La Burocràcia: Teories, Models i Aplicacions en l'Organització

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,58 KB

L'Estratègia Burocràtica: Racionalitat i Funcions

Burocràcia

Sistema de tasques, procediments i activitats a càrrec d'un cos de personal administratiu.

Contingència de la Burocràcia de Max Weber: Ètica, Poder i Burocràcia

  • Burocràcia pública o d'administració dels nous estats sorgits després de la Gran Guerra.
  • La relació entre burocràcia i capitalisme és l'aspecte més important. L'acció racional es fa a través de la calculabilitat del capital.
  • Aspecte que Bonazzi ressalta: la suposada il·lació entre racionalitat i burocràcia.

Burocràcia Racional: Tipus de Legitimitat

Per Weber, la burocràcia equival a un esquema formal de poder. Destaca tres tipologies de dominació en funció de la seva legitimació:

  • Legitimitat tradicional: Basada en el temps i en la tradició ancestral. L'exemple més comú són les monarquies.
  • Legitimitat carismàtica: Es fonamenta en les aptituds de la persona. La legitimitat carismàtica, per definició, és rupturista. Es personifica en el profeta, el cabdillatge, el líder d'un partit.
  • Legitimitat racional o legal: La dominació racional ve donada per una atribució de funcions segons la capacitat, prèviament comprovada, del candidat. El cap d'un negociat administratiu ho és per l'obtenció de plaça via oposició.

Burocràcia Racional

Weber la defineix com aquella en què la seva denominació es basa en la legitimitat racional. És considerada la més corrent en la societat industrial i moderna.

Característiques:

  • Objectius:
    • Regla d'atribucions fixes: tasca específica.
    • Regla de jerarquia funcional: poder en escalafons superiors.
    • Regla de l'especialització: tothom col·locat en funció de les seves aptituds.
  • Subjectius: Des del punt de vista administratiu.
    • Principi de separació de mitjans burocràtics.
    • Principi del nomenament: buròcrates nomenats per altres de rang superior.
    • Principi d'honor estamental: membre més fidel si el funcionari respecta l'administració.

Burocràcia Administrativa

Descriu característiques administratives des de dues perspectives:

  • Descriptiva: Burocràcia com a aparell.
  • Comprensiva: Conjunt d'accions socials.

Robert Merton

Objecte d'anàlisi: Burocràcia pública. L'objectiu és demostrar algunes disfuncions del model weberià.

Funció Manifesta i Latent:

  • Manifesta: S'entén les conseqüències objectives que contribueixen a l'adaptació i adequació del sistema.
  • Latent: Les conseqüències objectives no són ni desitjades ni admeses.

La possible incongruència entre les normes objectives de la burocràcia respecte a la personalitat subjectiva dels buròcrates originen irracionalitat.

Pluralitat de Models Burocràtics

Situacions Laborals: Disciplina i Competència

No existeix només una forma de burocràcia possible, sinó una pluralitat de formes organitzatives en funció de les situacions laborals. Dues situacions professionals:

  • Les pobres en continguts professionals (model que es basa en la disciplina).
  • Les riques de continguts professionals (basades en el principi de competència).

Patrons de Comportament Burocràtic

Són tres:

  1. Burocràcia fingida: Els membres que la formen no creuen en els valors que representa, alhora que l'autoritat gaudeix de poca legitimitat.
  2. Burocràcia representativa: Els valors que representa estan perfectament assumits pels membres de l'organització. Paral·lelament, l'autoritat està perfectament legitimada.
  3. Burocràcia punitiva: Els individus no comparteixen els valors que aquesta representa, i l'única forma d'assolir els objectius que aquesta es proposa és a partir de la por i la repressió.

Disposició a l'Obediència: Camps i Àrees d'Interiorització

  • Camps de control: Conjunt d'activitats socials que els membres desenvolupen a l'interior de les organitzacions, i són estesos quan les activitats són nombroses i diferenciades.
  • Àrees d'interiorització: Conjunt de les activitats per les quals l'organització estableix unes normes de comportament per als seus membres. Seran àrees esteses quan les normes abracen tot l'àmbit d'acció de l'individu, i restringides quan només l'àmbit d'actuació es tanca en la institució.

Rols Burocràtics

Segons Gouldner, existeixen dos tipus de rols en relació a l'adscripció als valors de la burocràcia:

  • Cosmopolites: Els quals són poc fidels a l'organització, acostumen a ser membres altament qualificats.
  • Els molt fidels, que anomena locals: Els quals assumeixen els valors de l'organització, representen a l'organització, però el seu grau de qualificació és més baix.

Models d'Organització Empresarial

  • Funcional: Normalment la direcció està centralitzada i subdividida entre diversos departaments funcionals, vinculats directament en el procés de línia de producció.
  • Divisional: Divisions de producte. És típic de grans empreses, amb més de dos productes i tecnologia sofisticada.
  • Per Projecte: Combinació entre el desenvolupament tecnològic i les creixents exigències del mercat. L'organització adopta una estructura adaptada a la línia de projectes.
    • Avantatge: Flexible, articulada i polimorfa, destinada a resoldre l'objectiu que es vol assolir. També assoleix dinàmiques de grups més eficients, sota el lideratge del project manager. Aquest tipus d'organització es dona en empreses que es caracteritzen per una tecnologia sofisticada i personal qualificat.
  • Matriu: Materials i humans són compartits per diversos projectes que es desenvolupen en cada moment. No hi ha autoritat específica, són empreses dedicades a l'alta investigació.

Entradas relacionadas: