Capitalisme i Societat Industrial: Liberalisme Econòmic i Classes Socials

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB

Per què la industrialització va necessitar un sistema econòmic nou?

Per edificar i comprar maquinària, construir la xarxa de ferrocarril i obrir mines, calien grans versions de capital.

La fabricació en massa de productes necessitava disposar d'un mercat ampli i sense obstacles. La voluntat d'innovar, augmentar la producció i de reduir els costos de fabricació i el preu de venda exigien la llibertat de la indústria. El procés industrialitzador va estar vinculat a les noves idees (doctrina econòmica) del liberalisme econòmic, que va fonamentar i consolidar el capitalisme (nou sistema econòmic).

Liberalisme Econòmic

Els principis econòmics del liberalisme els van elaborar, a la darreria del segle XVIII, un conjunt de pensadors britànics que formaven:

  • Adam Smith
  • David Ricardo
  • Thomas Robert Malthus
  • John Stuart Mill

Les Bases del Capitalisme

Base Teòrica del Liberalisme Econòmic (Adam Smith)

  • Interès personal / Lliure iniciativa
  • Llei de l'oferta i la demanda
  • Llei de la competència
  • No planificació ni intervenció de l'Estat

Problemes Inicials

La descomposició entre demanda i oferta tendia a generar:

  • Sobreproducció: L'oferta tendeix a augmentar més ràpidament que la demanda.
  • Fallides generalitzades.
  • Disminució de la demanda.
  • Atur.

Societat Urbana: Burgesos i Obrers

La difusió de la industrialització i l'organització fabril de la producció van obligar els treballadors a traslladar-se a les ciutats. Aquest procés va provocar un canvi en la localització de la població en el territori i va donar lloc a la multiplicació i al creixement de les ciutats (societat urbana).

El creixement ràpid de les ciutats va originar una forta segregació social per barris:

  1. La Burgesia: Va fer edificar nous barris residencials confortables on hi havia menys brutícia ni contaminació industrial. En aquests barris s'hi van instal·lar oficines, botigues i habitatges que feien palès la riquesa de la burgesia.
  2. Els Treballadors: Es van establir en barris obrers, que van créixer ràpidament sense cap planificació. Els edificis acollien habitatges petits, sense aigua corrent, etc.

La Societat Industrial

La industrialització va comportar una nova societat de classes configurada al voltant de la burgesia i el proletariat industrial.

Fins a la Revolució Industrial la terra havia estat la font principal del poder, però amb l'enfortiment del capitalisme industrial es va formar una nova classe, la burgesia, que gràcies a la seva influència creixent, va organitzar la societat en funció d'uns nous valors basats en l'exaltació de la propietat privada, el treball, l'estalvi i l'individualisme.

El Proletariat

Els obrers de les fàbriques (el proletariat) eren la força de treball per fer anar les màquines i produir els béns. No posseïen béns ni capitals i venien el seu treball per un salari.

La Classe Mitjana

Va sorgir la classe mitjana, el tret característic de la qual era que no exercia feines manuals, ni posseïa grans capitals ni propietats. Estava formada per professions liberals, als quals es van incorporar nous professionals: petits comerciants, funcionaris, empleats de banca, militars...

Les Dones en la Societat Industrial

La vida de les dones transcorria a la llar. Les tasques que feien eren tenir cura de la casa i dels fills; segons el nivell social, tenien servei domèstic.

Amb la industrialització van fer l'aparició les dones obreres, perquè el salari de l'home no era suficient per mantenir una família. Feien llargues jornades i, a més, s'havien d'afegir les hores que dedicaven a tenir cura de la casa i de la família.

Entradas relacionadas: