Característiques del comerç mundial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,47 KB
1. Participació regional en el comerç mundial:Caiguda en la participació dels països del centre a favor dels països semiperifèrics i perifèrics de nova industrialització. Una part important dels països perifèrics segueix experimentant una marginació del comerç mundial (Amèrica Llatina i Àfrica) = poca participació de les exportacions mundials. La participació creixent o decreixent dels països perifèrics en el comerç mundial pot explicar-se per 3 factors:
1. Domini comerç industrial: el gros del comerç està concentrat en manufactures d'alt contingut tecnològic, dominat pels països més desenvolupats del centre i per alguns de la semiperifèria.
2. Especialització productiva: molts països en desenvolupament = incapaços de transformar la seva estructura productiva i segueixen sent exportadors de productes bàsics i béns intensius en recursos naturals.
3. Deteriorament de la Relació Real d'Intercanvi (RRI): s'han anat reduint els preus de les matèries primes en relació a les manufactures.
2. Composició sectorial del comerç mundial:La desigualtat de participació dels països i regions està relacionada amb el tipus de béns que cada país comercia.
Comerç industrial: intercanvi de mercaderies amb intensitats factorials iguals o semblants. Protagonitzat per països del centre: Franco-Alemany, EUA-Canadà-Mèxic.
3. Comerç intrarregional i comerç interregional:Els fluxos d'intercanvis de béns i serveis dins d'una mateixa regió ens permeten observar el grau de concentració comercial i el domini comercial a nivell internacional.
Comerç intrarregional a regions més desenvolupades: Europa (70%), Nord-Amèrica (50%) i Àsia (52%).
Comerç interregional països en desenvolupament: Amèrica Llatina (25%), Àfrica (17%) = les seves exportacions van als països del nord on hi ha més demanda.
*El centre és un mercat de la perifèria = dependència
4. Comerç d'inputs intermediaris:
Globalització productiva: Fragmentació del procés productiu que ha significat la fabricació de un determinat producte en diferents països aprofitant les avantatges de localització.
Aquesta fragmentació del procés de producció s'ha traduït en un flux comercial creixent d'inputs intermediaris.
PROBLEMA: comptabilització múltiple cada vegada que el producte semiacabat travessa una frontera = el pes creixent en el comerç mundial del comerç intraindustrial protagonitzat pels països del centre el podríem assimilar al domini en el comerç d'inputs intermediaris, i per tant de la seva major participació en les cadenes de valor global.