La Capella Sixtina: Obra Mestra del Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

El Judici Final de Miquel Àngel: Anàlisi i Significat

Introducció a l'Obra i el seu Context

Aquesta imatge pertany a la Capella Sixtina, obra de Miquel Àngel Buonarroti, realitzada al segle XVI i pertanyent a l'etapa del Renaixement. La podem trobar a la capella on s'escull el papa, situada a la Ciutat del Vaticà.

Context Històric del Renaixement i la Reforma

En el context històric, destaca l'any 1492, en què es va descobrir Amèrica i, per això, hi hagué un increment del comerç mundial, a més d'una millora del coneixement del món. També, degut a una gran quantitat de plata i or, aquesta època és coneguda pel sorgiment del moviment protestant, potenciat per figures com Martí Luter, Joan Calví i Enric VIII d'Anglaterra.

Aquests personatges feren que el nord d'Europa se separés de la resta, donant peu a guerres per la religió. Però a Trento es dugué a terme un concili on la branca catòlica reafirmaria la seva ideologia, fent una espècie de Contrareforma. És l'època d'obres cabdals com L'Últim Sopar.

Anàlisi Detallada del Judici Final

La imatge pertany a l'altar major, on es representa l'anomenat Judici Final. Podem dividir l'escena en diverses parts:

El Crist Ressuscitat i la Representació Humana

  • Al centre, trobem la figura de Crist ressuscitat, amb el seu màxim esplendor, però amb una actitud una mica enfadada.
  • Podem observar, tant en aquesta figura com en la resta del conjunt, la magnífica i detallada representació del cos humà. Totes les figures presenten cossos musculosos, una clara referència a l'estil clàssic.

La Resurrecció dels Morts i l'Ascens al Cel

  • A la part dreta de Jesús, trobem la resurrecció dels morts i l'ascens al cel.
  • L'autor representa un moviment ascendent de tots els personatges amb l'ajuda de la projecció d'alguns àngels.
  • Igual que la resta de personatges, tots estan nus, com a representació de la igualtat de tot el món davant Déu.

Controvèrsies i Detalls Ocults

La Polèmica de la Nuesa

Aquest aspecte fou una font de polèmica al segle XVII, on es taparen tots els genitals amb escaiola, però per sort, temps després la pogueren retirar.

El Descens a l'Infern i Elements Clàssics

A més, podem diferenciar les expressions de la gent que puja al cel de la gent que baixa a l'infern, amb Jesús, on es retrata el descens a l'infern. Observem el moviment descendent forçat per diferents dimonis.

Cal dir que en aquesta secció hi ha una mescla entre el món bíblic i el clàssic, per l'aparició del barquer Caront.

Curiositats i Simbolisme Addicional

Podem observar expressions de melancolia, por… però trobem diferents picades d'ullet a l'obra, com:

  • L'autoretrat de l'autor com la pell de Sant Bartomeu, agafat per un dels crítics que més menyspreava a Miquel Àngel.
  • Diferents àngels de l'Apocalipsi.
  • A la part superior de l'obra, àngels amb elements de la Passió de Crist, com la creu que va carregar Jesús abans de ser crucificat o el pilar amb el qual el van copejar.

Llegat i Influència de Miquel Àngel

Finalment, aquesta obra mescla l'art clàssic i bíblic, i a més s'ha convertit en una obra mestra de l'art renaixentista.

Miquel Àngel va arribar a un moment en què va influir molt en tots els pintors posteriors a ell, anomenant-los "manieristes" per voler imitar-lo i pintar de la mateixa manera que ell.

Entradas relacionadas: