqui amb l'ambient nocturn i una activitat lúdica com el joc del billar. És un moment i una opció d'oci que es lliguen amb el consum d'alcohol, en aquest cas el whisky.

Tipologies d'Imatge: Abstracta, Icònica i Figurativa

A continuació, es defineixen els termes clau en la classificació d'imatges:

  • Imatge Abstracta

    L'autor les crea a través de la seva imaginació. Representen conceptes, idees, pensaments i sentiments sense cap relació directa amb la vida real.

  • Imatge Icònica

    Representa simbòlicament la realitat i comparteix alguna qualitat amb el seu referent.

  • Imatge Figurativa Realista

    Representa detalladament la part externa dels objectes, les persones o els llocs, imitant-ne les característiques, proporcions, textures i colors.

Entradas relacionadas: