Caravaggioren San Mateoren Bokazioa eta Da Vinciren Haitzetako Ama Birjina: Analisi Konparatiboa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en vasco con un tamaño de 7,02 KB

San Mateoren Bokazioa: Caravaggioren Maisulana

Identifikazioa

  • Egilea: Caravaggio (1571-1610)
  • Urtea: 1600
  • Kokapena: Contarelli kapera, San Luis Frantsesen eliza, Erroma
  • Estiloa: Barroko italiarra, XVII. mendea
  • Enkargua: Mateo Contarelli merkatari frantsesa
  • Gaia: San Mateoren bokazioa

Testuinguru Historikoa

  • Berpizkundearen eta Neoklasizismoaren arteko garaia (1600-1750)
  • Arteen loraldia: Musikan (Bach, Vivaldi), Literaturan (Shakespeare, Quevedo), Filosofian (Descartes)
  • Katolikoen eta protestanteen arteko lehia (gatazka erlijiosoak): Protestanteak (Lutero, Kalbino); Katolikoak (Jesusitak eta Kontraerreforma, Trentoko Kontzilioa, 1563)
  • Lehia erlijiosoa gatazka politiko bihurtu zen (gerra)
  • Caravaggioren joera naturalista: koadroetako figurak kaleko jendea dira, Kontraerreformarekin bat eginez
  • Joera tenebrista: argi bortitza eta selektiboa erabili, gauza batzuei garrantzia emanez

Teknika eta Generoa

  • Formatu handia
  • Olio-pintura mihise gainean
  • Gai erlijiosoa

Ikonografia

  • San Mateoren bokazioa
  • Mateo, Jesusen apostolua, zerga biltzailea zen
  • Taberna batean, mahai inguruan bost pertsonaia ageri dira, Jesus eta Pedrorekin batera, Mateoren bila
  • Bisitaren ezustekoaren erreakzioak islatzen dira
  • Pertsonaien erreakzio unea harrapatzen du

Konposizioa

  • Landua eta atektonikoa
  • Lerro diagonal indartsua (argi fokua + Jesusen besoak): ikuslea pertsonaietara bideratzen du

Pertsonaien Trataera

  • Errealista eta naturalista
  • Pasarte erlijiosoko figurak pertsona arruntak dira
  • Kristauak berehala errekonozitzen dira
  • Jantziak: XVII. mendeko arropa estiloa mahaikoek, eta janzkera biblikoa Jesusek eta Pedrok, hurbiltasuna areagotzeko
  • Ezusteko bisitak izandako erreakzioak islatu: keinu eta begiraden garrantzia
  • Jesusi begira: Mateo (harridura + atzeraka bota + bere burua seinalatu), eserita dagoena eta tabernan dagoen mutil gaztea
  • Jesusi ez begira: ezkerrean eserita dagoena (dirua kontatzen) eta erdi altxatua dagoen agurea

Mugimendua

  • Mugimendua izoztua (tentsio bortitzik ez)
  • Pertsonaien keinuek mugimendua ematen diote obrari
  • Jesusen besoa: Kapera Sixtinako Adanen Sorrerako Adanen besoaren antza du

Koloreak

  • Koloreen nagusitasuna
  • Fondo neutro eta ilunean kokatua
  • Paleta aberatsez margotua (tonu beroak)

Argia

  • Lehen mailako protagonista
  • Joera tenebristaren erakusgarri:
  • Forma argiaren menpe dago
  • Bi argi foku: eskuinekoa, diagonalki; goialdekoa
  • Kontraste handiko koadroa, argi-ilunak bortitzak dira
  • Izaera dramatikoa eta misteriotsua

Balorazioa

  • Caravaggio margolari italiar garrantzitsuenetakoa izan zen
  • Barrokoaren espresibitatea eta teatralitatea maisuki islatu zituen
  • Markoa marmolezkoa da
  • Berritzailea izan zen, eta artistek eta herriak berehala miretsi zuten

Haitzetako Ama Birjina: Leonardo da Vinciren Pizkundeko Ikonoa

Identifikazioa

  • Egilea: Leonardo da Vinci
  • Urtea: 1483-1486 (Louvreko bertsioa)
  • Enkargua: Milango Sortzez Garbiaren senidetasuna
  • Beste bertsio bat: Londresen
  • Estiloa: Quattrocento eta Cinquecentoaren arteko trantsizioa

Testuinguru Historikoa

  • Aro Modernoaren hasiera, Humanismoaren agerpena, Aro Klasikoko printzipioen berreskurapena
  • Erlijioak Erdi Aroko monopolioa galdu zuen, giza baloreei tokia utziz
  • Inprimategiaren asmakuntzak idazle klasikoen lanak berreskuratzen lagundu zuen
  • Artea Aro Klasikoan oinarritu zen
  • Italiak indar ekonomiko handia zuen, eta hiri italiarretan bizitza ekonomikoa eta kulturala pil-pilean zegoen
  • Berpizkundeko artea Italian garatu zen
  • Artisten indibidualismoa areagotu zen
  • Periodizazioa: Quattrocento (XV. mendea), Cinquecento (XVI. mendea)
  • XVII. mendean erreferentzia politiko eta ekonomikoa Florentziatik Erromara aldatu zen
  • Proiektu eta lan handiak Julio II.a eta Leon X.aren garaian
  • Manierismoa (1530-1600)

Leonardo da Vinci

  • Verrocchioren ikaslea
  • 1482an Milanera joan zen; 1500ean Florentziara itzuli zen; gero berriro Milanera; 1513an Erromara
  • Asmatzailea, zientzialaria, arkitektoa, musikaria, matematikaria eta margolaria izan zen

Ikonografia

  • Gai erlijiosoa
  • Ama Birjina, San Joan haurtxoa, Jesus haurtxoa eta aingerua (Uriel) ageri dira
  • Eszena goxoa eta familiarra, paisaia basati batean kokatua
  • Komunikazio nabaria begirada eta eskuetan

Teknika

  • Olio-pintura ohol gainean

Konposizioa

  • Landua eta garbia
  • Cinquecentoa garbiagoa da Quattrocento baino
  • Piramidala
  • Zentratua eta ordenatua
  • Pertsonaien jarrerek Jesus haurtxora bideratzen dute ikuslea
  • Lerro bertikala (Ama Birjina)
  • Asimetrikoa

Komunikazioa eta Pertsonaien Trataera

  • Eskuak eta begiradak funtsezkoak dira komunikazioan
  • Erritmo lasaia sortzen dute
  • Erritmoak Jesusenganantz bideratzen dira
  • Pertsonaien jarrerak eta ezaugarriak:
  • Ama Birjina erdian eserita dago, arropa dotoreekin
  • Behera begira dago; eskuineko eskuarekin San Joan babesten du; ezkerrekoa Jesusi zuzentzen dio
  • San Joan eta Jesus biluzik daude, eta elkarri begira daude
  • San Joan makurtuta eta gurtzen ari da; Jesus eserita dago bedeinkatzen
  • Aingerua arropa dotoreekin jantzita dago
  • Eskuineko eskuarekin San Joan seinalatzen du; begirada ikusleari zuzentzen dio, partaide eginez
  • Pertsonaien errealismoa idealizatua da

Sakontasuna

  • Sakontasun ona
  • Figuren disposizioak, fondoak eta argiak sakontasuna sortzen laguntzen dute
  • Aire-perspektiba erabili zuen: urrundu ahala, detaile gutxiagorekin margotu zituen elementuak
  • Sfumatoa: ingerada lausotuak eta atmosferan geruza moduko bat sortzen du

Argia eta Kolorea

  • Itzalari garrantzia eman zion (XVI. mendean ohikoa)
  • Bi argi iturri:
  • Goitik bideratua, harkaitzean zehar
  • Koadroan bertan sortzen dena, pertsonaiak argituz
  • Koloreak: beroak eta tonu ilunak

Balorazioa

  • Da Vinciren hasierako obra da, baina gailurra ere bada
  • Oso obra ezagunak: Gioconda eta Azken Afaria
  • Artista polifazetikoa izan zen, eta ekarpen garrantzitsuak egin zizkion pinturari, sfumato teknika kasu
  • Oreka klasikoa eta eszena goxoa islatu zituen
  • Paisaia erasokorra da, Jesusi gertatuko zaiona aurreratuz

Entradas relacionadas: