Característiques de l'Activitat Laboral i la Negociació Col·lectiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,01 KB

Característiques de l'Activitat Laboral

  • Voluntarietat: La persona decideix si treballa, on ho fa i de quina manera.
  • Per compte d'altri: Treballa per a una altra persona.
  • Retribució: El treball ha de ser remunerat.
  • Subordinació: El treball de la persona està sotmès a les decisions de l'empresa.

6.4. La Representació dels Treballadors i dels Empresaris

Les Organitzacions Sindicals

Els sindicats són organitzacions formades per treballadors que s'associen per defensar els seus drets de manera conjunta. En el procés de negociació col·lectiva amb l'empresa arriben a pactar els convenis col·lectius.

Les Organitzacions Empresarials

Les organitzacions empresarials són associacions d'empreses que representen els seus interessos comuns. Acorden els convenis col·lectius amb els sindicats dins de la negociació col·lectiva.

6.5 Negociació Col·lectiva

La negociació col·lectiva és el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l'activitat laboral.

Els Convenis Col·lectius

El conveni col·lectiu és un acord entre l'empresa i els treballadors on es regulen les característiques del treball i les normes de convivència que seran d'aplicació en una empresa o un sector.

Poden ser de dos tipus: d'empresa si afecten només una empresa, o sectorial si s'apliquen sobre un conjunt d'empreses que pertanyen a un mateix sector.

Contingut Mínim:

Segons l'Estatut dels Treballadors, els convenis col·lectius han de tenir un contingut mínim:

  • Determinació de les parts que l'han concretat: representants dels treballadors i de les empreses.
  • Definició de l'àmbit:
    • Personal
    • Territorial
    • Funcional
    • Temporal
  • Forma i condicions de la denúncia del conveni.
  • Formació de la comissió paritària.
  • Condicions per a la no-aplicació del règim salarial.
  • Empresaris: avaluen riscos, els eviten, planifiquen i apliquen l'activitat preventiva.
  • Treballadors: vetllen per la seva pròpia seguretat i salut i la de terceres persones.

El Treball i l'Activitat Laboral

Treball: El treball és el conjunt de tasques i d'activitats que les persones desenvolupen dins de l'empresa. És l'aportació de l'element humà a l'empresa, un factor productiu necessari i fonamental.

Activitat Laboral: Per tal que una activitat es consideri treball ha de complir el següent: voluntarietat (la persona decideix si treballa, on ho fa i de quina manera); per compte d'altri (treballa per a una altra persona, la qual es beneficia); retribució (la persona desenvolupa una activitat laboral a canvi d'un salari de l'empresa); subordinació (el treball de la persona està sotmès a les decisions de l'empresari, que és qui dirigeix l'activitat laboral).

Entradas relacionadas: