Captació, Avaluació i Selecció de Personal de Camp

Enviado por Chuletator online y clasificado en Español

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,88 KB

Captació, Avaluació i Selecció de Personal de Treball de Camp

Definició de les tasques i requisits

Especificacions de les activitats

En primer lloc, atenent als objectius de l'estudi, a la metodologia emprada, al tema del mateix i a la població objectiu, es plantegen quines són les especificacions de les activitats a dur a terme pel personal de camp.

Característiques dels candidats

En segon lloc, un cop definides les accions a dur a terme per aquest personal de camp, s'han de definir les característiques que han de complir els candidats.

Procediments de selecció

El següent pas és la selecció dels entrevistadors pròpiament dita, que es pot dur a terme mitjançant diferents procediments. Normalment, quan és el propi equip investigador qui forma la xarxa de camp, s'ha de procedir a una selecció i reclutament de la totalitat de l'equip. En aquesta situació, s'ha de fer publicitat o anunciar d'alguna manera la necessitat del personal i els requisits que han de reunir els aspirants. Això suposa que, en moltes ocasions, acudeixin a realitzar les entrevistes de selecció persones que no tenen coneixements previs de les tasques pròpies del treball de camp o que desconeixen quines seran les exigències.

Captació, Avaluació i Selecció de Personal

Funcions del departament de Recursos Humans

  • Una de les funcions més importants del departament de recursos humans en l'empresa és l'aportació del personal necessari en cada moment.
  • La captació és una acció dinàmica, flexible i innovadora que, sense atenir-se a procediments establerts, aconsegueix trobar les persones amb les característiques desitjades per l'empresa, en el termini adequat. Captar significa dur a terme les accions oportunes per localitzar i contactar els candidats.
  • Les accions bàsiques per a tota acció de captació i selecció són les següents:

Determinació del perfil idoni

  • Determinar el perfil exacte de la persona idònia que ha d'ocupar la vacant o el nou lloc de treball. En aquest aspecte, en les descripcions dels llocs de treball es disposa de la informació sobre el seu contingut.
  • Això s'aconsegueix mitjançant els profesiogrames, que són gràfics o documents (tal com ja s'ha comentat anteriorment) en què es detallen les qualitats personals que ha de tenir el candidat. Es detallen quantitativament i qualitativament.
Contractació per competències

Si la contractació es fa per competències, és necessari:

  • Definir prèviament el perfil de competències del lloc a ocupar. S'han de marcar uns estàndards. Per fer això, s'estudia el comportament i la manera de fer de les persones de l'empresa que estan exercint aquest lloc de treball amb eficàcia, per marcar les característiques que ha de complir el candidat.

Es pot fer un imprès, acompanyat del profesiograma del lloc, en què es fa constar el perfil de la persona apta per ocupar el lloc.

És a dir, que les competències ens serveixen per mesurar i objectivar aquests paràmetres, que no apareixen en el seu currículum, i detectar-los per tenir-los en compte en contractacions futures.

Reclutament de candidatures

  • Reclutar candidatures. És a dir, triar de les fonts de reclutament. Es pot fer mitjançant una selecció interna, oferint el lloc de treball a algun empleat de la mateixa empresa: bé inserint avisos en el tauler d'anuncis, bé enviant informació de les ofertes de vacants de llocs de treball per correu electrònic als empleats. És normal que l'empresa comenci per buscar entre el seu propi personal, ja que aquesta és la forma de posar en marxa la possibilitat d'ascendir, que resulta un element motivador important per al treballador.

Quan es recorre al reclutament extern, els mètodes més habituals són: anuncis a la premsa, contacte amb institucions educatives, oficines de treball, borses de treball, consultores externes, col·legis professionals, etc.; i, en l'actualitat, hi ha empreses de treball temporal (ETT).

Procés de selecció

Fer el procés de selecció de la persona. Quan es coneix la persona interessada, s'estudia el seu currículum, se li fa una entrevista personal i, si cal, un test de capacitat, de personalitat, etc. De l'entrevista personal i els diferents tests que faci el candidat, es pot obtenir informació com:

  • Estudis realitzats. Nivell de formació acadèmica i cultural concreta relacionada amb el lloc de treball.
  • Cultura general.
  • Nivell d'intel·ligència mitjà (a partir de les proves psicotècniques).
  • Experiència anterior. Pel que fa a les activitats i els llocs anteriors ocupats, confirmant l'autenticitat de la informació.
  • La motivació pel lloc. Interès pel lloc que ha d'ocupar i perspectiva de futur. Determinar, si és possible, si aquesta motivació és d'ordre professional o econòmica.
  • Seguretat en si mateix.
  • Maduresa emocional.
  • Afinitat en els valors de l'empresa (socials, ètics i morals).
  • Capacitats físiques i fisiològiques, si s'escau pel lloc de treball.
  • Capacitat per adaptar-se al lloc de treball.
  • Disponibilitat horària, de viatjar, de canvi de residència, etc.
  • Capacitat de prendre decisions.
  • Experiència en el comandament.
Entrevistes per competències
  • Si en la contractació es vol tenir en compte les competències, s'ha de:
  • Entrevistar els candidats de forma distesa. Amb les tècniques adequades d'entrevista, com ara l'entrevista d'incidents crítics, en què es posa el candidat en possibles situacions per veure com les resol. Amb aquestes entrevistes coneixem les competències d'una persona i ens ajuda a veure si un candidat podrà desenvolupar les seves qualitats que presenta en el currículum.
Competències més valorades

Algunes de les competències que més es valoren en els candidats a un lloc de treball són:

  • La il·lusió i les ganes de treballar.
  • La capacitat d'adaptació a la filosofia de l'empresa.
  • L'empatia amb els altres.
  • La capacitat i les ganes d'aprendre i millorar.
  • La flexibilitat per adaptar-se als possibles canvis.
  • El treball en equip.

Si el lloc de treball és un càrrec de responsabilitat, a més es valora:

  • La creativitat.
  • La iniciativa.
  • La capacitat per prendre decisions i gestionar equips.
  • La capacitat de lideratge.
  • La capacitat d'anticipació als canvis, sobretot els que es produeixen en l'entorn.
  • La capacitat de negociació.
  • El control de les emocions (tant positives com negatives).

Entradas relacionadas: