Canvis en Fluxos Ecos i Evolució Capitalista Avançada

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB

Canvis en Fluxos Ecos durant els Anys 20: Migracions Internacionals

Migracions Internacionals: Frenades, de 7 a 2 països immigrants, polítiques restrictives, quotes i procedència.

Comerç Internacional: Noves tecnologies i nous sectors punters. Major autonomia: nous productes que potencien més el mercat interior. Durant la guerra: Inici de processos d’industrialització substitutiva d’importacions. Tancament mercats: aranzels...

Fluxos Internacionals de Capitals: Canvis en la composició. Europa perd part dels seus actius a l’estranger. EUA esdevé el principal creditor mundial.

Situació d’Endeutament: Provoca sortida patró or: Dèficit en la balança de pagaments -------- Sortida de reserves -------- si es vol mantenir la paritat cal la massa monetària en circulació. Com? Política Deflacionista.

Objectius: Reequilibrar la balança de pagaments (atraure capital exterior) i impedir la devaluació (convé reduir la massa monetària en circulació).

Mecanismes: augmentar tipus d'interès per tal de disminuir crèdit i augmentar capital exterior. Mantenir pressupostos equilibrats: despesa pública i impostos.

Efectes: Disminueix la inversió productiva interna, augmenta l'atur, baixa la demanda interna (i també les importacions), baixen els preus (les exportacions seran més competitives).

I si no es pot mantenir aquesta situació en depressió? Sortir del patró or i devaluar la moneda i deixar que estableixi la seva paritat real.

Economies Capitalistes Avançades

Evolució i nivell del creixement sota el signe de la convergència. Període d’intens creixement i diferencial entre països. Convergència d’Europa occidental vers EUA. Pauta de creixement.

Factors del “miracle” econòmic:

A. L’impuls de l’oferta: Important oferta de treball i capital (creixement demogràfic, èxode i treball femení). Elevats nivells d’inversió. Reducció del gap tecnològic respecte els EUA. Mecanisme: imitació de tecnologia nord-americana. Progrés tècnic i millores en l’organització del treball i de l’empresa. Intensificació del canvi tècnic. Sectors punters: equips de transport, electrònica i indústria química. Increment de la productivitat del treball (canvis sectorials: èxode rural i terciarització). Difusió del sistema fordista i taylorista.

B. L’expansió de la demanda.

Factors explicatius: Creixement general de la renda gràcies a l’augment de la productivitat (el creixement salarial < productivitat). Creixement de la renda real familiar disponible. Augment de la propensió a la despesa de les famílies. Increment de la demanda del sector públic. Creixement del comerç exterior.

C. Paper i funció de l’estat en l’economia: Major pes de la despesa de l'Estat en l'economia: (% despesa pública/PIB). L'Estat desenvolupa noves funcions i nous mecanismes d'intervenció en el funcionament econòmic. De l'Estat Liberal (Estat parlamentari amb vot censitari) a l'Estat del Benestar (Estat democràtic). Paper anticíclic de la despesa estatal. Mecanismes keynesians d'activació de la demanda efectiva i de la plena ocupació. L'economia mixta: relació entre l'Estat, els sindicats i el sector privat.

Entradas relacionadas: