Carburadors: Tipus, Funcionament i Manteniment
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,81 KB
L'Efecte Venturi
Si en un conducte la secció disminueix, el fluid que hi circula augmenta la velocitat, ja que el cabal es manté constant. En augmentar la velocitat a la part estreta de la canonada, la pressió disminueix. La relació volumètrica entre gasolina i aire és d'aproximadament 1:10.000.
Carburador de Gravetat
Utilitzat en segadores i motocultors. Components:
- Dipòsit del carburador (1)
- Papallona d'estàrter (2)
- Papallona d'acceleració (3)
- Sortidor (4)
Components del Dipòsit (1)
- Passador: Permet l'articulació de la boia i l'agulla de regulació de l'entrada de benzina. Pot perdre's fàcilment.
- Agulla d'entrada: Regula l'entrada de benzina. Si hi ha partícules, pot no tancar correctament i inundar el sistema. Porta una molla que la manté en posició i evita que es desenganxi de la boia.
- Flotador: Quan el dipòsit és ple, acciona l'agulla d'entrada, que tanca l'entrada de benzina.
- Junta toroïdal: Assegura l'estanquitat del sistema. Si el dipòsit fa massa pressió, pot trencar-se. La brutícia pot fer que no ajusti correctament, comportant pèrdues de combustible.
- Cubeta: Protegeix el conjunt de peces. Recull les impureses (aigua, llot, rovell). Fa de recipient de la benzina.
- Cargol de drenatge: S'utilitza per buidar el dipòsit de benzina sense haver de desmuntar el sistema.
- Cargol de subjecció: Manté el sistema subjecte. Una pressió excessiva provoca el mal funcionament de la junta toroïdal i pèrdues de combustible.
Papallona d'Estàrter (2)
Facilita la posada en marxa en fred. En estar en posició tancada, limita l'entrada d'aire i provoca una major aspiració de benzina; la mescla és més rica en benzina i afavoreix l'arrencada en fred. Si s'utilitza amb el motor calent, provoca ofegament per excés de benzina.
Papallona d'Acceleració (3)
Regula l'entrada de la barreja aire/benzina al cilindre per l'acció de l'accelerador. En posició tancada, deixa passar suficient barreja per mantenir el motor a baixes revolucions, "ralentí". Cal mantenir la papallona en bones condicions; si queda permanentment oberta per mal funcionament, podria fer malbé el motor o provocar un accident.
Sortidor (4)
El sortidor és l'element que posa en contacte la benzina amb l'aire. Abans de sortir, la benzina és regulada pel "calibre", que limita el pas màxim de combustible. És una peça molt sensible a les brosses o impureses de la benzina.
Carburador de Membrana
Utilitzat en motoserres i desbrossadores. Funciona en qualsevol orientació, no depèn de la força de la gravetat, ni per xuclar gasolina ni per fer-la arribar al sortidor. Ho fa mitjançant una bomba de combustible que porta incorporada. Disposa d'un sistema per purgar l'aire del circuit, i que els conductes quedin "encebats". Cal regular-lo mitjançant els cargols d'alta (H) i de baixa (L).
Parts del Carburador de Membrana
- Bomba de combustible: És l'encarregada de fer arribar gasolina al carburador. Funciona a partir dels moviments d'una membrana que és accionada per la força d'aspiració i empenta que genera la rotació del cigonyal i els moviments del pistó.
- Regulació del carburador: Per regular el carburador, disposem de dos cargols que regulen l'entrada de combustible:
- Regulador d'alta: Regula l'entrada màxima de carburant quan exigim les màximes prestacions.
- Regulador de baixa: Permet mantenir el ralentí estable i accelerar de forma progressiva.
Funcionament del Carburador de Membrana
Arrencada en Fred
En arrencar, la papallona de l'accelerador (b) està en posició de ralentí, i en accionar l'estàrter, la papallona d'entrada (a) es tanca, creant una situació de buit dins la tovera del carburador, fent que tots els sortidors deixin anar gasolina i provocant l'entrada al motor d'una barreja d'aire i gasolina molt rica. Cal tenir en compte que un motor fred no vaporitza de forma tan eficient com un motor a la seva temperatura de funcionament. Per vaporitzar un líquid, es necessita temperatura.
Motor a Ralentí
Amb el motor funcionant a ralentí, la papallona d'estàrter (a) està oberta, deixant entrar aire, i la papallona d'accelerador (b) està gairebé tancada, creant una depressió al seu darrere. Aquesta pressió en la tovera del carburador fa que la vàlvula antiretorn del sortidor d'alta (d) es tanqui, i l'aire es veu forçat a passar per la cavitat del ralentí (c), fent la barreja d'aire i gasolina que accedeix al motor pel sortidor de ralentí.
Motor Iniciant l'Acceleració o a Mitja Potència
La papallona d'estàrter (a) continua oberta, i s'inicia l'obertura de la papallona de l'accelerador (b). En baixar la pressió en el costat motor de l'accelerador, els sortidors de ralentí (d) deixen anar més combustible. Augmenta el flux d'aire dins la tovera i redueix la pressió sobre la vàlvula d'alta (e), que comença a deixar anar combustible.
Motor amb l'Accelerador Completament Obert
La papallona d'estàrter (a) continua oberta, i la papallona de l'accelerador (b) està completament oberta. L'efecte Venturi actua completament sobre el sortidor d'alta, i la vàlvula antiretorn (e) està oberta, deixant anar la totalitat del combustible. Els sortidors de ralentí deixen anar molt poca quantitat de combustible.