Campanyes Electorals: Estratègies i Comportament del Votant

Enviado por Chuletator online y clasificado en Electricidad y Electrónica

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

Campanya Electoral: Definició i Calendari

La campanya electoral és el període de 15 dies abans de les eleccions en els quals els candidats poden demanar el vot.

Exemple de Calendari Electoral

  • Diumenge 18 de maig: Dia de les eleccions (9:00-20:00)
  • 2 de maig: Inici de la campanya electoral
  • 16 de maig: Final de la campanya electoral
  • 17 de maig: Jornada de reflexió

Hi ha moltes persones que qüestionen l'existència de la jornada de reflexió en l'actualitat, ja que consideren que no té prou sentit.

Per Què Serveix una Campanya Electoral?

Els objectius principals d'una campanya electoral són:

  1. Activar els propis votants.
  2. Convèncer els indecisos.
  3. Desactivar els votants dels altres partits.

Estratègies per Activar Votants Propis

Aquest tipus de votants, que trobem sovint en la gent més gran, cada vegada són menys nombrosos.

Com activar-los?

  • Presentar les eleccions com a molt ajustades i, per tant, convèncer-los que el seu vot pot ser decisiu.
  • Fer creure que pot guanyar l'altre partit i aconseguir que el nostre votant ens voti, encara que no estigui gaire convençut.

Estratègies per Convèncer Votants Indecisos

Gairebé no existeix un indecís pur, ja que en el fons segurament té bastant clar quina opció prefereix.

Si el nostre partit és la seva opció principal, aplicarem el que hem exposat al punt anterior, però sense ser tan agressius. Convèncer-los és molt difícil; desactivar-los és més fàcil.

En el fons, quan una persona canvia de vot, reconeix implícitament que estava equivocada.

Tàctiques per als Indecisos:

  1. Difondre la idea que l'altre partit no pot guanyar les eleccions.
  2. Difondre la idea que les coses ja van bé i, per tant, que aquestes persones no sentin la necessitat d'anar a votar.
  3. Fer una campanya bruta (insults, etc.).

Com més ajustats són els resultats, més hi participa la gent.

En les campanyes electorals, un altre objectiu és imposar el teu relat. Per això, alguns autors han definit la campanya electoral com una lluita de relats.

Factors Clau de la Participació Electoral

1. Pressió Social

Si volem ser bons ciutadans, hem de votar.

2. Gust per Votar

A algunes persones els agrada votar, simplement perquè sí.

En alguns països, com ara Argentina, el vot és obligatori (perjudici), però en molts països no ho és.

Els estudis han demostrat que el factor que més motiva a votar és la pressió social.

  • En el període de 1976 a 2019, la participació real va ser d'un 73% (alta). Quan preguntem els dies posteriors si la gent ha anat a votar, gairebé un 88% diu que hi va anar, la qual cosa implica que un 13% ha mentit.
  • La pressió social sembla ser un dels factors més importants, i es tradueix en més vots on hi ha més recursos econòmics. Els barris més rics voten el doble que els barris més pobres, excepte en les eleccions municipals (on la participació dels barris pobres pot ser més alta).

Els factors pels quals la gent decideix votar són diversos, però són clarament identificables.

Els spin doctors poden tenir la temptació de reafirmar aquests factors. Digui el que digui la gent, a la gent li agrada votar.

La Teoria dels Relats de George Lakoff

Lakoff proposa que la manera com es presenta una informació pot influir en la seva percepció:

  1. Només 100 persones es manifesten (Fracàs)
  2. 100 persones es manifesten (Neutral)
  3. Més de 100 persones es manifesten (101?) (Èxit)

Entradas relacionadas: