Característiques i Estratègies de l'Avaluació en Projectes Socials
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,48 KB
Característiques Intrínseques del Procés Avaluador
·Objectivitat: S'ha de captar la realitat i analitzar-la com es presenta, evitant la influència d'idees preconcebudes de la persona que avalua.
·Validesa: La condició exigeix que les dades o la informació obtinguda sigui un reflex fidel de la realitat que s'analitza.
·Fiabilitat: Els resultats no poden variar segons qui sigui la persona que s'encarregui de l'avaluació o segons el moment en què es dugui a terme.
·Oportunitat: Escollir el moment adequat per posar en pràctica l'avaluació, seleccionant aquells moments en què les manifestacions objecte d'estudi es presentin d'una manera més significativa.
·Practicitat: La importància de l'avaluació rau en l'ús que es podrà fer de les conclusions que se'n treguin. La practicitat consisteix en un equilibri entre el que és ideal i el que és viable.
Característiques de l'Avaluació en Projectes Socials
·Continua: Ha d'estar present en totes les fases del desenvolupament del projecte social. L'avaluació final és la conseqüència i el resultat de les avaluacions anteriors.
·Sistemàtica: Respon a una metodologia planificada i organitzada intencionadament; es preveuen les activitats d'avaluació, els moments en què s'han de dur a terme i la metodologia adequada.
·Flexible: Ha d'admetre les modificacions i ajustos necessaris perquè s'adapti a la realitat de la intervenció: replantejament d'objectius, modificació d'activitats.
·Participativa: Ha d'integrar en la tasca avaluadora els diferents agents implicats en la intervenció. Aporta avantatges pel que fa a la implicació i a la generació de feedback.
Variables i Indicadors
·Variables: Característiques o propietats que són susceptibles de variació durant el procés d'intervenció. Les variables més generals haurem de fer-les operatives perquè puguem tractar-les.
·Indicadors: Unitats que permeten mesurar el grau d'aproximació a un objectiu. Compleixen els requisits de ser objectivament verificables i mesurables.
Criteris Metodològics
·Avaluació quantitativa: Les dades recollides són numèriques i segueixen les normes de la metodologia estadística.
·Avaluació qualitativa: Observa variables no mesurables directament de forma numèrica.
·Longitudinal: Es porta a terme al llarg del procés d'intervenció. Forma part de la progressió del projecte d'intervenció i suposa el component bàsic de l'avaluació en aquest moment precís i prendre determinades decisions.
·Puntual o transversal: Es realitza en un moment concret de la seqüència. És necessària quan es vol fer un tall a la seqüència del procés per avaluar la situació en aquest moment precís i prendre determinades decisions.
Estrategies Metodològiques
·Sense tenir cap criteri prefixat o pla establert: Se sol utilitzar amb una finalitat exploratòria. Es duu a terme amb instruments poc estructurats. S'aplica especialment en l'avaluació inicial i de diagnòstic.
·Amb un pla establert però obert: Suposa un cert nivell de planificació, però amb un alt grau de llibertat per a la persona que fa l'avaluació.
·Amb un pla establert i estructurat: És una estratègia completament definida, amb uns objectius molt explícits i un procediment pautat i guiat.
Tipus d'Avaluació
Segons el subjecte que s'encarrega de l'avaluació
·Autoavaluació: Les mateixes persones encarregades de l'execució del projecte avaluen la seva actuació.
·Avaluació interna: La que efectua la mateixa entitat que desenvolupa el projecte per mitjà de professionals que han participat en el seu disseny o en la seva aplicació.
·Avaluació externa: Duta a terme per personal extern al projecte o organització. Perspectiva més objectiva.
·Avaluació mixta: L'equip que efectua l'avaluació està format per professionals tant dins de l'entitat com externs. Cal garantir la coordinació i la col·laboració entre els diferents professionals.
·Avaluació de les persones usuàries: Les persones que participen en el projecte també aporten la seva valoració pel que fa a aspectes com la satisfacció, les expectatives, la qualitat percebuda.
Segons el moment de l'avaluació
·Avaluació inicial: S'executa al començament del projecte, abans de dissenyar-lo, per valorar la pertinença de la intervenció, detectar les necessitats, establir un diagnòstic social.
·Avaluació formativa o de procés: S'efectua en paral·lel al desenvolupament del projecte. Analitza el progrés de la intervenció i permet detectar desajustos o desviacions respecte al que s'havia previst, de manera que genera informació per a la presa de decisions.
·Avaluació final, de resultat o sumativa: Es desenvolupa quan acaba la intervenció, amb l'objectiu de valorar els resultats del projecte. També es determina el cost total del projecte i la desviació respecte el pressupost.
Segons la funció que persegueix
·Avaluació per al diagnòstic: Es tracta d'una funció de l'avaluació inicial. Amb l'avaluació per al diagnòstic s'obté la informació necessària per dissenyar actuacions adequades a les necessitats de la població.
·Avaluació per a la predicció: La informació de la qual es disposa permet preveure efectes o problemes que puguin succeir i adoptar les mesures pertinents per evitar-los o minimitzar-los.
·Avaluació per a l'orientació: Al llarg del procés d'intervenció, la revisió permanent i feedback aporten informació que ajuda a prendre decisions i a introduir els ajustos o canvis que es detecten que resulten necessaris.
·Avaluació per al control: Es tracta d'una funció inherent a l'avaluació, ja que la seva finalitat és comparar el grau de consecució dels resultats amb els objectius previstos, i així valorar l'eficàcia de la intervenció.
Segons l'extensió de l'avaluació
·Avaluació parcial: Avalua algun dels àmbits o de les parts del programa.
·Avaluació global: És una avaluació integral que inclou el conjunt de la intervenció i tots els elements que hi participen.
Objectius de l'Avaluació
Cada projecte disposarà dels seus propis objectius d'avaluació, encara que en general tots posaran èmfasi en:
- Mesurar el grau d'adequació, eficàcia i eficiència d'un programa o projecte.
- Determinar l'existència de conseqüències no previstes i el grau en què s'han produït.
- Orientar la presa de decisions en la millora de la intervenció.
- Facilitar l'anàlisi prospectiu d'intervencions futures.
L'Avaluació en les Diferents Fases del Projecte
·L'avaluació del diagnòstic: Té com a objectiu assegurar-se que la valoració diagnòstica s'ha dut a terme correctament i que les conclusions formulades responen a les necessitats que hi ha i que compleixin els requisits de fiabilitat i validesa.
·L'avaluació del disseny: Engloba tot un seguit d'actuacions dirigides a valorar la idoneïtat i l'eficàcia de la planificació establerta.
·L'avaluació del procés: És l'avaluació contínua que s'executa durant l'aplicació de les activitats, amb la finalitat de comprovar si la intervenció es va desenvolupant de la manera que havíem previst.
·L'avaluació final: Es duu a terme una vegada ha acabat el procés i té com a finalitat valorar si els resultats del projecte d'intervenció responen als objectius plantejats.
L'Informe d'Avaluació
És el document que recull la valoració del procés d'intervenció i dels resultats obtinguts. La seva elaboració persegueix dos objectius fonamentals:
- Analitzar i sistematitzar el nivell de compliment dels objectius, necessari per reflexionar críticament sobre els motius i les conseqüències dels resultats de la intervenció.
- Comunicar o difondre els resultats a les instàncies interessades.
Parts de l'Informe: portada, resum del contingut, informació del projecte, estudi valoratiu, resultats, discussió, conclusions, recomanacions.
Resiliència
Capacitat d'afrontar situacions molt difícils i tornar a la normalitat. La persona resilient destaca per superar un trauma sense quedar-se amb seqüeles que la perjudiquin al cap dels anys.