Característiques i Formes Musicals del Classicisme i el Barroc
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,59 KB
El Classicisme Musical (S. XVIII - XIX)
Context Històric i Social
- El Classicisme comprèn la segona meitat del s. XVIII i l'inici del segle XIX.
- La societat *continua* estant fortament dividida en classes.
- Aquest ordre social es veurà alterat per l'esclat de la **Revolució Francesa** (1789).
- La burgesia també organitzava les seves manifestacions.
- La cultura d'aquesta època és *més racionalista* que la del Barroc. A França apareix el moviment filosòfic i cultural anomenat **Il·lustració**.
- El terme Classicisme prové de la tendència dels artistes de l'època a revalorar i imitar els cànons estètics de la **Roma i la Grècia clàssiques**.
Elements Musicals del Classicisme
Melodia
Estructura clara. Les línies melòdiques són elegants, amb poca ornamentació.<dt><h4>Ritme</h4></dt>
<dd>Ritme regular i amb poques complicacions. Motius rítmics curts i definits.</dd>
<dt><h4>Textura</h4></dt>
<dd>El **Baix Alberti** és un acompanyament pianístic molt típic.</dd>
<dt><h4>Harmonia</h4></dt>
<dd>Continua estant basada en la tonalitat.</dd>
Formes i Gèneres Instrumentals
Simfonia
Peça orquestral sense solistes dividida en moviments, el primer dels quals acostuma a seguir la forma sonata.<dt><h4>Doble o Triple Concert</h4></dt>
<dd>Els instruments solistes són dos o tres.</dd>
<dt><h4>Trio amb Piano</h4></dt>
<dd>Formació de cambra composta de violí, violoncel i piano.</dd>
<dt><h4>Sonata</h4></dt>
<dd>És una obra per a piano sol en diversos moviments, un o més dels quals segueixen la forma sonata.</dd>
Obres Vocals i Religioses
Missa de Rèquiem
(Missa de difunts). Mozart va morir sense acabar-la. Més tard, la seva vídua s'encarregarà d'acabar-la.<dt><h4>Obres Religioses de Mozart</h4></dt>
<dd>18 misses (Gran Missa en Do menor, Missa de Rèquiem).</dd>
<dt><h4>Obres Religioses de Haydn</h4></dt>
<dd>14 misses, però les seves obres més importants són els 2 oratoris que va compondre: *La Creació* i *Les Estacions*.</dd>
El Barroc Musical
Context Científic i Social
- Descartes posa els fonaments del mètode científic, que dona més importància a l'experimentació que als coneixements.
- Galileu, Kepler i Newton aconsegueixen donar una explicació matemàtica de les lleis naturals.
- Època en què prosperen les **monarquies absolutes**.
- En la religió, el Barroc segueix presidit per la ideologia de la **Contrareforma**.
Terminologia Musical Barroca
Cromatisme
Utilització de notes que no pertanyen a la tonalitat.<dt><h4>Virtuosisme</h4></dt>
<dd>Domini complet de les possibilitats d'un instrument o de la veu.</dd>
<dt><h4>Melodia Acompanyada</h4></dt>
<dd>Una sola línia melòdica amb un acompanyament.</dd>
<dt><h4>Baix Continu</h4></dt>
<dd>És un sistema d'acompanyament característic de la música barroca, que consisteix en una línia de baix sobre la qual s'interpreten uns acords improvisats.</dd>
<dt><h4>Castrats</h4></dt>
<dd>Eren uns cantants als quals, quan eren petits i abans de fer el canvi de veu, els extirpaven els testicles per tal d'aturar el creixement de la laringe. El castrat mantenia la veu infantil durant tota la seva vida, però amb una capacitat pulmonar i una potència d'adult.</dd>
Gèneres Vocals i Dramàtics
Camerata
Grups de músics, artistes i intel·lectuals que treballen sota la protecció d'un noble.<dt><h4>Òpera</h4></dt>
<dd>Es representa i és de temàtica profana.</dd>
<dt><h4>Oratori</h4></dt>
<dd>No es representa i és de temàtica religiosa.</dd>
<dt><h4>Cantata</h4></dt>
<dd>Similar a l'oratori quant a estructura, però habitualment no explica cap història i és de durada menor.</dd>
<dt><h4>Passió</h4></dt>
<dd>Narra la passió i mort de Jesucrist, va ser molt utilitzat durant el Barroc.</dd>
Elements de l'Òpera i l'Oratori
Obertura
Peça instrumental que l'orquestra interpreta al principi, com a introducció.<dt><h4>Recitatiu</h4></dt>
<dd>Aquest procediment vocal és l'aplicació pràctica del recitar cantant.</dd>
<dt><h4>Ària</h4></dt>
<dd>Fragment interpretat per un solista vocal amb acompanyament instrumental.</dd>
<dt><h4>Duo, Trio, etc.</h4></dt>
<dd>Fragments vocals amb les mateixes característiques que les àries, però interpretats per dos, tres o més cantants solistes a la vegada.</dd>
<dt><h4>Cor</h4></dt>
<dd>Fragment de música coral que s'utilitza especialment per representar multituds.</dd>
<dt><h4>Dances</h4></dt>
<dd>Fragments instrumentals destinats a ser ballats en algun moment de la representació.</dd>