Característiques de l'escola d'Atenes, de rafael
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,74 KB
escola de Atenes
el context cronològic,
s. XVI Itàlia i el Papat: Itàlia és una expressió geogràfica, està dividida terriorialment i dominada per diferents senyors (ex: el Papa) i potències extrangeres (França, Espanya). El Papat és el gran poder d’Itàlia que controla diversos estats i disposa d’exèrcits, és per tant, un senyor espiritual i terrenal. El Papat participa d’un perillós joc d’aliances internacionals. Amb els reis catòlics (període de l’obra de Bramante i Rafael) hi haurà aliança amb Espanya per part del papa Alexandre VI Borgia. En temps del papa Juli II della Rovere, s’aliarà amb França i això desencadenarà el sacco di Roma (1527) amb Carles I i V d’Alemanya. Juli II della Rovere (1443-1516): El papa della Rovere es comporta com un príncep renaixentista, dirigint els exèrcits papals i finançant les arts per embellir Roma i el Vaticà. Contractarà els millors artístes de l’època (Mecenatge de Miquel Àngel i Rafael) i impulsarà un programa d’obres que recuperaran l’esplendor de Roma. La seva política el portarà a tenir problemes amb Espanya ja en temps de Ferran el catòlic.
Rafael (1483-1520): Es va formar com a pintor al taller d’Il Perugino, un pintor que destacava per reproduir escenes plenes de llum, serenitat i harmonia. Rafael va ser un deixeble excel·lent d’Il Perugino però també va saber aprendre dels dos grans genis florentins del moment: Leonardo da Vinci (sfumato, composició)
I Miquel Àngel (anatomia). Rafael fou el tercer gran geni de la pintura.
El seu caràcter amable el féu ideal pels mecenes i, de fet, la seva pintura reprodueix fidelment aquest caràcter serè, equilibrat i harmoniós. Serà ell qui establirà el cànon de la pintura acadèmica d’enorme influència fins el Segle XIX a Europa (influència sobre els artistes barrocs com Carracci, Poussin i contemporanis com Ingrés).
estil pertany l’obra
Renaixement (Cinquecento) Humanisme: retorn als clàssics com mostren figures com ara Erasme de Rotterdam, Dante, Petrarca i Bocaccio. Antropocentrisme: La finalitat última de l’univers és l’home. Època racionalista i optimista, com ho va ser l’època clàssica grega. Pintura: Ús de la simetria en les composicions;
perspectiva geomètrica; formes dibuixístiques. Escultura: Unifacialitat (únic punt de vista); ús del marbre; escultures d’un sol bloc. Arquitectura: Mesures antropocèntriques; modulació de l’espai.
Característiques formals: Predomini del dibuix sobre el color (formes dibuixístiques). Rafael aconsegueix perfilar cada detall i cada rostre de la pintura amb una precisió excepcional. Marcat dinamisme, aconseguit a través de la perfecta captació dels gestos, expressions i moviments de les figures. Malgrat aquest moviment general, Rafael assoleix un extraordinari equilibri formal. Cada gest sembla correspondre a un altre, res és confús o imprecís. Marcat Naturalisme en la recreació anatòmica del cos (en moviment i des de qualsevol posició, com havia fet M. Àngel) i captació de les personalitats i les idees a través del gest i l’actitud. Aparició del retrat en els personatges. Plató és Leonardo da Vinci i Heràclit, Miquel Àngel. Paleta clara, de colors molt variats però sense clarobscur.
La llum és diàfana, sense focus, s’escampa per tot el quadre en una bonica al·legoria de la llum de la raó renaixentista (optimista).
Característiques compositives: Aquest quadre és un excepcional exemple de composició renaixentista. Rafael va destacar en aquest àmbit interioritzant les lliçons de Leonardo da Vinci. Composició tancada, no unitària, simètrica, clara i en superfície. Ús de la perspectiva lineal. Disposició dels diferents grups de personatges de manera simètrica, deixant un espai buit central, en el que apareixen els dos protagonistes principals. Plató i Aristòtil es troben en el punt de fuga de la perspectiva linial. Ells dos esdevenen el centre a partir del qual s’ordena tota la composició. L’arquitectura reforça aquesta perspectiva linial. De fet, hi ha una curiosa contraposició entre la fredor de l’arquitectura i el vitalisme dels filòsofs.
Tècnica i suport: Tècnica del fresc. Aquesta tècnica s’utilitza per la pintura mural, com és el cas de l’escola d’Atenes de Rafael. Els condicionants són: 1. Desfer el color (pigments en pòlvora) amb aigua. 2. Pintar sobre l’enlluit (aplicat a parts iguals amb sorra fina, calç i pols fina de marbre) mentre encara és humit. 3. Assecament lent i uniforme. 4. Colors d’origen mineral que resisteixen millor l’acció càustica de la calç. 5. Avantatges: La seva gran durada i resistència. 6. Inconvenient: Cal pintar ràpid mentre l’enlluit no s’ha assecat. No permet correccions. 7. Història: Els grecs i els romans són els primers en utilitzar aquesta tècnica (els egípcis no la coneixien). La pinzellada no es percep sobre l’enlluit de la paret.
Tema i significat: Rafael representa un complex programa iconogràfic en el que apareixen els més importants representants de les arts liberals, la filosofia i les ciències clàssiques, com a metàfora de l’esperit cultural de Renaixement. La composició esdevé una jerarquització de la filosofia antiga. Disposats en diferents grups, tots els personatges es situen al voltant de Plató i Aristòtil, considerats els més
grans. Plató assenyalant el cel representa l’idealisme i Aristòtil amb la mà plana representa el Realisme. Iconografia: Al voltant dels 2 filòsofs principals apareixen tot un seguit de figures molt importants que alguns historiadors consideren que representen les 7 arts liberals (Gramàtica, Retòrica, Dialèctica, Geometria, Aritmètica, Astronomia i Música): 1. Sócrates, vestit de verd i xerrant amb els joves energicament. 2. Pitàgores, assegut a l’extrem inferior esquerre, llegint un llibre. 3. Heràclit, amb els trets facials de M. Àngel, assegut pensatiu a les escales. 4. Euclides, que mesura amb compàs, mentre allíçona als seus deixebles. 5. Zoroastre, amb l’esfera terrestre. 6. Ptolomeu, amb el globus terraqüi. 7. Diògenes, assegut de manera indolent a les escales. 8. El mateix Rafael s’autoretrata amb un barret negre mirant a l’espectador a l’extrem inferior dret. Funció: Decorativa. Rafael decora les estances papals i, seguint el programa renaixentista, referma els valors de la cultura i la ciència antiga.